Cu toate că sunt vitale pentru a scoate traficul greu din orașe, totuși execuția noilor variante ocolitoare se face destul de lent.
Anul acesta pentru numai trei variante ocolitoare ar putea fi terminate lucrările de construire.
Lungimea lor cumulată este de puțin peste 38 de km, potrivit datelor CNAIR.
Varianta ocolitoare Bârlad
Varianta ocolitoare Bârlad are lungimea de 11,28 km, iar lucrările sunt prevăzute să fe încheiate în luna octombrie a acestui an.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în august 2020, iar în luna noiembrie a anului trecut stadiul fizic ajunsese de 44,25% (cel financiar la 46,20%).
După aproape un an de zile de blocaj pe acest șantier (2021-2022), începând din luna august 2022 firma Concelex a preluat șantierul. ”Dacă se menține cel puțin acest ritm și nu vor interveni evenimente neprevăzute, atunci această VO a municipiului Bârlad va fi inaugurată la 1 decembrie 2023, așa cum a afirmat constructorul”, a declarat cu ocazia unei vizite de lucru ing. Cătălin Urtoi, din Iași, consilierul personal al ministrului transportului Sorin Grindeanu.
Proiectul prevede și realizarea a 4 poduri, 3 pasaje, 4 intersecții, 24 de podețe și două parcări de scurtă durată.
Varianta ocolitoare Târgu Jiu
Lucrările de finalizare la varianta ocolitoare Târgu Jiu ar urma să fie finalizate în noiembrie 2023.
Valoarea proiectului este de 207 milioane de lei fără TVA.
În mai 2018, contractul a fost reziliat de către antreprenorul Collini Lavori SPA. Ulterior, contractul a fost relicitat în august 2022, iar asocierea Secol Societa Edile Construzioni E Lavori SA a fost desemnată câștigătoare.
În cadrul contractului de lucrări reziliat, stadiul fizic era de 40%, iar cel financiar de 37,5%.
În cadrul noului contract, stadiu fizic era de 49,2% în luna noiembrie 2022, iar cel financiar de 27,02%.
Lungimea drumului este de 19,98 km.
Lucrările pe șantierul Variantei Ocolitoare a Municipiului Târgu-Jiu au fost reluate după sărbătorile de iarnă. Se lucrează la pasajul de la km. 0, cel mai mare pasaj și nod rutier de pe acest proiect, precum și la rampele podurilor de pe zona de est.
În funcție de condițiile meteo, antreprenorul va deschide și alte puncte pe amplasamentul lucrării.
Varianta ocolitoare Zalău VO DN1F
Lucrările la varianta ocolitoare Zalău DN1F km 79+625 – DJ 191C (etapa 2) ar fi trebuit finalizate la finalul lunii martie, dar deja reprezentanții CNAIR estimează terminarea lucrărilor la sfârșitul anului 2023.
Lucrările la drumul de 5,35 km sunt efectuate de către asocierea Sinohydro Corporation Limited – Good Prood SRL. Proiectul prevede și realizarea a 5 viaducte, două poduri, două intersecții tip girație.
Lucrarilor au început în data de 14 aprilie 2021, stadiu fizic al proiectului este de 40%.
Valoarea proiectului este de 185,54 milioane de lei.
Anrtreprenorul chinez lucrează ”și cu personal din China, dar nu la capacitate maximă având în vedere că în perioada de iarna se pot executa numai anumite lucrări, în conformitate cu normativele în vigoare”, spun reprezentanții CNAIR.
Varianta ocolitoare Timișoara Sud
Cu toate că data de finalizare a drumului de 25,69 km este prevăzută pentru anul curent, totuși este foarte puțin probabil că se va întâmpla acest lucru.
Execuția lucrărilor a început în martie 2020 iar la finele lunii noiembrie a anului trecut stadiul lor era de 57,81%.
Dar lucrările sunt blocate, după ce CNAIR a reziliat contractul cu antreprenorul italian Tirrena Scavi.
”Contractele au fost reziliate din cauza mobilizării slabe și a incapacității financiare a constructorului italian de a continua proiectele pe care le avea”, au afirmat reprezentanții CNAIR.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/ noiembrie-decembrie 2022