Navigația pe Canalul Bega are șanse să fie redeschisă, după ce ministrul delegat pentru Fonduri Europene, Rovana Plumb, a semnat contractul de finanțare pentru proiectul privind consolidarea și reamenajarea infrastructurii navigabile.
Valoarea alocării este de 14 milioane de euro. Prin acest parteneriat, părțile română și sârbă și-au propus să dezvolte infrastructura transportului de navigație pe Canalul Bega, care va redeveni astfel navigabil, așa cum era el cunoscut înainte de 1958, când circulația pe canal în sectorul românesc a fost închisă.
Proiectul este cofinanțat din fonduri europene, în cadrul Programului INTERREG IPA de Cooperare Transfrontalieră România-Serbia, și va fi derulat, în România, de către Administrația Bazinală de Apă Banat, în parteneriat cu Consiliul Județean Timiș. De rezultatele sale vor beneficia, în anii următori, 470.000 de cetățeni din zona Canalului Bega, precum și cei 280.000 de turiști care tranzitează anual zona respectivă.
Printre altele, proiectul cuprinde reconstrucția instalațiilor hidrotehnice Srpski Itebej și Klek din Vojvodina, amenajarea unor piste de biciclete de-a lungul canalului, pe o lungime de 30 km, construirea unui doc plutitor în orașul Zrenjanin, precum și reabilitarea nodului hidrotehnice de Sînmihaiu Român.
44 km în România și 70 km pe teritoriul sârbesc
Canalul Bega este un canal navigabil dintre România și Serbia. Acesta are o lungime de 114 km și se întinde între Timișoara și orașul sârbesc Titel. Din totalul lungimii, 44 de km sunt pe teritoriul României, iar restul de 70 km pe teritoriul Serbiei.
Istoria Canalului Bega începe în anul 1728, când contele Claudius Mercy dispune săparea unui canal care să contribuie la asanarea terenurilor inundabile din jurul Timișoarei. Atunci începe canalizarea râului Bega în amonte de Timișoara, până la Făget. Patru ani mai târziu, în 1732, pe noul canal circulă primul vapor până la Pancevo. Între 1735-1754 se construiește o nouă variantă, mai la Sud, între Timișoara și Klekk. Vechiul canal este abanadonat, din cauza pragurilor de nisip care-l făceau impracticabil, mai ales pe timp de vară când nivelul apei era scăzut. Noul traseu este mult mai drept și favorabil navigației, însă depinde mult de nivelul apei al cărui debit oscilează pe parcursul unui an.
Revista – Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia iul-aug 2017 (click aici)
TopJobs – Oferte locuri de munca in constructii (click aici)
Newsletter – Primesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!