Pentru accelerarea execuției secțiunii 4 din Autostrada Unirii Ungheni – Iași – Târgu Neamț A8, asociația Moldova Vrea Autostradă (MVA) face o serie de propuneri.
În primul rând propune segmentarea tronsonului 1 – lot 4A Moțca (DN2) – Târgu Frumos (DN 28B) în două loturi:
– tronsonul 1: lot 4A1 Moțca (DN) – turbion A7+A8 – nod DJ 208 de la km 0+0 la km 12+280 m;
– tronsonul 2: lot 4A2 nod DJ 208 – Târgu Frumos/DN 28B de la km 12+280 la km 31+500 m.
De asemenea, propune lansarea cu prioritate a loturilor 4A1 și 4A2, precum și a tronsonului 2 (lotul 4B) Târgu Frumos (DN 28B) – Lețca (DN 28), pentru execuție în perioada 2026 – 2027.
Asociația MVA cere și lansarea integrată, în încadrarea maximală de 36 luni estimată de proiectant, a tronsoanelor 3 (lot 4C) Lețcani (DN 28) – DN 24 și 4 (lot 4d) DN 24 – pod Ungheni în vederea executării în perioada 2026 – 2028.
Totodată, MVA consideră necesară finalizarea celor 60,1 km de autostradă din loturile 4A1, 4A2 și 4B (ce includ variantele ocolitoare Tg. Frumos și Podu Iloaiei) până la finalul anului 2027.
Altă propunere vizează finalizarea celor 33,17 km de autostradă din loturile 4C și 4D aferente tronsonului 3 Lețcani (DN 28) – DN 24 și tronsonul 4 DN 24 – Pod Ungheni până la sfârșitul anului 2028.
Asociația MVA consideră că avantajele materializării propunerii sale sunt:
* Evitarea traversării integrale a municipiului Pașcani pentru a accesa autostrada A7 Bacău – Pașcani;
* Construirea mai rapidă a centurilor ocolitoare la profil de autostradă pentru orașele Podu Iloaiei, Târgu Frumos și Pașcani;
– valorizarea cât mai rapidă (anul 2026) a celor 30 de km de autostradă din lotul 3 Moțca – Târgu Neamț – Moțca;
* Securizarea finanțării pentru execuția secțiunii 3 Ungheni – Iași – Târgu Neamț în interiorul exercițiului bugetar aferent Programului Transport 2021-2027 (N+2);
* Respectarea angajamentelor cu privire construirea rețelei globale de transport (autostrada A8 este parte a coridoarelor principale TEN-T) până în anul 2030.