În achizițiile publice autoritățile contractante vor putea favoriza produse, servicii sau furnizori din Uniunea Europeană în anumite sectoare și pentru anumite tehnologii considerate critice.
Normele privind achizițiile publice vor fi revizuite astfel încât să permită acordarea unei preferințe europene.
Interesul UE este de a proteja și stimula industria europeană, asigurându-se că firmele europene sunt favorizate față de cele din afara UE.
Măsura are ca efect și reducerea dependenței de furnizori externi, mai ales în sectoare esențiale pentru securitate sau economie.
Această măsură face parte dintr-o tendință mai largă de a crește autonomia strategică a UE, în special în domenii precum energia, tehnologia, industria digitală sau apărarea.
Comisia Europeană a prezentat ”Busola pentru competitivitate”- prima inițiativă majoră a acestui mandat, care oferă un cadru strategic și clar pentru orientarea activității Comisiei.
Busola trasează calea pe care Europa trebuie să o urmeze pentru a deveni locul în care viitoarele tehnologii, servicii și produse curate sunt inventate, fabricate și introduse pe piață și, în același timp, primul continent care atinge neutralitatea climatică.
În ultimele două decenii, Europa nu a ținut pasul cu alte economii majore din cauza unui decalaj persistent în ceea ce privește creșterea productivității.
Trei domenii principale de acțiune: inovare, decarbonizare și securitate
Raportul Draghi a identificat trei imperative transformatoare pentru stimularea competitivității, iar Busola stabilește o abordare și o selecție de măsuri emblematice pentru a transpune în realitate fiecare dintre aceste imperative:
Eliminarea decalajului în materie de inovare
UE trebuie să își restabilească motorul inovării.
Se dorește crearea un mediu favorabil pentru întreprinderile nou-înființate inovatoare tinere, promovarea poziției de lider în sectorul industrial în sectoarele cu creștere puternică, bazate pe tehnologiile profunde, și promovoarea difuzării tehnologiilor în rândul întreprinderilor existente și al IMM-urilor.
În acest sens, Comisia va propune o inițiativă privind „gigafabricile de IA” și o „strategie privind aplicarea IA” pentru a stimula dezvoltarea și adoptarea industrială a IA în sectoare-cheie. Comisia va prezenta planuri de acțiune pentru materiale avansate, tehnologii cuantice, biotehnologie, robotică și tehnologii spațiale.
O strategie specifică a UE privind întreprinderile nou-înființate și extinderea acestora va aborda obstacolele care împiedică apariția și extinderea întreprinderilor noi.
O propunere pentru un al 28-lea regim juridic va simplifica normele aplicabile, inclusiv aspectele relevante ale dreptului societăților comerciale, ale legislației privind insolvența, ale dreptului muncii și ale dreptului fiscal, și va reduce costurile eșecului.
Acest lucru va permite întreprinderilor inovatoare să beneficieze de un singur set de norme, indiferent de locul în care investesc și își desfășoară activitatea pe piața unică.
O foaie de parcurs comună pentru decarbonizare și competitivitate
Busola identifică prețurile ridicate și volatile ale energiei ca fiind o provocare majoră și stabilește domenii de intervenție pentru a facilita accesul la energie la prețuri accesibile.
Viitorul Pact pentru o industrie curată va stabili o abordare a decarbonizării bazată pe competitivitate, menită să asigure faptul că UE este o regiune atractivă pentru producție, inclusiv pentru industriile mari consumatoare de energie, și să promoveze tehnologiile curate și noile modele de afaceri circulare.
Un plan de acțiune privind energia la prețuri accesibile va contribui la reducerea prețurilor și a costurilor energiei, în timp ce un act legislativ privind accelerarea decarbonizării industriale va extinde procedura accelerată de autorizare la sectoarele aflate în tranziție.
În plus, Busola prevede planuri de acțiune adaptate pentru sectoarele mari consumatoare de energie, cum ar fi oțelul, metalele și substanțele chimice, sectoare care reprezintă coloana vertebrală a sistemului de producție european, dar care sunt cele mai vulnerabile în această etapă a tranziției.
Reducerea dependențelor excesive și creșterea securității
Capacitatea UE de a diversifica și de a reduce dependențele va depinde de parteneriate eficace. UE are deja cea mai mare și mai rapidă rețea de acorduri comerciale din lume, acoperind 76 de țări care reprezintă aproape jumătate din schimburile comerciale ale UE.
Pentru a continua diversificarea și consolidarea lanțurilor noastre de aprovizionare, Busola se referă la o nouă gamă de parteneriate pentru comerț și investiții curate pentru a contribui la asigurarea aprovizionării cu materii prime, energie curată, combustibili durabili pentru transport și tehnologii curate din întreaga lume.
În cadrul pieței interne, revizuirea normelor privind achizițiile publice va permite introducerea unei preferințe europene în domeniul achizițiilor publice pentru sectoarele și tehnologiile critice.
Datorită forței sale de muncă talentate și educate, capitalului său, economiilor sale, pieței sale unice și infrastructurii sale sociale fără egal, UE dispune de mijloacele necesare pentru a inversa această tendință, cu condiția să acționeze urgent pentru a elimina barierele de lungă durată și deficiențele structurale care o frânează.
„Europa are tot ce este necesar pentru a reuși în cursa pentru poziția de lider. Dar, în același timp, trebuie să ne remediem deficiențele pentru a redobândi competitivitatea. Busola pentru competitivitate transformă recomandările excelente ale raportului Draghi într-o foaie de parcurs. Drept urmare, acum avem un plan. Avem voința politică. Ceea ce contează este rapiditatea și unitatea. Lumea nu ne va aștepta. Toate statele membre sunt de acord cu acest lucru. Așadar, să transformăm acest consens în acțiune” a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024