Oferte locuri de munca top

Autostrada A3 Transilvania: Stadiul lucrarilor, prezentat premierului Ilie Bolojan

Constructorii și reprezentanți ai CNAIR au prezentat premierului Ilie Bolojan stadiul lucrărilor pe subsecțiunile aflate în execuție în județele Bihor și Sălaj ale Autostrăzii A3 Transilvania.

Chiar dacă au întâmpinat dificultăți pe anumite părți ale traseului, atât reprezentantul constructorului unui lot, cât și directorul general al CNAIR l-au asigurat pe prim-ministru că lucrările sunt în grafic și că vor fi respectate termenele de finalizare.

Mai mult, Cristian Pistol, director general al CNAIR, a dat asigurări că nu există probleme cu plățile către constructori.

  • Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia

Pentru Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia, directorul general al CNAIR a precizat că „este în execuție în momentul acesta”, iar termenul estimat de finalizare este 2027. Valoarea acestui contract este de 785,2 milioane lei fără TVA. Constructor este asocierea Precon – Citadina. Potrivit reprezentanților CNIR, Lucrările pentru construirea lotului 3C2 Chiribiș-Biharia al Autostrăzii A3-Transilvania progresează conform graficului, stadiul fizic de execuție fiind de 28 %. Cu ocazia verificărilor efectuate astăzi, în prezența premierului Ilie Bolojan, Antreprenorul, Asocierea Precon Transilvania-Citadina 98 a demonstrat o mobilizare corespunzătoare, în teren fiind aprox. 500 de persoane și 300 de utilaje și echipamente. Contractul cu Asocierea Precon Transilvania-Citadina 98 are o valoare de 785 milioane lei, finanțarea fiind asigurată din Programul Transport PT 2021-2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.

Pe lotul 3C2 Chiribiș-Biharia vor fi construite 18 poduri și pasaje, iar printre dotările moderne se numără un sistem ,,SPEED” pentru monitorizarea și detectarea vitezei de deplasare, sistem de securitate prevăzut cu instalații și camere la fiecare 2 kilometri pentru detecția incidentelor rutiere, precum și sisteme de cântărire dinamică a vehiculelor în mișcare.

  • Subsecțiunea 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș

Acest tronson este executat de antreprenorul Construcții Erbașu.

Călin Roman, directorul general al Erbașu Transilvania, a declarat că lucrarea „este în grafic și totul merge conform planurilor”.

Valoarea contractului este de 884,12 milioane lei fără TVA. Investiția este finanțată prin Programul Transport (PT).

Zona cea mai dificilă o reprezintă ultimii 7- 8 kilometri, în apropierea câmpului petrolier, unde constructorul a putut intra abia din luna august, după emiterea autorizației de construire.

În această zonă se execută „lucrări speciale”, inclusiv viaductul de 1,8 km, care, la finalizare, „va fi al doilea ca lungime din Europa”.

Urmează o secțiune de deal, cu pământuri armate „cu înălțimi foarte mari, fundate pe piloți și cu înălțimi de până la 17 metri”, lucrări pe care constructorul le caracterizează drept „mai inginerești, mai calitative, mai deosebite”.

Stadiul fizic este de aproximativ 60%, iar termenul de finalizare este a doua parte a anului viitor.

TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi

Calea 2 este deja asfaltată, iar în lunile următoare urmează montarea parapetelor și lucrările de semnalizare.

Podul peste lacul de acumulare (km 6+655): structura emblematică a acestui tronson intră în linie dreaptă. Pe o cale se aplică vopseaua anticorozivă, iar pe cealaltă suprastructura este gata.

La Viaductul Valea Saldabagiului s-au montat grinzile pe trei deschideri și s-au consolidat fundațiile.

Viaductele de la km 16 și km 17 (Valea Honțiu): grinzile sunt sus (24, respectiv 40 de bucăți), iar acum se lucrează la armarea și cofrarea plăcii de suprabetonare.

Subsecțiunea include două descărcări rutiere: una la Marca și una la Suplacu de Barcău.

Ultimii 2 – 3 kilometri de terasamente vor fi finalizați în vara anului viitor. „Nu vedem probleme deosebite care să ne oprească”, a precizat reprezentantul antreprenorului.

Premierul Ilie Bolojan a confirmat că obiectivul este ca lucrările să fie gata „înspre toamnă, anul viitor”.

  • Subsecțiunile 3B3 și 3B4, inclusiv Tunelul Meseș

Întrebat despre stadiul și planificarea lucrărilor pe porțiunea de aproximativ 40 km care include Tunelul Meseș (subsecțiunile 3B3 Poarta Sălajului – Zalău și 3B4 Zalău – Nușfalău), Cristian Pistol a precizat că proiectarea este în desfășurare: „S-au făcut mare parte din investigațiile geotehnice. Proiectarea va fi finalizată anul viitor, când va începe și execuția propriu-zisă”.

Contractul a fost semnat cu asocierea Makyol – Ozaltin pe 14 mai 2025. Valoarea contractului este de peste 6,62 miliarde de lei fără TVA.

Durata totală a contractului este de aproximativ șase ani: un an pentru proiectare și puțin peste cinci ani pentru execuție. Termenul realist de finalizare ar fi 2031–2032.

Directorul CNAIR a menționat că, până la finalizarea tunelului, o soluție de compromis ar putea fi utilizarea Centurii Zalăului, care ar permite operarea parțială a autostrăzii cu 2-3 ani mai devreme.

Oficialii au mai precizat că „nu există probleme deosebite legate de plăți”, iar proiectele din zona Sălaj sunt în linie dreaptă: „Din ce a fost greu am ieșit, lucrările grele, problemele s-au cam rezolvat”.

  • Subsecțiunea 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului

Deși oficialii nu au vorbit și despre stadiul acestui tronson, potrivit ultimelor informații puse la dispoziție de CESTRIN, stadiul fizic este de 89,1%. Termenul de finalizare a acestui tronson este 29 iunie 2026, conform unui acord dintre beneficiar și constructor. Lucrările au început în iulie 2022.

Contractul pentru secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului a fost semnat pe 1 iulie 2020, cu UMB. Valoarea este de 836 milioane lei fără TVA.

  • Subsecțiunile 3A2 și 3B1 (Nădășelu – Zimbor)

Nici despre acest tronson nu au vorbit astăzi oficialii, însă termenul de finalizare a acestui șantier a fost extins până în octombrie 2026, cu toate că inițial era programată deschiderea sa anul acesta. Aceasta deoarece tronsonul Nădășelu – Zimbor (30 km), chiar dacă este în stadiu avansat de execuție, nu poate fi inaugurat până la executarea a două viaducte.

În septembrie 2021, între km 22+800 și km 23+600, respectiv între km 10+800 și km 11+300 s-au produs importante alunecări de teren, cu deplasarea masivului de pământ și evoluții accelerate.

Expertiza a recomandat devierea traseului pentru a se evita zona cu risc de alunecări.

Ca urmare, a fost semnat, în 27 iunie 2024, un nou contract: „Proiectare și execuție lucrări de deviere a traseului situate între km 10+009 – km 12+000 și km 21+406 – km 24+890, aferente Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500).

Antreprenor este asocierea Ozaltin – Ilgaz – Visio Construct, iar contractul acesta are dată estimată de finalizare luna octombrie 2026.

Contractul pentru tronsonul Nădășelu – Zimbor a fost atribuit companiei Spedition UMB la finele lunii decembrie 2020. Valoarea contractului semnat este de aproape 1,5 miliarde lei fără TVA.

Stadiul fizic al lucrărilor pe acest sector este de aproape 90%.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025

Revista Arena Constructiilor noiembrie-decembrie 2025


Etichete:
Sus