Toate instituțiile publice care elaborează acte normative cu impact asupra mediului de afaceri vor trebui să solicite, înainte de adoptare, avizul autorității publice centrale cu atribuții în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii sau a mediului de afaceri.
Aceasta conform unui proiect de modificare a Legii privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.
Astfel, se stabilește că inițiatorul este cel care evaluează impactul proiectelor de acte normative, identifică impactul asupra IMM-urilor și înaintează spre avizare proiectele către ministerul cu atribuții în acest domeniu, respectiv Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT).
În procesul de avizare, MEDAT analizează respectivele proiecte din perspectiva impactului asupra IMM-urilor și dacă proiectul reglementează sarcini administrative și fiscale noi, notifică acest aspect inițiatorului indicând faptul că se impune testul IMM.
Măsura, necesară pentru o țintă PNRR
Ministerul Economiei trebuie să îndeplinească Ținta 245 – „Acte legislative/ modificări referitoare la IMM-urile cărora li s-a aplicat testul”.
Ținta prevede un indicator de 100% din actele legislative/modificările referitoare la IMM-urile cărora li s-a aplicat testul și are termen T4 2025.
Testul IMM reprezintă o modalitate de evaluare a impactului pe care propunerile legislative îl au asupra IMM-urilor şi constă în efectuarea unor consultări de către iniţiatorul actului normativ, înainte de demararea procesului de avizare, cu privire la potenţialele efecte generate în activitatea întreprinderilor mici şi mijlocii.
În concret, testul IMM vine în sprijinul mediului de afaceri având ca scop reducerea poverii administrative și fiscale.
În prezent, aplicarea Testului IMM presupune, în primul rând, acțiuni din partea inițiatorului actului normativ sub forma de consultări cu IMM-urile asupra proiectelor de acte normative.
În al doilea rând, după finalizarea Testului IMM de către inițiator, presupune acțiuni în sarcina GEIEAN, organism extern cu reprezentativitate în rândul IMM-urilor al carui secretariat este asigurat la nivelul ministerului cu atribuții în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii sau a mediului de afaceri, în prezent Ministerul Economiei, care în baza votului liber exprimat, acordă aviz favorabil, favorabil cu observații sau negativ.
Pentru realizarea Țintei 245 s-a procedat la o monitorizare a proiectelor de acte normative cu impact asupra mediului de afaceri care efectuează testul IMM.
În practică s-au constatat mai multe dificultăți
* Reticența inițiatorilor de proiecte de acte normative în parcurgerea procedurii privind Testul IMM: inițiatorii proiectelor de acte normative, procedează la adoptarea acestora de multe ori în regim de urgență, fapt care îi determină să omită testul IMM. Totodată, prin faptul că IMM-urile nu prezintă interes în a participa la consultări, îi descurajează.
* Reticența IMM-urilor în a participa la consultările prin intermediul testului IMM: participarea IMM-urilor la consultările aferente Testului IMM, presupune alocarea de resurse în acest sens, ceea ce poate fi împovărător pentru aceștia.
Totodată, este necesar ca resursele alocate să aibă o oarecare pregătire sau înțelegere juridică astfel încât să poată interpreta proiectele de acte normative și să poată formula observații. Aceste resurse umane trebuie totodată să fie susținute prin alocarea de resurse financiare aferente.
De asemenea, există o temere de a participa la consultări și de a-și comunica observațiile, care pot evidenția vulnerabilitățile acestuia în fața concurenței.
* Interpretarea inițiatorilor privind impactul asupra IMM-urilor a proiectelor inițiate: inițiatorul, în procesul de fundamentare identifică domeniile asupra cărora are impact proiectul și completează, spre exemplu, nota de fundamentare.
Dacă, potrivit interpretării, proiectul nu are impact asupra mediului de afaceri, respectiv asupra IMM-urilor, inițiatorul va preciza acest aspect și drept urmare, nici nu va parcurge testul IMM.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


