Posibilele amânări și suspendări ale lucrărilor de construcții drumuri ce ar urma în viitorul apropiat, din cauza sistării plăților, nu vor rămâne fără efecte asupra șantierelor, firmelor și angajaților din acest sector.
Pe fondul restricțiilor bugetare, Ministerul Dezvoltării a decis sistarea depunerii în platforma digitală a solicitărilor de transfer aferente Programului Naţional de Investiţii “Anghel Saligny”.
Cristian Ioan Luca, directorul general al firmei de construcții AWE Infra din Turda, atrage atenția că nu toate lucrările pot fi conservate fără a suferi deteriorări, care presupun costuri suplimentare la reluarea șantierelor.
Totodată, măsura afectează tocmai creșterea economică prin restrângerea activității în sectorul construcțiilor.
”Suspendarea cererilor de plată îi afectează în special pe constructorii români”, spune domnul Luca. Aceasta pentru că Ministerul Dezvoltării derulează, de regulă, prin programele naționale de investiții, proiecte de valori mai mici decât cele pentru obiectivele de anvergură, precum autostrăzi, drumuri expres, spitale, ofertate de constructorii străini.
“Într-o mare măsură, cei care activăm în sectorul acesta și lucrăm cu statul, avem lucrări contractate cu fonduri de la Ministerul Dezvoltării”, apreciază constructorul.
Contracte finalizate ar putea avea plățile amânate
Măsura luată de Guvern de a bloca depunerea cererilor de plată afectează și investiții aflate într-un stadiu avansat al lucrărilor sau chiar finalizate. Faptul că trebuie să parcurgă proceduri laborioase de verificare a conformității lucrărilor îi aduce acum pe constructori în situația în care nu mai primesc banii pe lucrări finalizate sau aproape finalizate.
“Sunt șantiere pe care nu știm cum le vom opri, nu știm cum le vom conserva. Noi încă nu am primit în mod oficial nimic de la beneficiarii respectivi, dar am auzit și noi că ar exista o asemenea intenție. Avem lucrări în diferite stadii. Sunt șantiere la care suntem la 97–98%, sunt șantiere care sunt finalizate și ar urma să depunem ultimele situații de lucrări”, menționează directorul general Awe Infra.
Lucrările sunt în pericol de deteriorare: “Nu știm cum le vom conserva până la primăvară”
Pentru constructori, conservarea unora dintre șantiere este aproape imposibilă. “Lucrările sunt foarte greu de conservat, indiferent de stadiul în care se află. Gândiți-vă că foarte multe vizează realizarea de drumuri. Avem șantiere unde s-a ajuns doar la așternerea stratului de piatră, urmând să fie turnate straturile de asfalt. Oricine lucrează în domeniu știe cât de problematic este acest lucru: cum poți conserva o lucrare aflată la nivel de așternere piatră, astfel încât până la primăvară să nu se deterioreze și să poți continua direct cu stratul asfaltic, fără alte intervenții?”, explică domnul Luca.
El avertizează că nu doar drumurile sunt expuse degradării, ci orice lucrare realizată în aer liber este supusă unui risc major. În plus, pierderile nu se limitează la deteriorarea lucrărilor existente. “Sunt materiale depozitate în șantier, sunt podețe puse pe poziție pentru a fi montate … Ce putem face? Angajăm un paznic lângă fiecare podeț ca să le protejăm?”, întreabă retoric constructorul.
În lipsa unei adrese oficiale din partea beneficiarilor, firmele nu pot lua decizii clare. “Așteptăm, în primul rând, o notificare din partea beneficiarilor cu care avem contracte, prin care să se dispună oprirea lucrărilor. Abia apoi vom putea decide ce măsuri luăm. Evident, în acel caz va trebui să oprim din utilaje”, spune acesta.
“Așteptăm răspunsuri, dar este sigur că până la primăvară vor exista șantiere pe care va trebui să le luăm de la capăt”, a adăugat constructorul.
Volumul de lucrări este ridicat în acest moment. Se muncește mult în toată țara. ”Am văzut și noi în presă: s-a vorbit despre o creștere în iulie de aproximativ 20% în sectorul construcțiilor la nivel național. Problema, însă, este în toamnă, deoarece mulți dintre noi am pus puțin frână după decizia de stopare a depunerii facturilor”, a explicat domnul Luca.
El reiterează cea mai gravă problemă din prezent a constructorilor: “Avem facturi depuse de multe luni de zile și nu știm nimic despre data plății. Între timp avem de plătit materiale, muncitori, combustibil. Când nu încasezi, nu mai ai de unde să susții circuitul economic.”
Inflația resimțită pare dublă față de cea raportată de statistică
Costul cu combustibilul este un factor principal agravant pentru bugetele constructorilor. Cristian Ioan Luca spune că în firma sa se consumă peste 50 de mii de litri de combustibil lunar. Asta îl face să resimtă din plin efectele inflației.
La dificultățile financiare ale firmelor se adaugă și presiunea costurilor în creștere. “Eu cred că inflația e undeva la 20%. Oamenii simt asta în fiecare zi. Dacă înainte cumpărai niște produse cu 1.000 de lei, acum aceleași produse costă 1.200. E normal că oamenii vor ca măcar să-și mențină puterea de cumpărare.” El explică simplu: “Dacă inflația e mare, e normal ca omul să vrea un salariu mai bun. Dar noi suntem prinși între presiunea costurilor și lipsa plăților. Asta e realitatea.” n

