Oferte locuri de munca top

Cristian Ioan Luca, directorul general al firmei de constructii AWE Infra: La sistarea proiectelor, nu toate lucrarile pot fi conservate fara a suferi deteriorari

Posibilele amânări și suspendări ale lucrărilor de construcții drumuri ce ar urma în viitorul apropiat, din cauza sistării plăților, nu vor ră­mâne fără efecte asupra șantierelor, firmelor și angajaților din acest sector.

 

 

 

Pe fondul restricțiilor bugetare, Ministerul Dezvoltării a decis sistarea depunerii în plat­forma digitală a solicitărilor de transfer afe­rente Programului Naţional de Investiţii “Anghel Saligny”.

Cristian Ioan Luca, directorul general al firmei de construcții AWE Infra din Turda, atrage atenția că nu toate lucrările pot fi conservate fără a suferi deteriorări, care presupun cos­turi suplimentare la reluarea șantierelor.

Totodată, măsura afectează tocmai creșterea economică prin restrângerea activității în sec­torul construcțiilor.

”Suspendarea cererilor de plată îi afectează în special pe constructorii români”, spune dom­nul Luca. Aceasta pentru că Ministerul Dezvoltării derulează, de regulă, prin progra­mele naționale de investiții, proiecte de va­lori mai mici decât cele pentru obiectivele de anvergură, precum autostrăzi, drumuri ex­pres, spitale, ofertate de constructorii străini.

“Într-o mare măsură, cei care activăm în sec­torul acesta și lucrăm cu statul, avem lucrări contractate cu fonduri de la Ministerul Dezvoltării”, apreciază constructorul.

Contracte finalizate ar putea avea plățile amânate

Măsura luată de Guvern de a bloca depune­rea cererilor de plată afectează și investiții aflate într-un stadiu avansat al lucrărilor sau chiar finalizate. Faptul că trebuie să parcurgă proceduri laborioase de verificare a confor­mității lucrărilor îi aduce acum pe construc­tori în situația în care nu mai primesc banii pe lucrări finalizate sau aproape finalizate.

“Sunt șantiere pe care nu știm cum le vom opri, nu știm cum le vom conserva. Noi încă nu am primit în mod oficial nimic de la benefi­ciarii respectivi, dar am auzit și noi că ar exis­ta o asemenea intenție. Avem lucrări în diferi­te stadii. Sunt șantiere la care suntem la 97–98%, sunt șantiere care sunt finalizate și ar urma să depunem ultimele situații de lucrări”, menționează directorul general Awe Infra.

Lucrările sunt în pericol de deteriorare: “Nu știm cum le vom conserva până la primăvară”

Pentru constructori, conservarea unora din­tre șantiere este aproape imposibilă. “Lucrările sunt foarte greu de conservat, indi­ferent de stadiul în care se află. Gândiți-vă că foarte multe vizează realizarea de drumuri. Avem șantiere unde s-a ajuns doar la așterne­rea stratului de piatră, urmând să fie turnate straturile de asfalt. Oricine lucrează în dome­niu știe cât de problematic este acest lucru: cum poți conserva o lucrare aflată la nivel de așternere piatră, astfel încât până la primăva­ră să nu se deterioreze și să poți continua di­rect cu stratul asfaltic, fără alte intervenții?”, explică domnul Luca.

El avertizează că nu doar drumurile sunt ex­puse degradării, ci orice lucrare realizată în aer liber este supusă unui risc major. În plus, pierderile nu se limitează la deteriorarea lu­crărilor existente. “Sunt materiale depozita­te în șantier, sunt podețe puse pe poziție pentru a fi montate … Ce putem face? Angajăm un paznic lângă fiecare podeț ca să le protejăm?”, întreabă retoric constructorul.

În lipsa unei adrese oficiale din partea benefi­ciarilor, firmele nu pot lua decizii clare. “Așteptăm, în primul rând, o notificare din partea beneficiarilor cu care avem contracte, prin care să se dispună oprirea lucrărilor. Abia apoi vom putea decide ce măsuri luăm. Evident, în acel caz va trebui să oprim din uti­laje”, spune acesta.

“Așteptăm răspunsuri, dar este sigur că până la primăvară vor exista șantiere pe care va trebui să le luăm de la capăt”, a adăugat constructorul.

Volumul de lucrări este ridicat în acest mo­ment. Se muncește mult în toată țara. ”Am văzut și noi în presă: s-a vorbit despre o creș­tere în iulie de aproximativ 20% în sectorul construcțiilor la nivel național. Problema, însă, este în toamnă, deoarece mulți dintre noi am pus puțin frână după decizia de stopare a de­punerii facturilor”, a explicat domnul Luca.

El reiterează cea mai gravă problemă din pre­zent a constructorilor: “Avem facturi depuse de multe luni de zile și nu știm nimic despre data plății. Între timp avem de plătit materia­le, muncitori, combustibil. Când nu încasezi, nu mai ai de unde să susții circuitul economic.”

Inflația resimțită pare dublă față de cea raportată de statistică

Costul cu combustibilul este un factor princi­pal agravant pentru bugetele constructorilor. Cristian Ioan Luca spune că în firma sa se con­sumă peste 50 de mii de litri de combustibil lunar. Asta îl face să resimtă din plin efectele inflației.

La dificultățile financiare ale firmelor se adau­gă și presiunea costurilor în creștere. “Eu cred că inflația e undeva la 20%. Oamenii simt asta în fiecare zi. Dacă înainte cumpărai niște produse cu 1.000 de lei, acum aceleași produ­se costă 1.200. E normal că oamenii vor ca măcar să-și mențină puterea de cumpărare.” El explică simplu: “Dacă inflația e mare, e normal ca omul să vrea un salariu mai bun. Dar noi suntem prinși între presiunea costuri­lor și lipsa plăților. Asta e realitatea.” n


Etichete:
Sus