Un nou val de neliniște în sectorul infrastructurii de transport a fost provocat de rectificarea bugetară. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a pierdut circa 1,85 miliarde lei per sold.
Rectificarea ia bani din unele capitole de cheltuieli (de exemplu, economii la cheltuieli de personal, bunuri și servicii, proiecte mai mici). În același timp, alocă bani suplimentari pentru proiecte PNRR finanțate din componenta de împrumut (+2 miliarde lei).
După ce se compensează toate mișcările, ministerul va avea sold negativ de 1,85 miliarde lei. Prin urmare, vor rămâne cheltuieli neacoperite.
Astfel, rectificarea bugetară lasă sectorul transporturilor într-o zonă de incertitudine.
Impactul mare va fi anul viitor: dacă în 2025 nu se lucrează la ritmul planificat, atunci nici termenele de finalizare din 2026 nu mai pot fi respectate.
Pentru moment, autostrăzile României depind de modul în care Ministerul Transporturilor va distribui cele 2 miliarde lei suplimentare și de capacitatea Ministerului Finanțelor de a asigura tranziția între fondurile rambursabile și nerambursabile din PNRR.
- Autostrada A7: Dacă banii întârzie, șantierele riscă să își piardă ritmul
Autostrada Moldovei (A7) este principalul consumator de fonduri dintre proiectele CNAIR, iar reprezentanții CNAIR au estimat că doar în lunile octombrie și noiembrie ar fi necesare 2 miliarde lei pentru a acoperi plata lucrărilor.
Unul dintre marii constructori, UMB, are o capacitate de lucru care presupune facturi de aproximativ 1 miliard lei pe lună. Dacă banii întârzie, șantierele riscă să își piardă ritmul, iar deschiderea circulației să fie amânată.
Totuși, potrivit lui Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, UMB este o companie mare, care poate susține lucrările până la șase luni. Însă, momentan nu au existat discuții concrete între autorități și reprezentanții companiei pentru a stabili acest lucru.
Până acum, CNAIR a reușit să achite facturile constructorilor chiar mai devreme de termenul legal de 60 de zile – în medie la 30 de zile. Acest lucru a permis accelerarea lucrărilor.
„Dacă începi să-i plătești la 60 de zile, constructorii se calibrează și ei. Nu o să mai putem plăti accelerări”, avertizează reprezentantul CNAIR. Practic, constructorii vor lucra doar atât cât le permite cashflow-ul.
- Constructorii mari pot rezista, dar pe termen limitat
Surse din piață arată că unele companii mari – precum grupurile românești și turcești implicate în proiecte – ar putea fi dispuse să își asume cheltuieli din surse proprii timp de câteva luni, tratând situația ca pe o „linie de credit”.
Totuși, după 6 luni, facturile se vor aduna, riscând să atingă valori de 5-6 miliarde lei, ceea ce ar putea destabiliza întregul sistem de plăți.
- Constructorii A7 vor fi plătiți din bani nerambursabili abia de anul viitor
O altă problemă o reprezintă mecanismele de finanțare din PNRR. În prezent, o parte din lucrările la A7 sunt finanțate prin componenta rambursabilă (împrumuturi), urmând ca abia după aprobarea Comisiei Europene să intre tranșa nerambursabilă. Până atunci, Ministerul Finanțelor trebuie să acopere diferențele, ceea ce tensionează bugetul Transporturilor.
- Întârzierile și relația contractuală
Încetinirea plăților nu afectează doar viteza de lucru, ci și relația contractuală dintre stat și constructori.
În cazul în care constructorii nu respectă graficele asumate pot primi certificate negative, care le pot bloca accesul la viitoare licitații timp de 2 ani.
Însă, reprezentantul CNAIR subliniază că autoritățile încearcă să vină în sprijinul constructorilor, nu să devină un fel de sperietoare.
Astfel, pe parcursul derulării lucrărilor, în cele trei luni dintre emiterea certificatelor constatatoare, constructorului i se va spune unde să lucreze, ce parte din graficul Gantt trebuie respectată cu precădere, astfel încât, certificatele negative să fie emise doar din motive bine întemeiate.
Totodată, acesta sugerează că există posibilitatea nerespectării termenului de finalizare din cauza lipsei alocărilor bugetare. Dacă un constructor poate demonstra că facturile i-au fost întârziate, cel mai probabil nu va primi un certificat negativ pentru întârzierea lucrărilor.
CNAIR subliniază că aceste certificate nu se dau „după ureche”, ci doar pentru întârzieri semnificative și nejustificate.