Cel mai lung tronson de șină de tramvai din București, în lungime de 18,18 km, a intrat oficial în proces de reabilitare.
Lucrările fac parte din programul municipal de modernizare a infrastructurii de tramvai, împărțit în 16 loturi, iar acest lot este cel mai extins dintre toate.
Proiectul are o valoare de 150 de milioane de euro, finanțarea fiind asigurată prin fonduri externe și cofinanțări de la partenerii Primăriei Municipiului București, fără a afecta bugetul local, potrivit lui Stelian Bujduveanu, primarul general interimar al Capitalei.
Durata contractului este de 24 de luni, iar lucrările sunt executate de antreprenorul Porr Construct, care a realizat și alte proiecte similare în Capitală.
Proiectarea a durat nouă luni, fiind finalizată în termenul asumat.
Reabilitarea include nu doar înlocuirea șinelor, ci și modernizarea rețelelor subterane de utilități, în special a colectoarelor de canalizare, acolo unde infrastructura existentă se suprapune cu traseul tramvaielor.
Bujduveanu a explicat și modul de organizare a lucrărilor pentru a nu bloca traficul: „Nu începem de peste tot ca să nu paralizăm traficul. Începem de acolo de unde nu punem în pericol nici măcar o bandă, nu schimbăm nimic din actuala configurație de trafic. Astăzi s-a început pe Basarabia și pe Pallady.”
Reprezentantul antreprenorului, Narcis Stoica, managerul de proiect, a confirmat angajamentul față de termenele de execuție: „Ne vom încadra în 24 de luni. Știm că atât traficul, cât și utilitățile vor fi un challenge pentru noi. (…) Sunt convins că autoritățile ne vor ajuta și, din punctul nostru de vedere, vom încerca să diminuăm cât de mult posibil impactul asupra populației.”
Directorul Direcției de Investiții a PMB, Cătălin Aflat, a explicat complexitatea lucrărilor: „A fost un lot foarte dificil din prisma utilităților. În subteran sunt foarte multe rețele de utilități. Au ridicat multe probleme, în special suprapunerea cu colectoarele de canalizare”.
Ca urmare a lucrărilor suplimentare pentru relocarea rețelelor de utilități, suma pentru această investiție va fi depășită iar valoarea va trebuie suplimentată cu 15-20%, a mai spus directorul de investiții.
De asemenea, municipalitatea a confirmat că toate rețelele subterane care aparțin Primăriei vor fi modernizate odată cu reabilitarea căii de rulare a tramvaielor.
* Bujduveanu: Constructorii au lucrat pe banii lor și din finanțarea externă primaria le va plăti absolut toate lucrările
Managerul de proiect, Narcis Stoica a spus că „nu are emoții” în ceea ce privește finanțarea acestui proiect, și că menține o legătură strânsă cu primăria Capitalei.
La rândul său, primarul a clarificat că banii pentru acest proiect provin din două surse: pentru cofinanțarea de către Municipiul București, banii sunt din împrumutul contractat de la Banca Europeană de Investiții, iar restul provin din fonduri europene, prin Programul Regional. Documentațiile necesare pentru finanțarea din Programul Regional au fost depuse acum două săptămâni și se așteaptă validarea, pentru ca apoi Primăria să ceară decontarea sumelor aferente.
În acest proiect sunt cuprinse toate liniile de tramvai care se reabilitează în București (Linia 5, Bdul Expoziției, etc). Valoarea totală a finanțării este de 385 de milioane de euro. Pe lângă reabilitarea liniei de tramvai, programul include și achiziția de material rulant și modernizarea depourilor.
Primarul interimar a subliniat că relația cu constructorii este una constantă și că nu există întârzieri de plată pe alte șantiere deschise în București: „În ceea ce privește Linia 5, nu avem restanțe, suntem în discuții. Nu există din partea constructorului o întârziere, cum nici din partea Porr pe Bulevardul Expoziției, pentru că suntem în discuții permanente cu constructorii și înțeleg importanța ca Municipiul București să investească cât mai mult”.
„Ne bucurăm să avem constructori serioși care mult timp au lucrat și pe banii dânșilor, pentru că au creditat aceste lucrări și primăria prin finanțarea externă se va achita de obligații și va plăti absolut toate aceste lucrări,” a mai spus Bujduveanu.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025