Noua coaliţie de guvernare, formată din PSD, PNL, UDMR, USR şi Grupul Minorităţilor Naţionale, îşi propune prin Programul de Guvernare 2025-2028 să continue investiţiile în infrastructura de transport, pe toate segmentele.
Conform proiectului de program, este vizată continuarea implementării programului de construire a variantelor de ocolire.
Până în 2028 vor fi finalizate variantele ocolitoare, care vor scoate traficul greu din localitățile supraaglomerate, în cea mai mare parte prin descentralizare și parteneriate cu autoritățile publice locale.
De asemenea, Guvernul promite prioritizarea transportului feroviar metropolitan. În jurul marilor aglomerări urbane, transportul feroviar metropolitan este o necesitate majoră, în contextul traficului rutier extrem de aglomerat în aceste zone metropolitane.
Vor fi dezvoltate rețele de trenuri suburbane și metropolitane pentru a reduce aglomerația rutieră și a îmbunătăți mobilitatea urbană în zonele metropolitane. Aceste proiecte vor contribui la o mai bună conectivitate între orașele mari și suburbii, facilitând deplasarea rapidă și eficientă a cetățenilor.
De asemenea, crearea unor coridoare feroviare eficiente pentru transportul de marfă va reprezenta o prioritate. Aceste coridoare vor asigura timpi de tranzit mai scurți, costuri reduse și o predictibilitate mai mare a transportului de marfă, contribuind astfel la creșterea competitivității economice a României în regiune.
Sprijinirea industriei naționale pentru dezvoltarea infrastructurii de transport
Guvernul va ținti dublarea producției naționale de materii prime și materiale de construcții utilizate în realizarea infrastructurii de transport până în 2028, atât prin stimularea producției interne, cât și prin diversificarea soluțiilor tehnice pentru proiectele de infrastructură, astfel încât să fie favorizate capacitățile de producție naționale.
Investițiile prioritare pe fiecare sector de transport sunt:
Rutier
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești și Lugoj – Deva pentru conectarea portului Constanța și a capitalei la vestul Europei
- Autostrada de Centură a Bucureștiului A0 împreună cu noi conexiuni radiale spre Capitală
- Autostrada A7 Ploiești – Pașcani
- Autostrada A3 Transilvania Tg. Mureș – Cluj – Oradea,
- Autostrada A8 Unirii Tg. Mureș – Iași – Ungheni
- Autostrada Timișoara – Moravița
- Autostrada A4 Sud ”Alternativa Techirghiol”
- Autostrada Craiova – Lugoj cu ramificația spre Tg. Jiu
- Drumurile expres Craiova – Pitești, Arad – Oradea, Bacău – Piatra Neamț, Focșani – Brăila
- Conexiunea zonei metropolitane lărgite Rm. Vâlcea la Autostrada A1 Sibiu – Pitești prin modernizarea drumului național existent (etapa 1) și construirea unui drum expres nou (etapa 2)
Feroviar
- Magistrala Predeal – Brașov – Sighișoara – Simeria – Deva – Arad
- Magistrala Arad – Timișoara – Caransebeș – Craiova – București
- Magistrala Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor
- Magistralele Giurgiu – Videle și Constanța – Mangalia
- Stabilirea oportunității și elementelor generale de culoar și viteză pentru calea ferată de mare viteză București – Cluj – Budapesta
- Îmbunătățirea conexiunii feroviare în Portul Constanța
- Modernizarea stațiilor de cale ferată în parteneriat cu autoritățile locale și îmbunătățirea conexiunilor zonelor agricole la infrastructura feroviară
Material rulant
- Peste 100 de trenuri electrice noi, respectiv 70 de locomotive și 140 de vagoane noi sau modernizate care să atingă fiecare reședință de județ ce beneficiază de cale ferată electrificată până în 2028.
Metrou
- Magistrala 6 Aeroport Otopeni – 1 Mai
- Magistrala 4 Gara de Nord – Gara Progresu
- Magistrala 5 Eroilor – Iancului – Pantelimon
- Extensii ale magistralelor actuale în zonele metropolitane și reabilitarea magistralelor existente, inclusiv conexiunea terminal T1 si viitorul T2 – Aeroport Henri Coandă.
Aerian
- Dezvoltarea unui nou terminal la Aeroportul Internațional Henri Coandă București
- Dezvoltarea terminalelor cargo
Naval
- FAST DANUBE – Decolmatarea sectoarelor de pe Dunăre prin dragaj, pe sectorul comun România-Bulgaria, astfel încât să se asigure navigarea continuă fără blocaje și la un tonaj mai ridicat al navelor și barjelor cea mai mare parte a anului
- Parteneriate între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, autoritățile navale și cele locale pentru dezvoltarea proiectelor de investiții.