ANAF a derulat, în medie, 139 verificări per zi lucrătoare în anul 2022, când inspectorii fiscali și-au îndreptat atenția spre 36,08% mai mulți contribuabili decât în 2021 (conform raportului anual al autorității). Este de așteptat ca volumul de verificări să crească anul acesta, odată cu recenta adoptare a modelelor de documente și formulare care fac posibilă aplicarea modificărilor aduse pe finalul anului trecut Codului de Procedură Fiscală în scopul eficientizării inspecțiilor și controalelor fiscale.
Cum vor arăta șansele contribuabililor de a evita o inspecție fiscală din faza notificării de conformare? Cât de pregătite sunt companiile să facă față noului val de inspecții și controale anunțat de autoritățile fiscale și noii proceduri pentru desfășurarea acestora? Și ce soluții administrative și litigioase au acestea pentru a suspenda executarea actului administrativ fiscal și/sau a obține anularea lui, în cazul în care compania nu este de acord cu decizia de impunere emisă de organele de control? – Avocații și consultanții fiscali din cadrul firmei de avocatură Schoenherr și Asociații SCA au adoptat aceste teme într-un eveniment recent.
„Notificarea de conformare, introdusă ca fază prealabilă inspecției fiscale pentru unii contribuabili, are ca scop încurajarea conformării voluntare. ANAF, în urma derulării unei analize de risc, îl notifică pe contribuabil cu privire la problemele pe care le identifică în cadrul acestei analize. În cazul în care contribuabilul remediază aceste probleme în termenul legal de 30 de zile, este posibil ca inspecția fiscală să nu mai înceapă. În funcție de natura problemei identificate, remedierea în acest termen este, însă, mai mult sau mai puțin fezabilă – spre exemplu, dacă vorbim de tranzacții intra-grup, este foarte puțin probabil ca eventualele probleme să poată fi soluționate în 30 de zile.‟ – a declarat Adriana Stoian, coordonatoarea practicii specializate în consultanță fiscală a Schoenherr și Asociații SCA, în cadrul unui eveniment organizat recent de firma de avocatură pe tema inspecțiilor și litigiilor fiscale.
Neremedierea problemelor identificate în notificarea de conformare în termenul legal sau remedierea necorespunzătoare a acestora va duce la declanșarea inspecției fiscale, care se desfășoară – în linii mari – după același tipar ca și înainte de modificarea Codului de Procedură Fiscală. O schimbare importantă o reprezintă mutarea locului derulării inspecției fiscale de la sediul contribuabilului (care devine excepția), la sediul ANAF.
„În practică, situațiile în care optica inspectorilor fiscali coincide cu cea a contribuabilului supus inspecției fiscale sunt rare. Astfel, este destul de ridicată incidența cazurilor în care companiile decid să conteste decizia de impunere și/sau să formuleze acțiune în instanță pentru a obține suspendarea executării actului administrativ fiscal și, respectiv, anularea acestuia. Strategia de urmat într-un astfel de caz se creionează, în realitate, încă din timpul inspecției fiscale – sarcina probei revenindu-i contribuabilului, este recomandabil ca acesta să se pregătească încă din această fază sau chiar în avans față de momentul demarării inspecției fiscale pentru scenariul unui litigiu.‟ – a declarat, cu ocazia evenimentului, Nora Olah (managing attorney at law), specializată în litigii și arbitraje în cadrul Schoenherr și Asociații SCA.
Schoenherr este o firmă regională de avocatură, activă în Europa Centrală și de Est și Europa de Sud-Est, unde operează 15 birouri. Firma este prezentă în România din anul 1996, oferind servicii de asistență juridică în principalele arii de practică relevante pentru activitatea companiilor locale și multinaționale. Schoenherr și Asociații SCA este recomandată de principalele organisme independente de cercetare a pieței de avocatură (Chambers, Legal500, IFLR1000), inclusiv în domeniul fiscal și cel al litigiilor.