Urare Craciun 2024

CNAIR ar putea sa intretina drumurile in regie proprie

Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” (salariați din cadrul CNAIR) solicită ca lucrările de întreținere și reparare a drumurilor naționale și autostrăzilor să fie realizate de către proprii angajați, în regie proprie, nu în baza unor contracte, cu firme private, ”ai căror angajați sunt uneori neexperimentați”.

Drumarii CNAIR cer ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, să angajeze muncitori, deservenți de utilaje, să aloce buget pentru achiziționarea de utilaje pentru a face în regie proprie lucrările de reparații suprafețe degradate (plombări), colmatări, reparații ziduri de sprijin, întreținere podețe, decolmatări și desfundări șanțuri și camere de cădere, întreținerea mijloacelor pentru siguranța circulației, semnalizare rutieră verticală și orizontală și a parapetelor direcționali etc.

”Mai toate acestea au fost externalizare, mai exact predate pe nimic, firmelor desprinse din Administrația Drumurilor, ca mai apoi compania să realizeze că tot mai bine și mai ieftin se execută lucrările în regie proprie. Timid, au început să achiziționeze utilaje specifice lucrărilor de drumuri și angajații CNAIR văd pe ici, pe colo, cum mai apare câte un utilaj, dar nu este de ajuns!”, afirmă drumarii CNAIR.

Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” semnalează că un motiv în plus pentru a face întreținerea în regie proprie este și calitatea slabă a lucrărilor executate cu terți, respectiv sumele exorbitante plătite!

Ei sunt de părere că, față de investiții de altă natură, infrastructura rutieră trebuie să primească periodic lucrări ce au menirea de a consolida structurile proiectate inițial (din cauza depășirii duratei de exploatare luată în calcul, cât și a influentei agenților atmosferici).

Locuri de munca in constructii

Lucrările de întreținere curentă fac obiectul de activitate al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, iar acestea se fac cu muncitori.

Numărul muncitorilor de la Districtele de drumuri a scăzut foarte mult în ultimii ani, ajungând la 42% din totalul personalului companiei. Acest lucru s-a întâmplat în detrimentul drumurilor care nu pot fi întreținute cu un număr mic de muncitori și fără uneltele și utilajele necesare. De suferit au inclusiv participanții la trafic care își strică mașina pe drumurile din România.

Spre exemplu, Transfăgărășanul, care pe sectorul cuprins între Bâlea Lac și Vidraru are 4 tunele, 394 podețe, peste 30 poduri și peste 20.000 metri de ziduri de sprijin, a ajuns să fie întreținut de 8 muncitori, un deservent de utilaj și 2 șefi de district.

În trecut se făceau toate lucrările de întreținere în regie proprie, cu proprii salariați și cu utilajele din dotare. De asemenea, Districtele erau dotate cu buldoexcavator sau încărcător, tractor, cilindru compactor, topitor de bitum, betoniera, iar fiecare județ, respectiv secție de drumuri, avea două – trei stații pentru prepararea mixturilor asfaltice, trusă pentru tratamente asfaltice și mașină de marcaj.

Sindicatul consideră că trebuie făcut un program sustenabil, atât în ceea ce privește politica de personal, prin angajarea de muncitori la nivelul necesar, cât și pentru dotarea tuturor districtelor cu minimul utilajelor specifice lucrărilor de întreținere curentă.

Drumarii susțin că: ”Este păcat să încheiem contracte de întreținere cu firme private care au salariați neexperimentați și să plătim sume mari acestora din bugetul companiei când toate aceste activități de întreținere și reparații pot fi făcute cu salariații proprii și cu utilajele noastre.”

 

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/ martie 2022

Sus