Oferte locuri de munca top

Constructorii isi platesc mai bine angajatii si planuiesc investitii

Cu toate că au început să acorde mai multe avantaje salariaților lor și că plățile pentru lucrările contractate cu statul vin cu întârziere, totuși constructorii vor investi anul acesta în dezvoltarea firmelor lor. Unii mai puțin, alții mai mult.

 

 

Un ajutor pentru constructori îl reprezintă Casa Socială a Constructorilor. Potrivit legii, din contribuțiile membrilor, ale salariaților și din cota plătită de beneficiarii proiectelor de investiții (cotă considerată cheltuială eligibilă la finanțare din fondurile europene), Casa plătește salariaților membrilor săi indemnizații de 75% din media pe ultimele trei luni a salariului de bază brut. Aceasta în perioada cu vreme nefavorabilă desfășurării activității în construcții și în perioada stării de urgență / alertă instituite la nivel național. Odată cu plata indemnizațiilor, Casa Socială a Constructorilor virează și obligațiile bugetare datorate de angajat/angajator, aferente indemnizațiilor acordate. (www.casoc.ro).

 

Lipsa inginerilor constructori încă reprezintă o problemă

Problema fluctuației de personal a fost rezolvată de Romoil 2003 Buzău după ce le-a oferit angajaților salarii mai bune, dar și o serie de facilități, precum transport gratuit sau prime de performanță.

Bănică Marcu, proprietarul acestei companii de construcții, spune că nu prea reușește să găsească personal calificat: ”Am încercat și calificarea la locul de muncă, dar imediat cum se califică sau cum îi autorizăm – în cazul sudorilor le plătim toate acele autorizații speciale – pleacă în străinătate, unde salariile sunt mai mari. La mine în firmă nu prea am o fluctuație de personal pentru că i-am fidelizat, dar în general este o fluctuație de personal. Am în jur de 80 de angajați și le ofer condiții bune de muncă, transport gratuit, prime de performanță”.

Inginerii constructori reprezintă iarăși o problemă. Sunt foarte puțini pe piață. ”Am apelat chiar și la facultatea de construcții și nu prea au fost amatori să vină”, spune domul Marcu.

Un sprijin l-au reprezentat și facilitățile fiscale oferite pentru lucrătorii în construcții, care au avut rolul de a „stabiliza forța de muncă” și consideră că ”ar fi o mare greșeală să se renunțe la ele”.

Firma nu prea a lucrat cu primării, cu unități administrativ-teritoriale care nu plătesc, ci a avut contracte numai la nivel de consiliu județean, de Ministerul Mediului, pentru că ”știm că au finanțarea asigurată”.

În ceea ce privește investițiile pentru dezvoltarea firmei, domnul Marcu este destul de rezervat din cauza pandemiei de coronavirus: „Noi ne-am propune multe, dar incertitudinea nu ne lasă, evoluția pandemiei și a resurselor. Chiar dacă în plan declarativ va curge lapte și miere în domeniul construcțiilor, nu știm ce va fi. Și atunci mergem pe o conservare a activității. Vom investi în mijloace de transport, echipamente de lucru, dar nu vom face investiții majore”.

„Am deschis buzunarul ca să pot să-mi păstrez angajații”

Construrom din județul Maramureș a reușit să determine majoritatea angajaților să nu plece oferindu-le o serie de facilități.

Vasile Marcel Zoicaș, proprietarul Construrom, ne-a declarat: „Ne-am fidelizat angajații pentru că am deschis buzunarul, pe românește, și am fost mai generos un pic cu ei. Am 170 de angajați, nu pot să mă plâng că nu mi-am rezolvat cumva problema, dar nu este forță de muncă disponibilă din plin, la îndemâna constructorilor. Pe unii îi calific la locul de muncă. Le ofer transport gratuit zilnic muncitorilor. Am negociat un salariu, iar de acolo nu se mai reține nimic, plătește firma totul, au concedii, câte un premiu la final de an, echipamente de protecție pe gratis, analizele medicale sunt suportate de firmă. Ce să zic, am deschis pungulița”.

De asemenea, directorul companiei Construrom are doar cuvinte de laudă la adresa facilităților fiscale oferite de stat, despre care spune că „le-am așteptat de 20 ani”.

Deficitul de personal persistă, însă, pentru anumite meserii cum sunt fierari, dulgheri și zidari.

Pe perioada iernii, firma depune un efort foarte mare pentru a-și păstra toți angajații, în condițiile în care nu este așa mult de lucru. Mare parte din muncitori îi ține acasă și le dă salariu, concedii. Trei, patru luni de zile nu prea se poate lucra în nordul țării pentru că iarna este mai agresivă.

Cea mai mare problemă a constructorului rămâne plata la termen a lucrărilor. Până în 25 ale lunii trebuie să fie plătite TVA-ul și contribuțiile pentru luna precedentă, dar sunt facturi pe care le încasează la 60, 90 zile, 120 zile, sau chiar la șase luni. ”Practic, noi suntem obligați să plătim totul în avans: manopera în avans, salariile, contribuțiile la stat, TVA-ul aferent facturii. Plătim totul în avans pe credit bancar, care te costă dobânzi, comisioane, blocaje de garanții. Aceasta este cea mai mare problemă, că se cer bani în avans pentru toate lucrările pe care le execuți”, a afirmat domnul Zoicaș.

În ceea ce privește investițiile de dezvoltare, firma și-a modernizat infrastructura necesară în ultimii doi ani, iar pentru 2021 a depus un proiect european, în valoare de peste 450.000 euro.

„Lucrăm cu multe utilaje de construcții, excavatoare, camioane. Pe zona aceasta vom face investiții, pentru că utilajele au o durată de viață de cinci, opt, zece ani și pe urmă nu poți să fi competitiv pe piață”, a mai explicat Vasile Marcel Zoicaș.

Statul plătește cu mare întârziere

Dintre lucrările pe care le realizează firma Strabenbau Logistic din județul Prahova, 99% sunt pentru instituții ale statului, pe PNDL și cu CNAIR.

Andrei Burlacu, administratorul societății, consideră că pe PNDL ar trebui să se încaseze la maxim 30 de zile de la facturare, ori plățile se fac la 60, 45, 90 de zile. ”Mă încurcă pentru că noi avem niște termene de plată pentru materialele pe care le folosim, iar prețul diferă dacă plata se face la 30, la 60 sau la 90 de zile”, spune domnul Burlacu.

În acest an, firma nu își propune să realizeze investiții pentru dezvoltarea afacerii, pentru că în ultimii doi ani a alocat aproximativ zece milioane de euro pentru modernizare.

Problema cea mai mare în ceea ce privește forța de muncă din construcții este dată de lipsa inginerilor. „Ne descurcăm cu inginerii pe care-i avem și mai suplimentăm noi din ei, pentru că administratorul și asociatul unic suntem tot ingineri. În rest, avem șoferi, mecanici de utilaje, asfaltatori, pavatori, fierari, dulgheri. Nu avem probleme pentru că noi asigurăm și transport, și salarii atractive, bonuri de masă, al 13-lea salariu. Am 140 de angajați, dintre care 100 sunt muncitori. Șoferii și șefii de formație au 3.500 lei net salariu pe lună, iar ceilalți primesc 3.000 lei salariu. Le ofer 500 lei primă de Paște, 500 lei primă de Crăciun”.

„PNDL s-a derulat foarte prost anul trecut”

Din cauza penuriei de lucrători calificați, firma Prenis din județul Alba contractează numai lucrări pe care poate să le execute cu personalul existent.

Adrian Ilia, directorul adjunct, ne-a declarat: „Pe construcții civile, spre exemplu, am luat acum un corp de spital și mai avem o extindere de cramă. Pentru anul curent, cam acesta este maximul ce putem face cu angajații noștri. Încercăm să ne interesăm de construcții civile după jumătatea anului. Pe drumuri suntem cam acoperiți. Avem oameni de bază cu care lucrăm, plus câțiva subcontractori”.

Anul trecut, în vârf de sezon firma a avut 160 de angajați, iar acum are 117 și managerul spune că nu vor mai fi făcute angajări în următoarele două luni.  Reprezentantul companiei Prenis a precizat că este important să le oferi angajaților, pe lângă salarii bune, și un mediu de lucru plăcut, pentru a-i determina să nu plece.

„Le oferim angajaților omenie, salariu bun, transport gratuit, condiții optime de lucru, program de lucru normal, adică de la 7:00 la 16:00 sau 17:00. Pe noi facilitățile fiscale ne-au ajutat foarte mult, la modul că am reușit să facem oamenii să fie mai mulțumiți. Un om mulțumit și cu zâmbetul pe buze are o productivitate mult mai bună. Se poate face diferența mult mai bine, cu ajutorul acestor facilități, dintre muncitorii din construcții și cei din fabrică. Prin aceste facilități s-a mărit mult decalajul între salarii. La noi, în domeniul construcțiilor, salariile pornesc de la 2.400 lei net pe lună, la ceilalți de la 1.700 lei”, spune Adrian Ilia.

Directorul firmei din județul Alba a precizat că cel mai greu găsește să angajeze fierari, dulgheri, pe partea de lucrări civile, dar și ingineri, pe partea de construcții rutiere.

În relația cu beneficiarii cele mai mari probleme sunt legate de încasările care se fac cu întârziere.

Anul trecut, 90% din cifra de afaceri a firmei a fost din lucrări de infrastructură, dar au fost întârzieri mari cu plățile. ”PNDL-ul s-a derulat foarte prost, și acum mai avem de încasat de anul trecut. Am încercat să ne drămuim banii în așa fel încât să ne descurcăm și să nu ne încurce. Până acum am reușit și sper să ne descurcăm și în continuare. Am avut linii de credit, am avut economii și le-am păstrat pentru zile negre. Ne-am adaptat tot timpul. Spre sfârșitul anului trecut am început să nu mai mergem la licitații pe PNDL și să luăm lucrări pe fonduri europene sau din alte finanțări. Pe fonduri europene nu am avut niciodată probleme. Chiar dacă sunt la prețuri mai mici, dar măcar știi că vin banii, nu sunt probleme și treci anul, care va fi un an mai dificil pentru constructorii de nivelul nostru, ce nu pot participa la proiecte majore de infrastructură”, a afirmat Adrian Ilia.

În ceea ce privește planurile de dezvoltare a afacerii, reprezentantul Prenis ne-a precizat că dorește să acceseze în acest an fonduri europene în valoare de 5 milioane de euro pentru investiții în utilaje și echipamente – stații de asfalt, stație de sortare.

Angajații sunt pregătiți la locul de muncă

Întrucât nu se prea găsește personal calificat, mulți dintre angajații Drum Construct din județul Sălaj sunt pregătiți la locul de muncă.

Remus Perșe, asociat și director al firmei, spune: „Nu prea găsim personal calificat deoarece nu se fac cursuri de calificare în construcții. Angajăm persoane care au calificare făcută în perioada anterioară sau îi calificăm noi ca să putem executa lucrările, dar ei nu au nicio diplomă de calificare. Avem peste 100 de angajați. Pentru că este concurență în zonă, le oferim salarii bune, le asigurăm transportul”.

Legat de relația cu beneficiarii, directorul Drum Construct apreciază că cele mai mari probleme cu care se confruntă sunt legate de întârzierile la plată. „Mai sunt întârzieri, sigur că da, inclusiv din partea Guvernului. Nu s-a plătit tot PNDL-ul, decât cu mare întârziere. Absolut că ne încurcă, chiar foarte mult”, a precizat Remus Perșe.

Birocrația încurcă relația dintre constructori cu instituțiile statului

Ianco Zifceak, administratorul Maxagro Center din județul Timiș, ne-a declarat că nu duce lipsă de personal, având în jur de 100 de angajați. În schimb, spune că se lovește de multă birocrație atunci când interacționează cu instituțiile statului.

„Avem lucrări și cu instituții ale statului, și cu privați. Birocrația cu instituțiile publice reprezintă o problemă. Sunt întârzieri cu plățile, ei sunt obișnuiți mai ca la stat, să complice lucrurile”, este de părere Ianco Zifceak.

Referitor la planurile de dezvoltare a afacerii, reprezentantul companiei timișene ne-a declarat că intenționează să aloce anul acesta, din fondurile proprii, 5 milioane de euro pentru modernizare.  

 

 

 

Sus