Tarifele serviciilor furnizate de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și instituțiile sale subordonate, precum și termenele de eliberare a documentelor și datelor rezultate din furnizarea acestora au fost supuse dezbaterii publice.
Ca urmare, instituția a primit propuneri și opinii cu privire la proiectul de act normativ. Sugestiile au fost formulate de către Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, persoane fizice autorizate, notari publici, practicieni în insolvență și oficiile de cadastru și publicitate imobiliară.
Au rezultat următoarele concluzii:
* A fost preluată propunerea formulată de UNNPR, cu privire la modalitatea de soluționare a unei cereri pentru care se constată că tarifarea a fost incompletă. Au fost respinse propunerea referitoare la restituirea parțială a tarifului ca urmare a respingerii cererii de înscriere, precum și cea privind tarifarea cererilor în cazul înscrierii provizorii, fiind astfel păstrate principiile de tarifare consacrate în prezent în legislație;
* Au fost recepționate sugestiile formulate de către persoane autorizate, fiind reținută propunerea ca acestea să aibă – similar notarilor publici – acces gratuit la consultarea cărților funciare existente în sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară. Au fost respinse propunerile formulate de persoane autorizate vizând majorarea tarifelor pentru serviciile de anulare operațiuni cadastrale, desființare construcții, extras de carte funciară pentru autentificare;
* A fost acceptată propunerea formulată de un notar public cu privire la situația în care cererea de intabulare formulată în temeiul aceluiași înscris autentic privește mai multe imobile. Astfel, s-a precizat în anexa ordinului – la secțiunea „Observații” – că tariful datorat în acest caz este unic și este calculat la valoarea totală din act, indiferent de numărul imobilelor care fac obiectul serviciului cu cod 2.3.1 ori 2.3.2. Totodată, au fost respinse propunerile referitoare la tarifarea notării fuziunii sau divizării, întrucât aceste operațiuni presupun un transfer de drepturi reale și fac obiectul intabulării în cartea funciară. A fost respinsă și propunerea de tarifare în mod diferit a notării contractului de arendă, întrucât tarifarea se efectuează în considerarea operațiunilor de carte funciară și nu raportat la tipul de contract sau act juridic;
* A fost respinsă propunerea formulată de un practician în insolvență privind scutirea acestora de la plata tuturor taxelor sau tarifelor privind operațiunile de carte funciară, precum și scutirea serviciilor solicitate în condițiile Legii nr. 85 din 2006. ANCPI precizează faptul că proiectul de ordin prevede la art. 8 alin. (1) lit. h) scutirea de la plata tarifului pentru serviciul cu codul 2.7.6 furnizat la cererea practicienilor în insolvență;
* Au fost reținute și integrate în proiectul de act normativ propuneri de reformulare a unor articole sau alineate din ordin, transmise de către oficiile teritoriale, ce vizează explicitarea normei juridice.
De asemenea, în considerarea sugestiilor formulate, atât de OCPI, cât și de persoane autorizate, pentru serviciul codul 3.1.2 – Servicii de poziționare GNSS în timp real a fost propus un tarif alternativ, de 100 lei sau 1.000 lei, pentru o conexiune nelimitată la aceste servicii pe perioadă de 1 lună sau 12 luni.
În plus:
* Au fost respinse observațiile formulate cu privire la majorarea termenelor de urgență, în condițiile în care principiul avut în vedere de către grupul de lucru ce a elaborat proiectul de ordin a urmărit stabilirea termenelor pentru furnizarea serviciilor specifice prin raportare la volumul de muncă al personalului de specialitate din cadrul oficiilor teritoriale, ca urmare a implementării PNCCF;
* Conform observațiilor primite în perioada dezbaterii publice, a fost recalculat cuantumul tarifelor aferente serviciilor furnizate de către ANCPI și instituțiile subordonate beneficiarilor, în considerarea indicelui inflației din perioada 2009 – 2017 și a faptului că sumele astfel încasate constituie venituri proprii ale ANCPI cu destinație specială stabilită de lege, respectiv finanțarea înregistrării sistematice a imobilelor în cadrul PNCCF. În consecință, creșterile de tarife propuse pentru anumite servicii nu depășesc valoarea medie a inflației;
* Observațiile generale referitoare la poziția de monopol a instituției, respectiv la crearea unei discriminări între diferite activități economice, au fost respinse ca lipsite de fundament;
* A fost extinsă furnizarea serviciului cu codul 2.7.6. – Certificat privind identificarea numărului topografic, cadastral și de carte funciară, acesta fiind disponibil la cererea oricărui solicitant.
Descarcă aici Tarifele ANCPI
Descarcă aici proiectul de Ordin al ANCPI
Revista – Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia iunie 2017 (click aici)
TopJobs – Oferte locuri de munca in constructii (click aici)
Newsletter – Primesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!