Orașele mai mici au potențial de dezvoltare a proiectelor de spații comerciale moderne, generat de faptul că până acum astfel de proiecte s-au concentrat în oraşele mari, cu o putere de cumpărare ridicată.
Bogdan Marcu, partener Retail Agency DTZ Echinocţiu, spune: ”Pe fondul unei creşteri generale a puterii de cumpărare, observăm că unii retaileri au început să îşi îndrepte atenţia chiar şi către oraşe cu 30-40.000 de locuitori, care până de curând nu prezentau interes pentru aceştia. Dacă trendul pozitiv al economiei se p[strează, ne aşteptăm ca în următorii trei – patru ani în fiecare oraş de peste 30.000 de locuitori să fie dezvoltată cel puţin o galerie comercială care să acopere nevoile primare de retail modern.
Anul trecut au fost livrate în total 140.000 mp de spaţii de retail modern în afara Bucureştiului, conform studiului DTZ România Retail Regional Cities.
La finalul anului 2016, stocul de retail modern din afara Bucureştiului era de 2.3 milioane de mp, reprezentând aproximativ 65% din totalul existent în Romania
Cel mai mare proiect de retail livrat a fost Shopping City Timişoara, care a fost completat în primăvara anului trecut cu o suprafaţă de retail şi entertainment de 41.000 mp, după ce în toamna anului 2015 fusese deschis magazinul Carrefour şi galeria comercială adiacentă. Alte proiecte livrate anul trecut sunt Shopping City Piatra Neamţ, Satu Mare Shopping Plaza, Mercur Craiova, galeria comercială dezvoltată de InterCora la Tulcea, precum şi extensiile proiectelor Coresi Braşov şi City Park Constanţa.
Aproximativ 130.000 mp de spaţii moderne de retail sunt programaţi pentru livrare în 2017, cel mai mare proiect anunţat fiind Râmnicu Valcea Mall, un centru comercial dezvoltat de NEPI, care va avea o suprafaţă închiriabilă de 28.000 mp.
Chiria headline pentru unităţi de 100 mp situate la parterul centrelor comerciale dominante din afara Bucureştiului variază în medie între 22 şi 27 euro/ mp/ lună. În oraşe precum Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi sau Constanţa, chiriile headline sunt cu mai ridicate 20% – 30%. În oraşele terţiare, chiriile prime pentru un spaţiu cu caracteristici similare acestea variază între 15 – 20 euro/ mp/ lună.
Cu un total de 220.000 mp, Timişoara este cel mai bine dezvoltat oraş din afara Bucureştiului din punct de vedere al spaţiilor comerciale moderne, urmat de Constanţa şi Iaşi, cu 194.000 mp, respectiv 160.000 mp.
Oraşele secundare, cu o populaţie cuprinsă între 150.000 şi 250.000 de locuitori (Galaţi, Ploieşti, Oradea, Brăila, Arad şi Piteşti), au un stoc total de 607.500 mp, reprezentând 27% din stocul total de retail modern din oraşele regionale. Oradea şi Piteşti sunt singurele oraşe secundare care înregistrează, la finalul lui 2016, un stoc de retail modern de peste 100.000 mp.
Aproximativ 33% din stocul total de retail modern existent în afara Bucureştiului, la final de 2016, se află în 15 oraşe considerate terţiare (cu o populaţie cuprinsă între 60.000 şi 150.000 de locuitori).
Din punct de vedere al densităţii spaţiilor moderne de retail la mia de locuitori, din cele 15 oraşe terţiare, Suceava înregistrează cea mai ridicată valoare – 1.170 mp.
Spre deosebire de oraşele primare şi secundare, unde predominante sunt centrele comerciale (peste 60% din proiectele existente), în oraşele terţiare cele mai raspândite sunt parcurile de retail.
În ceea ce priveşte indicele puterii de cumpărare, valori peste media României au fost înregistrate în 16 dintre cele 27 de oraşe analizate.
Primele șase orașe din țară după numărul de locuitori, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova și Brașov, considerate orașe primare, au un stoc de retail modern cumulat de 923.000 mp, reprezentând 40% din stocul total existent în afara Capitalei.
TopJobs – Oferte locuri de munca in constructii (click aici)
Newsletter – Primesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!
Revista – Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia nov – dec 2016 (click aici)