Gradul de absorbţie a fondurilor europene alocate României pentru infrastructura de transport în perioada 2007-2013 se va apropia până la sfârşitul anului curent de 60%, în prezent situându-se la nivelul de peste 51%. Până la sfârşitul anului 2015 absorbţia va ajunge la 90%, iar provocarea pentru Ministerului Transporturilor este de a depăşi această ţintă, a declarat Ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
Din totalul bugetului aprobat pentru POS T 2007-2013, aproape 4,3 miliarde de euro, până în prezent au fost absorbite 2,2 miliarde de euro. Anul viitor ar urma să fie cheltuiţi nu mai puţin de 1,5 miiarde de euro, în creştere cu 50% comparativ cu anul curent.
Săptămâna viitoare, concomitent cu discuţiile pe marginea bugetului pentru 2015, ar urma să fie prezentat Guvernului programul operaţional rezultat din Master Planul General de Transport în scopul prioritizării investiţiilor şi stabilirii ţintelor pentru 2015, a adăugat Ministrul Transporturilor.
Având în vedere că sectoare precum metroul şi aeroporturile nu vor putea absorbi mai mult de 55,8%, respectiv 49,4% din alocarea POS T până în 2015, diferenţa va fi distribuită către zonele care necesită finanţare suplimentară alocării, respectiv infrastructura feroviară şi navală. Astfel , rata de absorbţie pe întregul POS T va depăşi 90%, a precizat Marcel Boloş, director general AM POS T.
În vederea intensificării absorbţiei fondurilor europene anul viitor, Ministerul are în vedere includerea la finanţare a unor noi proiecte de infrastructură, de exemplu autostrada Suplacu de Barcău – Borş şi tronsonul de autostradă Nădăşelu – Gilău, precum şi mai multe proiecte care urmăresc creşterea calităţii serviciilor prestate pe magistralele de metrou M1 şi M3.
De asemenea, va începe implementarea cu fonduri europene a unor proiecte noi de infrastructură de transport, de exemplu Autostrada Lugoj-Deva, loturile 2, 3 şi 4, autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş şi autostrada Sebeş-Turda, precum şi reabilitarea liniei de cale ferată Radna – Gurasada – Simeria.
În paralel, va continau procesul de fazare a proiectelor pe două cicluri de finanţare ale Uniunii Europene, respectiv de pe 2007-2013 pe 2014-2020.