Reducerea cu 20% a numărului minim, mediu și maxim de posturi din aparatul administrativ local, cu adaptarea la recensământul 2021, este una dintre măsurile incluse într-un nou proiect de lege propus de Ministerul Dezvoltării pentru scăderea cheltuielilor statului.
Reforma vizează scăderea cheltuielilor publice și eficientizarea aparatului administrativ, în contextul necesității de a gestiona deficitul bugetar excesiv.
Numărul total de posturi din cabinetele demnitarilor, atât la nivel central, cât și local, va fi redus cu 6.060, ceea ce ar însemna economii salariale de 193,9 milioane lei pentru ultimele patru luni din 2025 și 581,7 milioane lei pe parcursul următorului an.
Salariul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) nu va putea depăși 90% din indemnizația ministrului dezvoltării – o economie anuală estimată la 190.812 lei brut.
Numărul membrilor consiliilor de administrație de la ANCPI și ANL va fi redus.
Astfel, la ANCPI se propune scăderea de la 9 la 5 membri, iar la ANL, de la 5–7 membri la 5. Economia anuală rezultată ar fi de 410.444 lei, potrivit proiectului de lege.
La nivelul compartimentului intern specializat în domeniul achizițiilor publice din cadrul instituțiilor publice, cel puțin o persoană să aibă studii superioare, precum şi specializări în domeniul achiziţiilor. Prevederile actuale impun minimum trei persoane, dintre care cel puțin două treimi având studii superioare, precum și specializări în domeniul achizițiilor.
De asemenea, funcționarii care lucrează cu jumătate de normă într-o instituție vor putea avea al doilea raport de serviciu cu timp parțial într-o altă autoritate locală sau instituție subordonată, dacă atribuțiile sunt similare.
Evaluarea performanțelor, pe bază de competențe și rezultate
O altă schimbare propusă este reformarea sistemului de evaluare a funcționarilor publici, cu accent pe competențe și performanță administrativă.
Se propune introducerea unui sistem de mandate limitate și de mobilitate orizontală/rotație, la nivelul acestor posturi, diferențiat – obligatoriu sau voluntar – în funcție de sensibilitatea posturilor.
În subsidiar se va urmări restrângerea numirilor pentru exercitarea cu caracter temporar a unor funcții publice de conducere la situațiile și perioadele în care respectivele posturi nu pot fi ocupate prin: recrutare, promovare, rotație sau transfer.
Se propune realizarea unor evaluări multianuale a performanțelor profesionale individuale, bazate pe evaluarea performanțelor de management
Mobilitatea prin rotație între instituții este o altă măsură de prevenire a politizării și de dezvoltare profesională, obligatorie sau voluntară în funcție de riscurile asociate fiecărei funcții.
Evaluarea se bazează pe:
* Gradul de complexitate a lucrărilor efectuate anual;
* Gradul de implicare în realizarea sarcinilor;
* Numărul de lucrări realizate, raportat la numărul de zile lucrătoare.
Acești trei indicatori vor reprezenta cel puțin 50% din ponderea fiecărui obiectiv evaluat. Fiecare indicator va fi notat pe o scară de la 1 la 5.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025