Oferte locuri de munca top

Veniturile statului continua sa creasca mai accelerat decat cheltuielile sale

Execuția bugetară consemnează lună de lună, începând din aprilie, o creștere a veniturilor statului mai accelerată decât cea a cheltuielilor sale.

În primele opt luni din acest an, deficitul bugetar s-a mărit cu circa 5,5 miliarde lei față de cel din perioada similară a anului trecut. Totuși, ca pondere în PIB s-a înregistrat o ușoară diminuare.

Potrivit Ministerului Finanțelor, deficitul bugetului de stat s-a ridicat la 86,36 mld lei, reprezentând 4,54% din PIB. Spre comparație, în primele opt luni ale anului trecut a fost de 80,87 mld lei, adică de 4,59% din PIB.

Totodată, sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate au totalizat 31,49 mld lei, în creștere cu 37,3% (an/an).

Cheltuielile pentru investiții, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 71,95 mld lei, mai mari cu 10,65% față de aceeași perioadă a anului precedent.

Însă, cheltuielile cu asistența socială au fost de 167,40 mld lei în creștere cu 13,9%. Evoluția lor a fost influențată, în principal, de recalcularea pensiilor din sistemul public cu începere de la 1 septembrie 2024. De asemenea, au fost influențate și de plățile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale.

  • Veniturile bugetului general au crescut cu 11,8%

Veniturile totale au însumat 420,11 mld lei în ianuarie – august, înregistrând o creștere de 11,8% (an/an).

Exprimate ca pondere în PIB veniturile totale au crescut cu 0,74 puncte procentuale: +0,38 pp în cazul veniturilor curente – cu precădere impozit pe salarii și venit, contribuții de asigurări și accize – și +0,36 pp la fonduri europene.

Încasările din impozitul pe salarii și venit au totalizat 39,63 mld lei, înregistrând o creștere de 20,5% (an/an), determinată de avansul semnificativ al încasărilor din impozitul pe dividende (+77,3%), pe seama dividendelor distribuite în anul 2024, cu reținerea cotei de impozit de 8%.

Totodată, o dinamică pozitivă a fost consemnată și în cazul încasărilor din impozitul pe salarii (21%), evoluția acestei categorii de venituri fiind influențată de eliminarea facilităților fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator.

Contribuțiile de asigurări au înregistrat 137,73 mld lei, consemnând o creștere de 10,3% (an/an). Evoluția a acestor încasări a fost influențată și de un transfer efectiv la pilonul II de pensii mai ridicat față de cel realizat în primele opt luni ale anului trecut (14,8 mld. lei în ian-aug 2025, față de 11,6 mld lei în ian-aug 2024).

Încasările din impozitul pe profit au însumat 27,09 mld lei, consemnând o creștere de 11,7% (an/an), susținută de avansul veniturilor din impozitul pe profit de la agenții economici.

Încasările nete din TVA  au însumat 82,55 mld lei, marcând o creștere de 6,9% (an/an). Evoluția acestor încasări poate fi explicată atât de avansul restituirilor de TVA (+8,0%), față de nivelul rambursat în aceeași perioadă a anului trecut (22,1 mld. lei în ian-aug 2025, comparativ cu 20,5 mld lei în ian-aug 2024), cât și de un efect de bază mai ridicat.

Veniturile din accize au însumat 32,36 mld lei, consemnând o creștere de 15,9% (an/an), în condițiile unor evoluții pozitive ale încasărilor din accizele pentru produsele din tutun  (18,5%) și accizele pentru produsele energetice (+15,4%). Evoluția lunară a încasărilor din accize prezintă în general o volatilitate mai ridicată, determinată de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscală a produselor accizabile.

Veniturile nefiscale au însumat 37,61 mld lei, în creștere cu 4,6%, în condițiile în care încasările aferente lunii martie includ 1,6 mld lei reprezentând venituri din ajutoare de stat recuperate de la Societatea Carpatica Feroviar România S.A.

Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat 31,49 mld lei, în creștere cu 37,3% (an/an).

  • Cheltuielile bugetului general au crescut cu 10,9%

Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 506,47 mld lei au crescut în termeni nominali cu 10,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe anul 2025 au înregistrat o creștere cu 0,7 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2024, de la 25,9% din PIB la 26,6% din PIB.

Cheltuielile de personal au însumat 113,30 mld lei, în creștere cu 6,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal și-au menținut ponderea la nivelul de 6,0% din PIB.

Cheltuielile cu bunuri și servicii  au fost 63,32 mld lei, în creștere cu 4% comparativ  cu aceeași perioadă a anului precedent. O creștere se reflectă la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 8,6% pentru decontarea medicamentelor cu și fără contribuție personală și a medicamentelor utilizate în programele naționale de sănătate.

Cheltuielile cu dobânzile au fost de 33,18 mld lei, fiind mai mari cu 10,33 mld lei față de aceeași perioadă a anului precedent.

Cheltuielile cu asistența socială au fost de 167,40 mld lei în creștere cu 13,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Evoluția cheltuielilor cu asistența socială a fost influențată, în principal, de implementarea măsurilor de recalculare a pensiilor din sistemul public cu începere de la 1 septembrie 2024, în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii. Cheltuielile cu asistența socială au fost influențate și de plățile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale, respectiv pe cele 8 luni ale anului 2025, au fost în sumă de 2,40 mld lei.

Cheltuielile cu subvențiile au fost de 8,54 mld lei, în principal, această sumă reprezintă subvenții pentru transportul de călători și sprijinirea producătorilor agricoli, precum și pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale al consumatorilor noncasnici (856,45 mil lei).

Alte cheltuieli  au fost de 12 mld lei, reprezentând în principal, burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor, alte despăgubiri civile și sumele aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților.

Cheltuielile privind proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 38,9 mld lei,  în creștere cu 25,89% față de aceeași perioadă a anului 2024.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 71,95 mld lei, cu 10,65% mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, când au fost în valoare de 65,03 mld.

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025


Etichete:
Sus