Aproape 50 de proiecte pentru construirea de variante rutiere ocolitoare, drumuri de legătură și poduri care vor contribui la degrevarea traficului în orașe sunt în diverse etape de pregătire. Proiectele sunt derulate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în colaborare cu autoritățile locale.
Multe dintre aceste proiecte au studii de fezabilitate aprobate și urmează să intre în etapa de lansare a procedurilor de achiziție publică în vederea atribuirii contractelor de proiectare și execuție a lucrărilor de construire. Pentru câteva vor începe anul acesta lucrările.
În cadrul parteneriatelor, CNAIR este responsabilă de procesul de accesare a finanțării nerambursabile iar autoritățile locale de elaborarea documentațiilor tehnico-economice pentru respectivele proiecte de investiții.
Conform protocolului încheiat, autoritățile locale implicate derulează procedurile de achiziție pentru contractarea serviciilor de elaborare SF, a documentației tehnice pentru autorizația de construire și obținerea autorizației de construire, inclusiv încheierea și derularea contractelor, contractarea și realizarea în concret a serviciilor de elaborare a evaluării de impact asupra siguranței rutiere, precum și a auditului de siguranță rutieră, ce va fi realizat de către Autoritatea Rutieră Română, precum și monitorizarea constantă privind implementarea proiectului.
Circuitul de avizare a documentației respectă întregul parcurs legal al unui proiect de interes național, respectiv procesul de avizare specific în cadrul Consiliului Tehnico – Economic din CNAIR, din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în cadrul Consiliului interministerial și aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern, ne-au transmis reprezentanții CNAIR.
Varianta Ocolitoare Blaj: Lucrările au început în martie
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor de construire pentru varianta ocolitoare Blaj a fost semnat în ianuarie 2024, licitația fiind lansată în luna mai 2016.
Ofertantul câștigător este asocierea Prenis SRL – Dacia Faber SRL – Explan SRL – Infra Expert AD.
Valoarea totală a acestei investiții este de 145,35 milioane lei (fără TVA)
Contractul prevede 18 luni pentru execuție.
Pe 10 martie anul acesta a fost emisă autorizația de construire și primarul Blajului a anunțat că au început lucrările.
Varianta ocolitoare a municipiului Blaj va avea o lungime totală de 6,845 km, un viaduct în lungime de aproximativ 300 de metri și patru sensuri giratorii.
Varianta Ocolitoare Giurgiu: Cei 7 km au un preț estimativ de peste 380 milioane lei
Până pe 30 iunie vor fi evaluate cele trei oferte depuse pentru atribuirea contractului de execuție a lucrărilor pentru construire Drum de legătură DN5 km 60+500- Șoseaua de Centură Pod Prieteniei km 61+400 (7 km drum nou)
Valoarea estimată a contractului este de peste 380,64 milioane lei, fără TVA.
Procedura a fost reluată, după ce cea din 2022 a fost anulată pentru că ambele oferte depuse au fost declarate neconforme.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a acceptat, în parte, o contestație și a dispus reevaluarea ofertei depusă de asocierea condusă de Bog`Art. De asemenea, a respins cererea de intervenție depusă de asocierea condusă de IBB-HIB România.
Pentru acest obiectiv au fost avizate studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și proiectul pentru autorizația de construire. A fost emisă și autorizația de construire.
Varianta Ocolitoare Mediaș: Constructorul va fi desemnat în luna mai
Cu toate că la finele lunii februarie a expirat termenul pentru evaluarea celor șase oferte depuse pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție lucrări ”Varianta ocolitoare a municipiului Mediaș, pe DN14”, câștigătorul ar uma să fie desemnat în cursul lunii mai, după cum estimează reprezentanții CNAIR.
Varianta ocolitoare Mediaș va avea lungimea de 8,7 km.
Valoarea estimată a contractului este de 846,9 milioane de lei (peste 170 de milioane de euro), fără TVA.
Finanțarea urmează să fie obținută prin Programul Transport (PT) 2021-2027 si de la bugetul de stat.
Contractul prevede 6 luni pentru proiectare, două luni pentru verificarea proiectului tehnic de către beneficiar și obținerea autorizației de construire și 30 de luni durata de execuție a lucrărilor.
Varianta Ocolitoare Sighișoara: În primăvara aceasta începe execuția lucrărilor
Proiectul tehnic și proiectul pentru autorizația de construire au fost avizate în cadrul Consiliului Tehnico – Economic al CNAIR, anul acesta, la finele lunii ianuarie. De asemenea, au fost actualizați indicatorii tehnico – economici.
Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov urmează să emită ordinul de începere a lucrărilor în această primăvară, permițând demararea efectivă a construcției. Durata de execuție este de 24 luni.
Varianta de Ocolire Sighișoara va avea lungimea de 13,057 km și câte o bandă pe sens.
Contractul semnat are valoarea de peste 257,77 de milioane de lei, fără TVA. Câștigătorul selectat în 2022 este asocierea Clean Prest Activ SRL, T Dancor Romconstruct SRL, Ilci Insaat Sanayi ve Ticaret A.Ș., Proiect- Construct Regiunea Transilvania SRL.
Modernizarea centurii rutiere a Municipiului Bucuresti, între A1- DN7 și DN2-A2, Sector DN 2 – A2: Lucrările ar urma să înceapă în vară
Contractul pentru lărgirea la patru benzi a drumului național Centura București, între A1-DN7 și DN2-A2, Sector DN 2 – A2, a fost atribuit în noiembrie anul trecut. Durata prevăzută în documentație este de șase luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor.
Valoarea contractului semnat este de peste 451,16 milioane lei fără TVA. Constructor este asocierea Maristar Com (lider), Patstroy VDH EAD, Hydrostroy AD.
Lungimea totală a acestui sector este de 11 km.
Noul constructor va relua lucrările de la stadiul fizic de 20,76% și va executa:
– lărgirea la 4 benzi a Centurii București pe o lungime de 11,45 km
– pasaj rutier peste DJ301 la Cernica, în lungime de 400 metri
– pasaj rutier peste calea ferată București – Constanța, în lungime de aproximativ 124 metri și pasaj rutier peste calea ferată București – Oltenița, în lungime de aproximativ 105 metri
Sursa de finanțare a acestui proiect este asigurată din fonduri europene nerambursabile, din cadrul Programului Transport 2021 – 2027.
Varianta de ocolire Buftea: Execuția lucrărilor este prevăzută să demareze la finele verii
Pe la finele verii ar urma să înceapă lucrările de construire a variantei de ocolire Buftea.
Contractul pentru proiectare și execuție lucrări a fost atribuit la 5 noiembrie 2024, durata sa fiind de 10 luni pentru proiectare și doi ani pentru execuția lucrărilor.
Câștigătorul contractului este constructorul austriac Porr Construct.
Valoarea contractului semnat este de peste 281,17 milioane lei fără TVA.
Acest sector de drum are lungimea de 5,77 km.
Antreprenorul mai are de executat două parcări, în care se are în vedere și montarea de sisteme de cântărire a autocamioanelor și de utilare a acestora cu stații de încărcare pentru autovehiculele electrice.
De asemenea, va construi și trei pasaje rutiere: peste calea ferată București-Ploiești (81,90 m), peste DJ101 (84,90 m) și peste drum betonat (36,10 m).
Totodată, contractul mai prevede realizarea a trei intersecții la nivel: intersecție giratorie VO Buftea x A0 (începutul variantei intersectează DN 1A la km 17+100 și va asigura conexiunea cu nodul rutier al Autostrăzii Bucureștiului A0, intersecție VO Buftea x DN1A Strada Metalurgiei și intersecție (nod rutier) cu DJ101.
Varianta ocolitoare Timisoara Vest: Contract de peste 1,4 miliarde lei pentru 13,9 km
În vară este prevăzută începerea lucrărilor de construire a Variantei Ocolitoare Timișoara Vest. Contractul a fost semnat anul acesta pe 23 ianuarie și prevede jumătate de an pentru proiectare și doi ani pentru execuția lucrărilor.
Noul drum, cu lungimea de 13,9 km, va fi construit de compania turcă Nurol Insaat Ve Ticaret AS.
Valoarea contractului este de 1,41 miliarde de lei (fără TVA).
Noua centură va face legătura între sectorul nordic al municipiului Timișoara și Varianta de Ocolire Timișoara Sud, finalizată anul trecut.
Va face parte integrantă din Centura Municipiului Timișoara, iar pe traseul acesteia se vor construi inclusiv: pasaj peste DN59 și peste linia CF100 (750 m), pasaj peste DN6 și linia CF133 (450 m), pod peste râul Bega și peste rezervoarele de nămol (450 m).
Contractul prevede și amenajarea a patru noduri rutiere, care vor asigura relațiile de trafic necesare: la intersecția cu DN69 (E671) și cu Drumul Național Centura Timișoara (DNCT), la intersecția cu DN6, la intersecția cu DN59A și la intersecția cu Radiala Nouă de Vest (C30).
Finanțarea va fi făcută prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027.