Blocajele din finanțările publice, întârzierile la plată și presiunile pe costuri pun în pericol stabilitatea firmelor și a forței de muncă din sectorul construcțiilor.
Valentin Florea, directorul general al firmei de construcții Davide Construct din Galați, apreciază că în continuare este o cerere crescută pentru realizarea de investiții publice, dar lipsesc banii: “Volumul de lucrări este relativ constant. Nu s-a resimțit pe piață o scădere în volumul lucrărilor scoase la licitație sau al cererii de execuție a lucrărilor. Însă, sunt multe lucrări sistate sau suspendate din cauza lipsei de fonduri”.
Semnalele de oprire au venit de la beneficiarii publici. “Toți cei care au proiecte finanțate prin programul Anghel Saligny ne-au spus de ceva vreme să stopăm sau să suspendăm o parte din lucrări. La un moment dat, au fost și ceva întârzieri pe PNRR, însă deocamdată nu a fost nimic oficial în sensul acesta. Dar, într-adevăr, Anghel Saligny e blocat. În cazul PNRR probabil vor fi prioritizate doar anumite investiții”, spune domnul Florea.
În contextul opririi șantierelor mari, competiția s-a mutat pe contractele de valori reduse. Sunt licitații mici la care ofertează foarte mulți constructori. ”Licitații mici înseamnă câteva milioane de lei, nu vorbesc de zeci de milioane. Până acum nu veneau constructori din alte județe pentru o licitație atât de mică, dar acum încearcă să prindă tot ce apare. La drumuri, mai ales, vin la o licitație mică și 10 firme. Vin din mai multe județe. Este o bătălie acerbă pe lucrările mici. La lucrări mari nici nu mai vorbim – la un drum județean din Vaslui am fost 20 de asocieri care au depus oferte”, precizează directorul Davide Construct.
Deciziile politice ne afectează din plin
Politicienii ar trebuie să ia mai mult în calcul impactul pe care măsurile adoptate îl au asupra muncitorilor și firmelor din economie.
Domnul Florea subliniază că deciziile la nivel politic, care au impact macroeconomic, ne afectează pe toți: ”Ceea ce pare doar o hârtie – o ordonanță, o modificare de TVA – are efect imediat. Majorarea TVA-ului a provocat un haos: multe autorități nu au putut face facturi pentru că nu aveau bază legală pentru acel TVA de 21%. Deciziile acestea ne afectează direct”.
Închiderea unei firme nu are efecte doar pentru cel care o deține, ci are un impact semnificativ asupra întregii societăți: ”Deciziile macroeconomice trebuie gândite, pentru că noi nu putem spune oamenilor noștri: «așteptați trei luni de zile până vin salariile». Trebuie să se lucreze, să se producă, să se facă plusvaloare”.
Constructorul subliniază consecințele: “Nu se fac plăți, apare lipsa de cash flow. Se strică tot lanțul de aprovizionare, se plătesc foarte greu furnizorii și apare un efect de domino în economie.”
Un risc major pentru firmele de construcții – afectarea gradului de ocupare a personalului
Constructorii erau obișnuiți că atunci când semnează un contract cu statul au garanția că vor fi plătiți. Or, acum nu mai au această siguranță. Dacă se blochează la nivel sistematic mai multe programe de finanțare este inevitabil ca anumite șantiere să fie afectate iar unii angajați să rămână fără ocupație.
În același timp, contractele cu statul presupun seriozitate din partea constructorului. Astfel că, de cele mai multe ori, constructorii care ofertează pentru contracte cu statul angajează în mod special personal pentru a fi bine pregătiți pentru lucrările pe care și le asumă.
Ca urmare, riscul cel mai mare pentru firmele de construcții este că le este afectat foarte mult gradul de ocupare a personalului.
În plus, creșterea taxelor pe salariile angajaților din construcții și a inflației din economie pune presiune pe firme. “A crescut contribuția la stat și trebuia cumva să compensăm acea creștere. N-am putut să tăiem din salariile oamenilor. Este o pierdere pe care am susținut-o noi. Însă, pe parcursul anului au mai crescut prețurile, iar oamenii tot cer majorări salariale”, spune domnul Florea.
Deși firma a contribuit pentru a menține veniturile nete ale angajaților, salariul real nu mai este cel de la începutul anului. Oamenii resimt în buzunarul lor inflația și nu le mai ajung banii.
“Am avut câțiva muncitori care au ales să plece, dar nu foarte mulți. În general, oamenii au rămas, pentru că în zona noastră încă se mai descurcă. Riscul e să ajungem să nu putem da salariile la timp. Dacă statul nu face plățile, cum să ții oamenii angajați? Dacă nu-i ții angajați, cine mai contribuie la bugetul statului?”, întreabă domnul Florea.
“Avem cel puțin 10% din cifra de afaceri blocată”
Blocajele la plată au devenit o constantă a activității constructorilor. “Bineînțeles că avem facturi neplătite. Este deja un volum considerabil și ne afectează în mod serios. Cel puțin 10% din cifra de afaceri este blocată în facturi neîncasate. Practic, este cel puțin o lună în care n-am primit nicio plată. Cum lucrăm sezonier, asta înseamnă o afectare de 30% din activitate. Este o situație fără precedent. Noi n-am mai avut așa ceva până acum”, subliniază directorul general Davide Construct. n

