Aproximativ 4000 de muncitori are în prezent mobilizați constructorul băcăuan UMB doar pe loturile autostrăzii A7 Focșani – Bacău.
Alți 800 de angajați sunt prezenți pe șantierul lotului A1 Margina – Holdea
Ambele proiecte sunt finanțate prin PNRR, iar Ministerul Transporturilor și-a asumat că vor fi finalizate la timp pentru a nu pierde finanțarea.
Așadar, constructorul trage tare în această perioadă și lucrează la intensitate maximă pe loturile menționate.
- A7 Focșani – Bacău
UMB lucrează pe toate cele trei loturi ale tronsonului de autostradă Focșani – Bacău (95,9 km) cu aproximativ 4000 de muncitori.
Lotul 1 Focșani – Domnești Târg
Pe cei aproximativ 36 km ai lotului 1 sunt mobilizați 1.500 de muncitori și 425 de utilaje și până acum a fost așternut deja asfalt pe circa 28 km.
Stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 80 %, iar dacă ritmul se menține, circulația pe acest lot va fi deschisă până la finalul anului 2025.
Valoarea contractului pentru construirea acestui lot este de 2,3 miliarde lei (fără TVA) iar sursa de finanțare este PNRR.
Lotul 2 Domnești Târg – Răcăciuni
Stadiul fizic al lucrărilor pe lotul 2 a depășit 80%.
Pe cei 38,78 km ai acestui lot, unde antreprenorul român a mobilizat aproximativ 1.500 de muncitori și 422 de utilaje.
În prezente execută lucrări la:
– amenajare nod rutier Adjud (stadiul fizic este de 65%),
– amenajare nod rutier Răcăciuni (stadiul fizic este 85%),
– terasamente, așternere de mixturi asfaltice și strat de uzură, montare parapet metalic, realizare marcaje rutiere, montare panouri fonoabsorbante.
Până la finalul acestui an, circulația pe lotul 2 se va putea deschide cel puțin până la Adjud ( 17 km din cei aproape 39 km).
Valoarea acestui contract, finanțat prin PNRR, este de 2,48 miliarde lei (fără TVA).
Lotul 3 Răcăciuni – municipiul Bacău
Stadiul fizic înregistrat la începutul lunii septembrie era de 37%, potrivit ultimelor date CNAIR. Alți 1000 de muncitori lucrează pe acești 21,52 km. Și acest proiect a rămas prins în PNRR.
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
- A7 Bacău – Pașcani
Toate cele trei loturile acestei autostrăzi rămân finanțate prin PNRR, cu o mică diferență. Loturile 1 și 2 au fost mutate pe componenta grant, alături de cele trei loturi ale A7 Focșani – Bacău. Lotul 3 al acestei autostrăzi a rămas pe componenta de împrumut, alături de cunoscutul lot al A1, Margina – Holdea.
Stadiile fizice ale lucrărilor erau, la începutul lunii septembrie, următoarele: Lotul 1 – 38,5%, Lotul 2 – 35,70%, Lotul 3 – 36,10%.
Dacă se menține ritmul actual de lucru, anul viitor se va circula pe autostradă de la București la Pașcani, pe o distanță de 390 km (A3 – A7).
- A1 Margina – Holdea
Pe șantierul autostrăzii A1 Margina – Holdea se lucrează non-stop, ”24h/24 h”, după cum a anunțat Cristian Pistol, directorul general CNAIR.
Pe șantier sunt mobilizați 800 de muncitori și peste 200 de utilaje și se desfășoară lucrări la capetele tunelurilor.
Prima galerie a fost deja străpunsă la finalul lunii iulie iar străpungerea celei de-a doua galerii este estimată pentru luna octombrie.
Stadiul fizic real al lucrărilor a ajuns la peste 36%.
Urmează să fie montate în șantier fabricile de asfalt și de grinzi, necesare executării căilor de rulare și elementelor pentru construirea pasajelor și a podurilor de pe traseu.
Proiectul Margina – Holdea este cel mai sensibil proiect păstrat în PNRR. Finalizarea sa are o miză mare: din cauza faptului că acest proiect a fost deja finanțat în două cadre financiare multianuale, nu poate fi refinanțat prin Programul Transport. Din acest motiv a fost păstrat în PNRR.
În cazul nefinalizării acestui proiect, penalitatea financiară potențială aferentă Țintei 84 ar fi de aproximativ 675 milioane lei (135 milioane euro) comparativ cu valoarea totală a proiectului ce ar necesita a fi returnată de 2,225 miliarde lei (445 milioane euro).
Complexitatea lucrărilor este mare, fiindcă presupune construirea de tuneluri. Tunelurile sunt menite să prevină alunecările de teren care au întârziat acest proiect.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025