- Nevoia de drumuri la standarde europene dă speranțe constructorilor pentru creșterea activității
Chiar în condițiile problemelor de anul acesta privind finanțarea lucrărilor rutiere, totuși constructorii de drumuri ar putea să fie optimiști în ceea ce privește perspectivele pe termen lung de creștere a activității lor.
Aceasta având în vedere faptul că densitatea mică a drumurilor de mare viteză din țara noastră comparativ cu restul Europei face ca dezvoltarea proiectelor de infrastructură rutieră să fie în continuare o necesitate economică în România.
Potrivit Eurostat, la mia de kilometri pătrați, avem o densitate de sub 1km în regiunile Nord- Est și Sud-Vest Oltenia și sub 15 km în celelalte regiuni, față de o medie de 25 km în Europa.
Ca urmare, chiar și în condițiile unui buget de austeritate, generat de nevoia de a reduce deficitul bugetar, totuși drumurile vor trebui să rămână o prioritate a investițiilor pe care Guvernul le va face pentru a putea asigura creșterea economiei naționale.
De aceea perspectivele sectorului de construire și reabilitare drumuri și drumuri de mare viteză sunt bune, deși ritmul de creștere se va atenua pe termen scurt din cauza deficitului de finanțare.
Situația este de natură să pună presiune pe constructorii de drumuri care trebuie să își adapteze strategiile de afaceri la temperarea creșterii sau chiar scăderea volumului de lucrări în ultima parte a anului curent.
Anul acesta sectorul se confruntă cu probleme de finanțare atât în ceea ce privește marile proiecte de autostrăzi finanțate prin fonduri europene și cofinanțate de stat, cât și cele de drumuri județene/locale finanțate de la bugetul de stat.
Pentru finanțarea proiectelor de lucrări rutiere, autoritățile locale se bazează pe finanțarea din fonduri europene prin programele regionale, bugete locale și împrumuturi contractate de UAT-uri.
Anul trecut a fost unul de boom economic pentru constructorii de drumuri
Top 100 Drumari include cele mai mari 100 firme de construcții drumuri și autostrăzi cod CAEN 4211, ierarhizate în funcție de mărimea cifrei de afaceri realizată anul trecut.
Având în vedere rezultatele obținute, pentru constructorii de drumuri și autostrăzi anul trecut a fost unul de boom ecomomic.
Cifra de afaceri cumulată a companiilor din Top 100 Drumari a fost de peste 33,96 miliarde lei, în creștere cu 39 % față de cea a primilor 100 de drumari din anul precedent. Profitul lor net total a depășit 2,43 miliarde lei, ceea ce a făcut ca rentabilitatea să treacă de 7 %, în creștere cu peste un punct procentual.
Și numărul de angajați, cumulat al celor 100 de mari drumari, a crescut anul trecut cu 7 % față de anul precedent, depășind 24,6 mii de persoane.
Cel mai important constructor de drumuri din țara noastră este Grupul UMB, a cărui cifră de afaceri pe anul trecut este de circa 14,4 miliarde lei și reprezintă circa 43 % din cifra totală a celor 100 de mari drumari.
Acesta este urmat de constructorii italieni (Grup Impresa Pizzarotti: Impresa Pizzarotti & C & Pizzarotti & Retter Projectmanagement G.I.E. – Impresa Pizzarotti & C Spa Italia Sucursala Cluj, Pizzarotti Sa Lugano Sucursala Cluj Napoca), cu o cifră de afaceri de peste 1,8 miliarde lei.
După UMB, cel mai mare constructor român de drumuri este Dimex-2000 Company SRL din Bistrița-Năsăud.
Cifra de afaceri minimă pentru intrarea în Top 100 Drumari a fost de peste 72,3 milioane lei, în creștere cu 12,5 % față de cea din anul anterior.
Durata de realizare a proiectelor de construire/reabilitare infrastructură rutieră, mai ales a celor mari, depășește un an, ceea ce face ca firmele să înregistreze variații destul de mari de la un an la altul ale cifrelor de afaceri.
Dintre primele 15 ocupante ale Top 100 mari drumari, față de anul anterior, cele mai mari creșteri procentuale ale cifrelor de afaceri le-au înregistrat Trace Group Hold Ad Sofia Sucursala Bucuresti (202 %), Grup Impresa Pizzarotti (144 %) și Dimex-2000 Company SRL (125 %).
În Top figurează și Euro Construct Trading 98 SRL, firmă aflată în reorganizare judiciară care anul trecut a realizat venituri de circa 193 milioane lei.
Cu toate că au avut cifre de afaceri mari, de peste 100 milioane lei anul trecut, totuși nu au fost incluse în Top 100 firmele de construcții drumuri aflate în insolvență: Autotehnorom SRL, Helgra Decora SRL și Strabenbau Logistic SRL
Cei mai mari angajatori
Cel mai mare angajator din sectorul lucrărilor de drumuri rămâne grupul băcăuan UMB cu un număr mediu total anul trecut de 6.529 angajați.
Acesta este urmat de constructorul Tancrad din Galați care a depășit pragul de 1.000 de salariați.
Topul continuă cu cei care au între 400 și 500 de angajați, în ordine descrescătoare: General Trust Arges, Danlin XXL, Alpha Construct Sistem, Geiger Transilvania, Coni și Oyl Company Holding Ag.
Mai sunt nouă firme care au între 300 și 400 de angajați.
Totodată, 22 % dintre firmele din Top 100 mari constructori au între 200 și 300, iar peste 60 % au până în 200 de angajați.
Mari contracte rutiere, de 6 miliarde euro, semnate în semestrul I
Valoarea totală a celor mai mari 15 contracte pentru proiecte rutiere, semnate în primul semestru al acestui an, se ridică la aproape 30 miliarde de lei, echivalent a circa 6 miliarde de euro.
Constructorii străini dețin o pondere destul de ridicată din piața lucrărilor de construcții drumuri, fiind implicați cu precădere în marile proiecte de infrastructură rutieră.
De altfel, circa 38 % din valoarea menționată mai sus revine companiilor cu capital străin.