Constructorii români au mai înaintat un pas anul trecut în competiția cu cei străini. În totalul cifrei de afaceri a celor mai mari zece constructori, ponderea firmelor românești a ajuns la 50 %, în creștere cu 3 puncte procentuale față de anul anterior.
Revista ARENA Construcțiilor a realizat TOPUL Constructorilor în funcție de mărimea cifrei de afaceri pe anul trecut, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor. În TOP au fost luate în calcul firme de construcții din clasa CAEN 41, excluzându-le pe cele cu activitate de dezvoltare imobiliară. Totodată, firmele specializate în construirea de drumuri și autostrăzi au fost ierarhizate în Topul Drumarilor, publicat în ediția din septembrie a revistei.
Primele zece firme de construcții realizează împreună aproape jumătate din cifra de afaceri per TOP 100 Constructori
Cei mai mari constructori și-au majorat anul trecut afacerile mai accelerat comparativ cu restul firmelor. De altfel, ponderea cifrei de afaceri a primelor 10 firme de construcții a reprezentat aproape jumătate (48 %) din cea a tuturor celor 100 de mari constructori, nivel în creștere cu 4 puncte procentuale față de anul anterior.
Prima poziție în TOP 100 Constructori este ocupată de firma cu capital austriac Porr Construct SRL, cu afaceri de 2,41 miliarde lei, în creștere cu 38 % față de anul anterior.
Totuși, aceasta a fost depășită de grupul Erbașu. Cifra de afaceri a Construcții Erbașu SA a fost de circa 2,27 miliarde lei, dar cea totală a firmelor de construcții din grup a fost de 2,83 miliarde lei.
Cealaltă firma cu capital austriac prezentă între primii zece constructori din țara noastră este Strabag SRL cu peste 1,74 miliarde lei, afaceri în scădere cu 20 % față de anul anterior.
Spre deosebire de constructorii austrieci care au obținut numeroase contracte pentru investiții publice, ceilalți străini din Top10 – italienii de la Webuild și grecii de la Aktor – au puține contracte, dar de valori foarte mari.
Al doilea constructor român în Top este Concelex. Sunt două firme în grup, iar împreună au realizat anul trecut o cifră de afaceri totală de peste 1,33 miliarde lei.
Cu o cifră de afaceri de circa 904 milioane lei, Bog Art SRL este al treilea constructor român în actualul Top. Urmează Con-A Operations SRL, Ness Proiect Europe SRL și Sagex Construct SRL.
Una dintre marile firme românești de construcții, care nu mai este în Topul Constructorilor, este P.A.B. Romania SRL. Anul trecut a realizat o cifră de afaceri de aproape 225 milioane lei, dar în septembrie anul acesta Tribunalul Arad a dispus intrarea în faliment în procedură generală și dizolvarea societăţii.
Dintre firmele prezente în Top, ca urmare a cifrelor de afaceri mari realizate anul trecut, sunt E.M. Prime Construct și Master Build, aflate în procedură de insolvență.
În același timp, continuă să crească activitatea constructorilor din țară. Creșteri importante ale afacerilor au avut anul trecut mai multe firma autohtone, dintre care amintim: Nomis 2003 de 60 %, Terra Gaz Construct 43 %, Frasinul 90 % etc.
Marii constructori români raportează profitabilități mai mari decât cei străini
Cu toate că au cifre de afaceri substanțiale, totuși constructorii străini au raportat profituri care arată o rată mai mică de profitabilitate decât cea a firmelor românești.
Webuild a raportat pierderi atât în 2024, cât și în 2023. Constructori greci de la Aktor au un raport de 2 % al profitului pe cifra de afaceri. Mai ridicată este profitabilitatea constructorilor austrieci: Porr Construct 8 % și Strabag 6 %.
În același timp, marile firmele românești de construcții au declarat profituri de 15 % din cifra de afaceri (Construcții Erbașu) și de 12 % (Concelex și Bog’Art).
Numărul de angajați ai marilor firme de construcții a crescut anul trecut
Din punct de vedere al numărului de angajați, cel mai mare angajator este Grupul Erbașu (Construcții Erbașu SA și încă cinci firme cu profil similar) care a avut anul trecut un număr mediu de 1.866 angajați.
Angajatori importanți sunt Webuild Spa Bucuresti (1.737 angajați, +22 % față de anul anterior), Porr Construct SRL (1.684 angajați, +9 %) și Strabag SRL (1.381 angajați, +1 %).
Din Top10, constructorul român Ness Proiect Europe SRL a înregistrat o creștere de 28 % a numărului mediu de angajați, ajungând la 680 de persoane.
Numărul mediu total al angajaților celor 100 de mari firme de construcții a fost anul trecut de 24.455 persoane, fiind mai mare cu 5 % față de cel al firmelor din Topul pe anul anterior.
Mai mult de o treime din marii constructori sunt din Capitală
Cele mai multe dintre firmele din Top 100 Constructori sunt din București: 37 de firme care au realizat împreună peste 57 % din cifra totală de afaceri a firmelor din Top 100, adică peste 17,3 miliarde lei.
După București, urmează județul Cluj cu opt firme care au realizat anul trecut afaceri de peste 1,53 miliarde lei.
Șapte mari firme din județul Prahova au avut împreună încasări de peste 1,4 miliarde lei.
Constructorii din fiecare dintre județele Iași, Bistrița-Năsăud și Ilfov au avut cumulat cifre de afaceri de peste 939 milioane lei.
Prezente în Top100 Constructori, cu afaceri anul trecut de peste 102 milioane de lei, sunt firme din două treimi din țară. Adică 27 de județe au cel puțin o mare firmă de construcții prezentă în Top 100.
Contractele din anul 2025
Marii constructori au semnat în cursul anului 2025 (până la jumătatea lunii octombrie) contracte de valori mari, care prefigurează o tendință ascendentă a activității din sectorul construcțiilor.
Evoluția pozitivă se va confirma în condițiile în care Guvernul va reuși să asigure finanțarea tuturor contractelor de achiziție publică atribuite.
Construcții Erbașu a semnat anul acesta mai multe contracte ce au o valoare totală de circa 4,76 miliarde lei. Aceasta potrivit datelor din SEAP analizate de noi, luând în calcul numai contractele la care este singur ofertant sau lider de asociere; numai contracte mari de peste 50 milioane lei.
Bog’Art a ajuns la o valoare de peste 2,04 miliarde lei a contractelor semnate în 2025.
Porr Construct a semnat contracte de peste 2,43 miliarde lei. Cel mai mare, de 2,14 miliarde lei, este pentru un lot din modernizarea liniei de cale ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin -Caransebeș.
Contracte pentru lucrări feroviare de valori mari au semnat și firmele Rotary Construcții Mentenanță (în total de peste 2,34 miliarde lei), Arcada Company (2,2 miliarde lei), Somet (1.67 miliarde lei).
Sectorul rutier a avut cele mai multe contracte mari.
UMB a semnat contracte cu valoarea totală de peste 8,83 miliarde lei, Dimex-2000 de peste 5,05 miliarde lei, Precon Transilvania de 2,32 miliarde lei iar Tancrad de 1,5 miliarde lei.
Prezența constructorilor turci este semnificativă în domeniul lucrărilor rutiere.
Ca lideri de asocieri sau individual au semnat patru contracte de valori semnificative: Makyol – de aproape 6,63 miliarde lei, Ozaltin – de 2,98 miliarde lei, Onur – circa 2,77 miliarde lei și Nurol de 1,41 miliarde lei.
Totodată, constructorul român Concelex are contracte semnate anul acesta de peste 1,1 miliarde lei.
De asemenea, și alte firme autohtone au primit anul acesta contracte ce cumulează valori semnificative.
Euskadi a semnat contracte de peste 958 milioane lei, mai ales pentru rețele de utilități; Elsaco Electronic – 847,87 milioane lei, în principal pentru centrală de producere energie termică; Palex Construcții Instalații – 727,7 milioane lei (reabilitare blocuri); General Trust Arges – 725,4 milioane lei (lucrări rutiere); Maristar Com – peste 559 milioane lei (lucrări rutiere); Teoval & Co – 470,4 milioane lei (rețele gaze); Ness Proiect Europe – 442,86 milioane (clădiri pentru învățământ); Citadina 98 – 439,5 milioane lei (lucrări diverse); Diferit AG – 331,37 milioane lei (lucrări rutiere); Leviatan Design/Ubitech – 302,5 milioane lei (cazarme militare).
Pentru contractele semnate constructorii au mobilizat importante resurse umane și financiare, iar întârzierea de către autoritățile contractante a emiterii ordinelor de începere a lucrărilor sau a plăților pentru lucrările executate le-ar putea crea dificultăți serioase.
Având în vedere ponderea sectorului de construcții în formarea Produsului Intern Brut, eventualele probleme ale constructorilor s-ar resimți cu siguranță în evoluția creșterii economiei naționale. n


