Primăriile vor fi obligate să adopte până la finalul acestui an hotărârile privind impozitele și taxele locale pentru 2026.
Un nou proiect de ordonanță de urgență introduce termene clare, sancțiuni pentru întârzieri și reguli privind indexarea și acordarea de scutiri.
Ca regulă generală, impozitul pe clădiri/impozitul pe teren/impozitul pe mijloacele de transport este datorat pentru întregul an fiscal, începând cu data de 1 ianuarie, de persoana care are în proprietate clădirea/terenul/mijlocul de transport la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
Întrucât, în cazul acestora, impozitul se plătește anual, începând cu data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează, este necesar ca la momentul respectiv să se cunoască informații cu privire la impozitul datorat, în baza prevederilor hotărârilor adoptate de către consiliile locale/Consiliul General al Municipiului București, astfel încât contribuabilul să știe exact ce impozit datorează și cum se calculează acesta.
Prin urmare, hotărârile consiliilor locale/hotărârea Consiliului General al Municipiului București vor trebui să adoptate anterior datei de 1 ianuarie 2026, respectiv cel târziu până la data de 31 decembrie 2025, conform proiectului.
În lipsa unei astfel de intervenții, autoritățile locale ar fi și în imposibilitatea de a dispune
cu privire la acordarea de scutiri/reduceri de la plata impozitelor/taxelor locale, fapt ce ar afecta interesele contribuabilului.
- Alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe venit ar putea fi sistată
Dacă data nu va fi respectată, directorii direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/șefii administrațiilor județene ale finanţelor publice vor sista alimentarea atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu excepția plăților pentru achitarea drepturilor salariale și a contribuțiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav, precum și a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav și a plăților privind finanțarea sistemului de protecție socială, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii.
Totodată, prin proiectul de act normativ se prevede că în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, cu unele excepții, în cazul impozitului pe clădiri, a impozitului pe teren și a impozitului pe mijloacele de transport, sumele respective
sunt cele corespunzătoare indexării anuale, efectuate de către consiliile locale, ţinând cont de rata inflaţiei pentru anul fiscal anterior anului curent.
Dacă în cursul anului 2025 nu s-a efectuat indexarea, se aplică nivelurile maxime, indexate anual.
De asemenea, cota impozitului pe clădiri stabilită pentru anul 2026, nu poate fi mai mică decât cota stabilită pentru anul 2025.
Consiliile locale/Consiliul General al Municipiului București pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea de la plata impozitelor și taxelor locale pe bază de analize cost-beneficiu, pentru o perioadă determinate de timp de cel mult 2 ani fiscali, în funcție de anumite criterii predefinite prin hotărârea adoptată până la data de 31 decembrie a anului fiscal în curs pentru anul fiscal următor.
În cadrul acestei perioade se efectuează evaluări intermediare din perspectiva atingerii scopului urmărit la momentul la care a fost luată hotărârea de acordare și în funcție de constatări se decide prin hotărâre, după caz, menținerea pentru restul perioadei rămase sau stoparea acordării pe viitor.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


