Statul se pregătește să deruleze proiecte de investiții pe care să le finanțeze în parteneriat cu firme private.
Pregătirea proiectelor de parteneriat public – privat (PPP) se face în baza unor norme recent intrate în vigoare. Acestea sunt incluse în ghidurile și metodologii elaborate în conformitate cu bunele practici internaționale și publicate în Monitorul Oficial nr 15bis/ianuarie 2025.
Astfel, au intrat în vigoare:
* Ghid privind contractul de parteneriat public-privat;
* Clauzele standard în contractele de parteneriat public-privat;
* Evaluarea eficienței economice;
* Evaluarea și alocarea riscurilor;
* Evaluarea suportabilității;
* Datoria publică și deficitul bugetar;
* Procesele de pregătire și de achiziție aferente PPP-urilor.
Ministerul Finanțelor, prin structura sa de specialitate, Unitatea de management al investițiilor publice, va organiza sesiuni de cursuri de minimum două ori pe an în vederea prezentării/promovării ghidurilor și metodologiilor aprobate, având obligația de a anunța pe site-ul instituției perioada și modalitatea de organizare a acestor cursuri.
În Ghidul privind Contractul de Parteneriat Public-Privat sunt prezentate orientări și comentarii cu privire la principalele clauze contractuale care se preconizează că vor fi cuprinse în contractele de PPP din România
Acesta este menit să ajute autoritățile și entitățile contractante din România să înțeleagă scopul și efectul principalelor clauze contractuale incluse în contractele de PPP, precum și să înțeleagă dacă/în ce modalitate să le utilizeze, să le completeze sau să le adapteze în contextul unor proiecte de PPP specifice.
Pentru ca un contract să se califice drept PPP, trebuie îndeplinite următoarele condiții cumulative:
* Proiectul trebuie să fie finanțat în principal sau exclusiv din fonduri private (finanțarea obținută din fonduri private fiind esențială pentru a se asigura că Societatea de Proiect este expusă din punct de vedere financiar și, prin urmare, motivată să performeze); Participarea Partenerului Public la finanțarea proiectului are un impact asupra tratamentului statistic al contractului de PPP;
* Peste 50% din veniturile obținute de Societatea de Proiect din utilizarea bunului (bunurilor) sau din operarea serviciului public trebuie să provină din plățile efectuate de Partenerul Public/de alte entități publice (i.e., plăți „guvernamentale”).
Atribuirea contractelor de PPP
Contractele de PPP trebuie atribuite în conformitate cu dispozițiile legilor aplicabile achizițiilor publice, achizițiilor sectoriale sau concesiunilor de lucrări și servicii.
În consecință, dacă o parte semnificativă a riscului de operare de natură economică este transferată Societății de Proiect, contractul de PPP trebuie atribuit în conformitate cu regulile aplicabile concesiunilor de lucrări și de servicii.
Dacă o parte semnificativă a riscului de operare de natură economică nu este transferată Societății de Proiect, contractul de PPP trebuie atribuit în conformitate cu regulile aplicabile achizițiilor publice/sectoriale.
Care este rolul Inginerului Independent?
Rolul Inginerului Independent este relevant cu precădere pe parcursul Perioadei Lucrărilor.
În cazul proiectelor mai complexe, poate fi necesar sprijin tehnic și pe parcursul Perioadei Serviciilor (sau cel puțin la începutul acesteia (de exemplu, în primul an al Perioadei Serviciilor) pentru supravegherea activităților de tranziție și pentru asigurarea că Lucrările sunt finalizate în totalitate iar Perioada Serviciilor poate începe), situație în care rolul Inginerului Independent poate fi extins în funcție de nevoile Partenerului Public. Partenerul Public poate, de asemenea, să angajeze un consultant diferit de Inginerul Independent pentru a-l sprijini în legătură cu monitorizarea contractului pe parcursul Perioadei Serviciilor.
Refinanțare
Contractele de PPP și Documente de Finanțare Principală sunt încheiate pe termen lung. Modificările condițiilor de piață și evoluția profilului de risc al proiectului de PPP pe termen lung pot determina o Societate de Proiect să concluzioneze că ar putea obține condiții de finanțare mai bune decât cele prevăzute în documentele de finanțare inițiale.
Ce este mecanismul de plată?
Mecanismul de plată constituie esența transferului de risc și al abordării bazate pe performanță pentru PPP-uri.
În cadrul proiectelor de PPP, Partenerul Privat este plătit numai la livrarea Lucrărilor (în cazul plăților de etapă pentru construcții) sau la prestarea serviciilor pe durata contractului de PPP. Prin caracterul bazat pe performanță al plăților, Partenerul Privat este puternic motivat să finalizeze lucrările la timp și să presteze serviciile în conformitate cu specificațiile de realizare și cu standardele de calitate stabilite în contract. În acest mod, PPP-ul asigură livrarea la timp și la o calitate constantă.
Mecanismul de plată stabilește regimul contractual al plăților la care va avea dreptul Societatea de Proiect pentru prestarea Serviciilor. Mecanismul de plată ia, de obicei, forma unui set detaliat de clauze și, prin urmare, în mod ideal, acesta este prevăzut într-o anexă separată la contractul de PPP.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024