Oferte locuri de munca top

Standardele de cost pentru lucrarile de infrastructura rutiera vor fi modificate

 

Standardele de cost pentru lucrările de infrastructură rutieră urmează să fie actualizate. Acestea vor fi aprobate printr-o Hotărâre de Guvern, aflată în proiect.

Guvernanții consideră necesară revizuirea standardelor de cost stabilite în anul 2010, propunând creșterea procentului aplicat lucrărilor de construcții – montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanță (față de 1%), 5% la proiectare (față de 3%) și 2% pentru asistența tehnică (față de 1,5%).

În privința prețurilor unitare oficialii propun actualizarea acestora cu indicele de cost în construcții ingineresti publicat de către Institutul Național de Statistică, pentru perioada 2010 (baza standardelor de cost aprobate) și 2017, respectiv 122 reprezentând o creștere de 22%.

Astfel, vor fi actualizate anexele nr. 2-6, nr. 14-17, nr. 20 și nr. 21 la HG nr. 1394/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport.

Conform proiectului de act normativ, plafoane maximale de cheltuieli prevăzute în standard nu pot asigura, în mod practic ṣi real, de cele mai multe ori, o ofertă competitivă preț – calitate, în concordanță cu cerințele caietelor de sarcini, ținând cont că din anul 2010 ṣi până în prezent, au fost efectuate o serie de revizuiri ale normativelor și standardelor, precum și alinieri la directive europene. Acest lucru implică atât creṣterea volumului studiilor de teren, modernizarea tehnologiilor utilizate, sporirea gradului de siguranță, sporirea măsurilor de protecție a mediului ṣi implicit a gradului de calitate necesar a fi asigurat lucrărilor proiectate ṣi executate.

Proiectele majore din domeniul transporturilor devin tot mai complexe, exemplificând aici proiectarea și execuția viaductelor cu lungimi ṣi înălțimi mari, tuneluri, noduri rutiere de mare viteză etc. Totodată trebuie menționat că în prezent CNAIR SA a extins perioada de garanție a lucrărilor de la 2 ani la 5 – 10 ani (minim 5 ani conform preverilor Legii 10/1995 privind calitatea în construcții modificată și republicată). Aceste lucruri concură la angajamente de mai lungă durată atât a serviciilor de proiectare, asistență tehnică cât ṣi de consultanță.

Oficialii susțin că în acest context a devenit necesară diversificarea componenței echipelor de proiectanți, verificatori de proiecte, experți tehnici ṣi ingineri consultanți care concură la elaborarea ṣi ulterior implementarea proiectelor, în condiții specifice de calitate ṣi siguranță în exploatare.

Astfel s-a constatat spre exemplu, că într-o echipă specializată de consultanță, prin care trebuie asigurați experți cheie pentru fiecare domeniu de activitate specific, valoarea estimată a contractului de achiziție publică, pentru a se încadra în maxim 1% din valoarea lucrărilor de bază, nu poate asigura pentru specialiști nici salariul minim pe economie, stabilit pentru anul 2018 (1900 lei/lună față de 600 lei/lună în anul 2010), fără a mai pune la socoteală dotările specifice necesare activității curente de verificare, supraveghere, supervizare, mijloacele de deplasare în șantier, personal auxiliar, etc.

Neasigurarea unui plafon valoric corespunzător serviciilor de specialitate, așa cum sunt reglate și decurg din piața liberă a muncii, conduce la disfuncții majore, care s-au resimțit acut în ultima perioadă în calitatea serviciilor ṣi a prestației contractanților, care nu pot finaliza contractul în termenul ṣi la valoarea acceptată, confruntându-ne ṣi cu migrarea  specialiṣtilor către alte contracte.

Descărcați aici proiectele cu standardele de cost pentru toate categoriile de drumuri :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citiți și:

Oferte reevaluate pentru un contract castigat de Strabag

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr 1/martie 2018

Sus