Cel mai important factor care a condus la creșterea cererilor de spații logistice îl reprezintă dezvoltarea accelerată a comerțului online, datorită restricțiilor impuse de situația pandemică. Acest fapt a generat o cerere din ce în ce mai mare de spații din partea magazinelor online, dar și din partea unor retaileri care și-au transferat activitățile în online, și care aveau nevoie de stocuri mai mari de marfă.
Cele mai solicitate spații sunt în segmentul de 1.000-2.000 metri pătrați, dar în ultima perioadă se poate observa o cerere ascendentă pe segmentul sub 1.000 metri pătrați, în special sub 600 metri pătrați, datorită evoluției foarte bune a jucătorilor mici și medii din piață, precum și datorită lipsei restricțiilor de autorizare pe partea PSI (sub 600 metri pătrați), ceea ce determină investiți mai mici din partea chiriașilor, precum și formalități de înregistrare mai puține.
Spații logistice cu o suprafață mai mică, sub 600 metri pătrați au o poziționare mai bună, sunt mai versatile, însă gradul de retenție al chiriașilor este mai mic, în general 3-5 ani, față de spațiile logistice mari, unde retenția este între 5-7 ani.
Chiriașii își aleg spațiul logistic în funcție de domeniul de activitate, cum ar fi producție și/sau depozitare. În funcție de acestea se adaugă sau se diminuează criteriile specifice care le permit derularea activității în condiții optime.
Tarifele de închiriere s-au menținut la nivelul celor de anul trecut, în special pe segmentul suprafețelor mari 2.500-4.000 metri pătrați, chiriile fiind situate între 3,5-3,8 euro/mp/lună+TVA, pentru contractele pe termen lung ( 5-7 ani). Pentru spațiile medii și mici, chiriile se situează între 4-4,5 euro/mp/lună+TVA, pentru suprafețe cuprinse între 1.000-2.000 metri pătrați și 4,5-5,5 euro/mp/lună+TVA pentru suprafețele până în 1.000 metri pătrați, care sunt cele mai căutate.
“Evoluția în perioada următoare (sfârșitul anului 2021 și trimestrul I din anul 2022) mă aștept să se mențina pe același trend. Acasta depinde de volumul livrărilor de noi spații, mă refer în principal la cele construite speculativ. Lipsa dezvoltărilor de infrastructură va favoriza concentrarea spațiilor în zona Capitalei și către regiunile din centrul și vestul țării care oferă acces imediat la autostrăzi.
În ultimii ani, m-am concentrat foarte mult pe spațiile logistice de până în 1.500 metri pătrați, pentru că necesită o cunoaștere aprofundată a ofertelor disponibile în piață și consultanță specifică pe care o pot acorda prin prisma experienței dobândite în cei 21 de ani în care activez preponderent pe segmentul industrial și comercial, a menționat Costel Alecu – Manager Industrial Department, în cadrul Romtor Real Estate și fondatorul companiei.
În cadrul Romtor Real Estate, fiecare client beneficiază de consultanța experților pentru a identifica cea mai bună soluție pentru aceștia. Un consultant imobiliar cunoaște cel mai bine piața și oferă celor ce vor să cumpere sau să închirieze timpul, cunoștințele acestuia, dar și filtrează opțiunile din piață pentru ca întregul proces să devină eficient.
Compania Romtor Real Estate este prezentă pe piață de peste 8 ani, fiind specializată în operațiuni imobiliare B2B, cât și B2C, axându-se pe achiziții, tranzacții și evaluări ANEVAR.