Calea Victoriei din București urcă două poziții, până pe 38, în clasamentul celor mai scumpe artere comerciale din lume.
Asta în contextul în care chiriile din București au înregistrat în ultimul an a șaptea cea mai mare creștere din cele 138 de piețe analizate la nivel global în cel mai recent raport „Main Streets Across the World”, realizat de Cushman & Wakefield.
Cu un nivel al chiriilor pe Calea Victoriei, principala arteră comercială din România, de 60 euro/mp/lună, nivel în creștere cu 9% față de anul trecut, Bucureștiul ocupă locul 38 la nivel mondial și 23 în clasamentul european, la egalitate cu Ljubljana, capitala Sloveniei.
În Praga (225 de euro/mp/lună), Budapesta (140 euro/mp/lună), Belgrad (90 euro/mp/lună), Varșovia (86 euro/mp/lună) și Zagreb (70 euro/mp/lună), chiriile sunt peste nivelul din București. O valoare mai mică este înregistrată în Sofia (57 euro/mp/lună), Bratislava (45 euro/mp/lună), Vilnius (37 euro/mp/lună), Riga (35 euro/mp/lună) sau Skopje (28 euro/mp/lună).
Via Montenapoleone, din Milano, cu o chirie de 1.667 euro/mp/lună, a devenit cea mai scumpă destinație de retail din lume, detronând Fifth Avenue din New York (1.628 euro/mp/lună). Această schimbare reflectă creșterea puternică a chiriei de pe artera din orașul italian, care a depășit 30% în ultimii doi ani, precum și aprecierea monedei europene în raport cu dolarul american.
Schimbări au avut loc și pe poziția a treia în clasament, New Bond Street din Londra (1.434 euro/mp/lună) înlocuind Tsim Sha Tsui din Hong Kong (1.308 euro/mp/lună), care a căzut pe locul 4, în ciuda creșterii chiriilor din ultimul an.
Top cinci este completat de Avenue des Champs-Elysees din Paris, care și-a menținut poziția, cu o chirie de 1.043 euro/mp/lună.
Chiriile din cele 138 de piețe analizate au înregistrat în medie aproape 6% peste nivelurile pre-pandemie.
În acest context, autorii studiului menționează că sectorul de retail nu numai că demonstrează o rezistență remarcabilă de la an la an, ci dovedește și că are capacitatea de a se adapta și de a evolua, în funcție de condițiile macroeconomice în schimbare și de cerințele clienților.
Piața de retail a fost afectată de condițiile economice care au rezultat din creșterea ratelor dobânzilor de referință în 2022 și 2023, cu scopul de a combate inflația.
Implicațiile au fost: creșterea rapidă a costului vieții, o încredere în scădere a consumatorilor și o evoluție economică lentă.
Având în vedere aceste elemente, nu este surprinzător faptul că mărcile de lux au înregistrat o încetinire semnificativă a creșterii veniturilor de la aproximativ 15%, în 2022, la 0%-4%, în exerciţiul financiar curent.
”Retailul de lux din București continuă să evolueze, reflectând tendințele regionale și globale. Calea Victoriei, principala arteră comercială din România, a înregistrat o creștere a chiriilor cu 9% în ultimul an, una dintre cele mai mari rate la nivel mondial, semn că interesul retailerilor internaționali este în creștere. Cu toate acestea, chiriile pentru spațiile premium rămân sub nivelurile din alte capitale europene precum Praga sau Budapesta. Această dinamică, coroborată cu o încetinire globală a creșterii veniturilor brandurilor de lux, indică atât provocările economice, cât și oportunitățile pe care piața din București le poate valorifica în următorii ani. Sunt deja dezvoltatori prezenți pe piața locală care pariază pe creșterea interesului brandurilor de lux pentru România și au în construcție facilități de retail care se adresează acestui segment de piață”, a declarat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
La nivel global, 57% (79) dintre locații au înregistrat o creștere a chiriilor în ultimul an, doar 14% (19) au înregistrat o scădere, în timp ce în cazul restului de 29% (40) chiriile nu s-au modificat.
Statele Unite ale Americii continuă să fie cea mai performantă regiune, propulsată de creșterea chiriilor cu aproape 11%.
Spre comparație, creșterea costurilor de închiriere în Europa și Asia Pacific a încetinit, înregistrând o creștere de 3,5%, respectiv 3,1%, în scădere față de 4,2%, respective 5,3%, cu un an înainte.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024