Oferte locuri de munca top

Serban Tiganas: Proiectanti si functionari, într-o relatie inevitabila de care depinde construirea

prof. dr. arh. Șerban Țigănaș

Se discută serios despre o reformă a ad­ministrației, din perspectiva guverna­mentală, cu scopul de a ușura povara bugetară. De o bună parte din cei care lucrează în toate primăriile și consiliile județene din țară, dar și în toate entită­țile cu competențe de avizare în proce­sele de aprobare și autorizare, depinde construirea. Voi încerca să răspund as­tăzi întrebărilor primite din partea ARENEI Construcțiilor, legate de relația dintre proiectanți și autorități. Sunt pa­tru întrebări clare pe care o să le tratez pe rând.

 

 

 

Care sunt principalele deficiențe ale relației proiectanți-autorități?

După cum este pusă întrebarea simțim că există probleme. De fapt, procedura de auto­rizare a construcțiilor este de ani de zile pe lista de remedieri necesare pentru a avea predictibilitate în investiții, tratament egal pentru toți solicitanții, transparență și calita­te a actului administrativ.

De aproape 25 de ani de când a fost creat Ordinul Arhitecților din România, această re­lație a fost considerată de membri ca una fundamentală care trebuie ameliorată, sau chiar radical schimbată, după unele opinii.

Corect ar fi să o tratăm din ambele sensuri. Arhitecții, colaboratorii lor și clienții pentru care toți aceștia lucrează se plâng, și pe bună dreptate, că procesele administrative sunt mult prea lente, întârziate față de prevederi­le legale pentru termene, netransparente, pline de solicitări suplimentare care apar pe parcurs, iraționale, cu greșeli în emiterea ac­telor și aș putea continua…

Inspectorii din administrație, funcționarii, ar­hitecții șefi se plâng de calitatea documenta­țiilor care le sunt supuse evaluării spre apro­bare și autorizare, invocând omisiuni, neprofesionalism și în anumite situații chiar și trișuri deliberate, despre care am scris în ur­mă cu câțiva ani pe larg într-un alt articol, care merită poate recitit, pentru că lumea nu s-a schimbat radical de atunci.

Problema relației, adică răspunsul meu la în­trebare, este faptul că ambele categorii au dreptate.

Atât unii, cât și ceilalți comit greșeli care cos­tă întreg procesul și care nu pot fi văzute doar ca excepții într-un mediu așezat, de cali­tate și tratat cu profesionalism. Bineînțeles că este departe de mine o tentativă de gene­ralizare. Ceea ce pot, însă, să afirm cu fermitate, bazându-mă și pe propriile interfe­rențe cu administrațiile din multe locuri din România, este faptul că au standarde diferite, proceduri și performanțe diferite, atât în bi­ne, cât și în rău.

Aceasta este în mod evident o mare problemă. Nu se pot solicita pe baza unei aceleiași legisla­ții și cadru normativ documente și studii diferi­te pentru probleme similare sau chiar identice.

Nu este normal ca autorități din județe diferi­te să trateze proiectele diferit, interpretând diferit aceleași prevederi normative și legale. Cred că această unitate este una dintre pro­blemele relației de care vorbim.

O alta este, fără îndoială, cea cu care am și în­ceput discuția, timpul de eliberare a răspun­surilor, adică a certificatelor, avizelor și autorizațiilor.

Acesta depinde foarte mult de doi factori: modul în care entitățile administrative s-au organizat pentru a trata aceste procese în ra­port cu încărcarea periodică diferită, de altfel foarte cunoscută statistic, de la regiune la re­giune, de la UAT la UAT și în ce mod anumite persoane cheie din structură, juristul, arhitec­tul șef, primarul sau președintele, care au semnăturile și responsabilitatea ultimă a unor acte, se implică în rezolvarea lor.

O a treia problemă este amânarea deciziilor și corespondența dintre autorități și solici­tanți, care de multe ori este neclară și uneori încărcată cu solicitări injuste. Sistemul de au­diențe la diferiții piloni ai procesului, creat special pentru a rezolva problemele particu­lare sau complicate, nu le rezolvă de fapt.

Aș mai menționa faptul că există destul de răspândită o anumită fugă de responsabilita­te în administrație, combinată cu supraimpli­carea șefilor în decizii și la nivelurile inferioa­re celor care le sunt alocate prin posturile pe care le ocupă.

În sfârșit, așa stând lucrurile, cei din ambele “tabere” au dezvoltat măsuri menite să îi ape­re sau să le dea câștig de cauză.

Vreau să menționez aici doar o tehnică pe ca­re am văzut-o în planurile urbanistice realiza­te de anumiți autori: supraîncărcarea cu in­formații, legende, cote, calcule și indicatori nenecesari, astfel încât totul pare foarte stu­diat, complet, dar imposibil de citit și neadec­vat scopului documentației respective.

Mai mult, am văzut nenumărate documenta­ții, tot de urbanism, în care ceea ce este dese­nat în planșele de reglementări nu corespun­de cu ceea ce este scris în regulamentele propuse. Aș putea continua, dar trec la urmă­toarea întrebare.

Ce lipsește cel mai tare din această relație dintre proiectanți și autorități?

Poate e momentul în care să spun că există administrații extrem de performante, în care relația pe care o discutăm acum funcționează bine și s-au făcut pași importanți pentru a o optimiza. Au apărut modele de bune practici care încep să fie preluate.

De aici deduc că unul dintre lipsurile cele mai importante este dorința de a remedia aceas­tă relație, bineînțeles, din ambele părți.

Necesitatea de a discuta cu folos, de a identifi­ca problemele și a inventa și adopta măsuri corective este primul pas. Dialogul continuu și comunicarea eficientă, adică urmată de acți­uni, cred că sunt lipsurile cele mai importante. Acolo unde toți sunt nemulțumiți, dar la nivel de organizație, instituție sau comunitate subiectul nu se discută și nu este recunoscut, șansele de ameliorare a situației sunt practic nule.

Aș mai putea spune că altă lipsă foarte mare este digitalizarea, proces început din cauza pandemiei, dar nefinalizat și neaplicat cu suc­ces decât în foarte mică măsură, deci cu efec­te nesemnificative la nivelul întregii țări. De ce? Se știe. Este dificil, necesită muncă profe­sionistă, schimbare de atitudini și chiar com­petențe noi pentru unii și creează transpa­rență, care nu este dorită de toată lumea, lucru pe care nu mai trebuie să îl explic. Trec la următoarea întrebare.

Care sunt efectele acestor deficiențe legate de relația dintre proiectanți și autorități?

Efectele se adună în rezultanta actului con­struirii, adică în calitatea mediului construit pe care îl avem și care se modifică cu fiecare nou proiect, în bine sau în rău, oferind o re­zultantă generală locală, regională sau națio­nală, care nu este neapărat așa cum ne-o do­rim și cum o merităm.

Calitatea actului administrativ, satisfacția ce­tățenilor, a investitorilor, a beneficiarilor clă­dirilor și a spațiilor publice depind de calita­tea actelor administrative, e clar. Efectele deficiențelor relației despre care vorbim con­duc la lipsa de predictibilitate în investiții, ca­re la rândul său duce la pierderea de finanțări și la creșterea costurilor pentru utilizatorii fi­nali și societate.

Sunt probleme grave pentru toate domeniile de activitate care depind de infrastructura specifică. Nu mai vorbesc de efectul final cel mai teribil, pierderea populației care preferă să trăiască, studieze, lucreze sau să își petreacă vacanțele altundeva, cu totul altun­deva. Și am ajuns la ultima întrebare.

Cum ar putea fi rezolvate aceste probleme?

Rezolvările au mai mulți factori catalizatori. Unul foarte important este voința politică la nivel central și local, cele două fiind convergente. Altul este cel al identificării bu­nelor practici și a preluării lor prin generaliza­re și adaptare. Altul este, evident, așa cum am mai spus, digitalizarea eficientă și com­pletă. Colaborarea dintre funcționarii publici și organizațiile profesionale în formă conti­nuă și eficientă. Văd posibile și chiar necesa­re parteneriate formale susținute de activi­tăți atât formale, cât și informale care să îi implice pe cei care pot rezolva aceste pro­bleme. Ne mai poate ajuta media, care trebu­ie să reflecte ceea ce se întâmplă în comuni­tăți și politicienii, dar nu numai opoziția critică la adresa puterii.

*

O concluzie constructivă este binevenită: re­lația se poate ameliora, sunt atâtea exem­ple care demonstrează asta. Administrațiile sunt în evident proces de profesionalizare și nu de deprofesionalizare. Proiectanții se îm­part și ei în profesioniști experimentați, cu reputație în procesele de autorizare și cei care reușesc să contracteze multe lucrări pe baza altor atuuri, cum ar fi prețul scăzut și percepția că sunt ancorați în sistem și agreați, ceea ce se traduce prin rata de suc­ces în procesele de autorizare. Și aici mai e mult de lucrat.

Închei cu o sugestie: se pot face cursuri de dezvoltare profesională continuă pe subiect, cu participarea reprezentanților din adminis­trație, se pot publica ghiduri care să îi ajute deopotrivă pe unii și pe ceilalți să-și facă trea­ba mai bine. OAR are asemenea obiective și ele pot fi amplificate. n


Etichete:
Sus