Narcis Neaga a fost demis din funcţia de director general interimar al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Locul său va fi preluat de inginerul Cătălin Homor, actualul director general interimar al Metrorex şi fost director de investiţii în cadrul aceleiaşi companii, a anunţat ministrul transporturilor, Dan Costescu.
Măsura vine în urma raportului extins întocmit de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor, care semnalează o serie de abateri în ceea ce priveşte activitatea conducerii CNADNR şi îndeosebi în privinţa situaţiei create pe lotul trei al autostrăzii Sibiu-Orăştie. Acesta a fost închis la mai puţin de un an de la inaugurare din cauza defectelor de execuţie. Totodată, DNA a demarat la rândul său o investigaţie în privinţa legalităţii activităţii CNADNR.
“Se doreşte evitarea unui eventual conflict de interese între activitatea directorului general, măsurile care urmează să fie luate şi clarificările care urmează să fie realizate”, a argumentat domnul ministrul Costescu.
Pe de altă parte, conducerea trebuia schimbată pentru a pregăti noul proces de eficientizare a activităţii CNADNR.
“Nu putem spune că suntem mulţumiţi de activitatea Companiei, de aceea avem şi nevoie de o resetare”, a afirmat domnul Costescu.
Noua echipă de conducere a CNADNR va avea ca primă atribuţie “identificarea soluţiilor pentru blocajele existente şi pentru a restarta compania”.
“Va urma o reformă a CNADNR, în principal pe aspectele care privesc capacitatea de implementare şi de a investi eficient”, a adăugat ministrul Transporturilor.
Desemnarea lui Cătălin Homor la cârma CNADNR a fost motivată de ministrul Transporturilor în baza experienţei acestuia în gestionarea proiectelor cu fonduri europene la Metorex: “Este unul dintre oamenii foarte ordonaţi şi riguroşi şi care practic a pus bazele activităţii de investiţii din fonduri externe la Metrorex”.
Cătălin Homor îşi va menţine noua funcţie cel puţin până când va fi ales viitorul management privat al companiei. De altfel, astăzi demarează şi procedura pentru alegerea noului management şi a consiliului de administraţie, conform OG 109 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.
Toate aceasta în contextul în care bugetele de investiţii alocate până acum către CNADNR nu au putut fi cheltuite în totalitate, iar de anul viitor vor demara proiectele în noul ciclu de finanţare cu fonduri europene 2014-2020.
În privinţa finanţarii construcţiei de autostrăzi din bugetului pe 2016 al Ministerului Transporturilor, domnul Costescu a precizat că poartă negocieri cu Ministerul Finanţelor în vederea continuării lucrărilor pe tronsoanele de autostradă Lugoj-Deva şi Sebeş – Turda: ”Suntem în discuţii acum cu Ministerul de Finanţe şi căutăm o metodă prin care să putem să lăsăm constructorii să lucreze în baza graficului de lucrări dat de la început”.
În privinţa derulării contractului pentru realizarea lotului 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu, în raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor sunt punctate următoarele: “Consideram ca beneficiarul (n.r. CNADNR) nu a urmărit corespunzător derularea contractului şi nu a aplicat prevederile acestuia, respectiv nu a formulat revendicări privind calitatea execuţiei, nu a luat în calcul executarea garanţiei de bună execuţie şi nu a promovat oportunitatea şi necesitatea rezilierii contractului”.
Aceasta în contextul în care pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 de rapoarte de neconformitate. Prin acestea s-au constatat în principal deficienţe privind neconformitatea materialelor utilizate, nerespectarea de către antreprenor a prevederilor contractului şi ale caietului de sarcini, a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii şi a normativelor tehnice în vigoare.
În încheiere, specialiştii Ministerului Transporturilor fac următoarea sugestie: “Propunem sesizarea organelor abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier, a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR SA în derularea Contractului”.