Industria construcțiilor din Germania este estimată să înregistreze o scădere de 1,8% în termeni reali în 2025, pe fondul costurilor ridicate ale materialelor și al cererii slabe.
Cu toate acestea, începând din 2026, sectorul ar urma să își revină, înregistrând o creștere anuală medie de 3,1%, susținută în principal de investițiile guvernamentale în infrastructură de transport și energie.
Potrivit raportului „Construcțiile în Germania – Tendințe și oportunități cheie până în 2029” publicat de ResearchAndMarkets.com, declinul din 2025 marchează al cincilea an consecutiv de scădere în industrie, determinat de creșterea costurilor materialelor, cererea externă redusă și diminuarea numărului de autorizații pentru construcții.
Datele Destatis arată că, în primul trimestru din 2025, autorizațiile de construire au scăzut cu 0,2% față de anul precedent, după o reducere semnificativă de 11,5% în 2024. În aceeași perioadă, indicele producției în construcții a coborât cu 3,3%, menținând trendul negativ din 2024.
Pe lângă aceste dificultăți, tarifele comerciale impuse de SUA asupra importurilor europene ar putea afecta economia germană, bazată pe exporturi, accentuând vulnerabilitatea industriei. Exporturile de automobile, principalul sector vizat, au totalizat în 2024 aproximativ 3,4 milioane de unități, în valoare de 135 miliarde euro, SUA fiind unul dintre principalii parteneri.
În perioada 2026-2029, piața este așteptată să se redreseze, cu o rată medie de creștere de 3,1% anual, stimulată de proiectele guvernamentale pentru modernizarea infrastructurii și tranziția energetică. Planurile Berlinului includ generarea a 80% din electricitate din surse regenerabile până în 2030 și atingerea neutralității climatice în 2045.
În acest context, compania EnBW Energie Baden-Wuerttemberg AG a anunțat, în mai 2025, o investiție de 50 de miliarde de euro până în 2030, destinată extinderii rețelelor de transport și distribuție, precum și dezvoltării de parcuri eoliene, solare și a rețelei de hidrogen.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie – august 2025