🚩 Un nou dialog APMGS îl are ca protagonist pe dr. ing. Victor Popa, membru în Asociația Generală a Inginerilor din România (AGIR), care explică mai multe despre cum arată o infrastructură de transport sigură și sănătoasă din punct de vedere structural. Dl. Popa este doctor în științe tehnice și membru în numeroase asociații profesionale naționale, dar și internaționale. Este, de asemenea, autorul a 3 patente de invenție și a 13 certificate de inovație, precum și colaborator la elaborarea normelor tehnice, a standardelor și a prescripțiilor de proiectare.
Redăm integral explicațiile și reperele de bune practici ale domnului Victor Popa – mai jos.
Întregul dialog este în comentarii. 👇
💬APMGS: Cum vedeți în acest moment infrastructura de transport a României, dacă ne referim la siguranța rutieră a acesteia, sub aspectul sănătății ei structurale? Ce credeți că trebuie îmbunătățit?
Infrastructura de transport a României, cu precădere în domeniul podurilor, este într-o stare necorespunzătoare din punct de vedere structural din mai multe cauze: diminuarea continuă a profesionalismului în domeniul concepţiei, scăderea calităţii execuţiei, lipsa aproape totală a întreţinerii acestor construcţii. Recomandări de îmbunătăţire ar fi, evident, ridicarea nivelului profesional al tuturor lucrătorilor din domeniu; pregătirea unor specialişti în Urmărirea Comportării Construcţiilor; luarea de măsuri concrete pentru întreţinerea corectă şi continuă a acestor lucrări.
💬APMGS: Care sunt principalele recomandări pe care le puteți face și care credeți că influențează direct siguranța infrastructurii de transport de la noi?
Recomandări care influenţează direct siguranţa infrastructurii de transport ar fi mai multe, dar mă rezum la cele principale: abordarea unor soluţii moderne în concepţia lucrărilor, asigurând respectarea tuturor performanţelor de calitate, precum rezistenţa şi stabilitatea, durabilitatea, funcţionalitatea, facilitatea execuţiei şi a întreţinerii, încadrarea armonioasă în mediul înconjurător şi aspectul estetic; creşterea responsabilităţii execuţiei în respect total faţă de documentaţia de execuţie şi toate normele respective în vigoare, folosind materiale moderne adecvate durabile, respectând termenele asumate; întreţinerea specifică riguroasă şi continuă a construcţiilor (curentă, periodică şi specială).
💬APMGS: Care sunt principalele bariere care îngreunează, din punctul dvs. de vedere, capacitatea României de a avea o infrastructură de transport mai sănătoasă structural?
Principalele bariere care îngreunează capacitatea României de a avea o infrastructură mai sanatoasă din punct de vedere structural ar fi: lipsa capacităţii factorilor decidenţi de a înţelege importanţa esenţială a transporturilor în economia societăţii; dificultăţile de atribuire a contractelor de realizare a lucrărilor prin actuala formă de licitaţie, mai ales prin sistemul „build-design”; deprofesionalizarea firmelor autohtone în domeniu, prin folosirea cu precădere a firmelor străine; corupţia la toate nivelele.
💬APMGS: Dacă ne referim strict la etapa de exploatare, ce acțiuni ar trebui luate pentru a nu ne mai confrunta cu situații de poduri prăbușite sau autostrăzi afectate de alunecări de teren?
Exploatarea trebuie să cuprindă în mod obligatoriu şi întreţinerea construcţiilor realizate, ceea ce presupune o urmărire permanentă a stării tehnice a acestora şi luarea imediată a măsurilor necesare. Ȋn acest sens, trebuie ca pentru toate construcţiile speciale, precum podurile importante, construite conform unor soluţii deosebite, să fie întocmite instrucţiuni specifice de urmărire a comportării „in situ” în toate situaţile (curentă, periodică, specială). Ȋn acest sens, trebuie pregătit personal specializat capabil să desfăşoare aceste activităţi. AGIR şi ASTR sunt în măsură să contribuie la instruirea acestui personal.
💬APMGS: Ce rol credeți că are digitalizarea în raport cu creșterea nivelului de siguranță rutieră și sănătate structurală a infrastructurii de transport?
Digitalizarea are rolul, ca de altfel în toate domeniile, de a uşura procesul de îmbunătăţire a activităţii şi în această ramură importantă a economiei.
💬APMGS: Care sunt, din punctul dvs. de vedere, riscurile cele mai mari la care este supusă infrastructura de transport în acest moment? Care sunt soluțiile pentru ele, pe scurt?
Riscurile mari din domeniul infrastructurii de transport din ţara noastră sunt: lipsa atenţiei cuvenite din partea factorilor decidenţi privind construcţiile din domeniul transporturilor; deprofesionalizarea continuă a personalului din domeniu prin nefolosire; scăderea nivelului profesional al celor destinaţi pregătirii personalului ce urmează a activa în domeniu.
💬APMGS: Cum evaluați deschiderea factorilor de decizie și a autorităților gestionare de infrastructură în ceea ce privește creșterea nivelului de siguranță și sănătate structurală a infrastructurii? Este aceasta o prioritate, din ce observați?
Este rezultatul a ceea ce se vede pe viu.
#roadinfrastructure #transportinfrastructure #dialogues #structuralhealth #APMGS
–
🚩 #SafeInfrastructure este un demers inițat de APMGS (Asociația Profesională pentru Monitorizare Geotehnică și Structurală) referitor la bune practici și recomandări pentru siguranța rutieră și sănătatea structurală a infrastructurii de transport. Ca membru fondator al asociației, ne alăturăm și susținem acest demers prin redarea integrală a dialogurilor APMGS cu specialiști ai domeniului.