Fondurile europene nu vor acoperi în totalitate costurile construirii sectoarelor Motca – Lețcani și Pașcani – Siret din autostrăzile A7 și A8.
Cel mai probabil, va fi nevoie de contribuții consistente de la bugetul de stat, este de părere Irinel Bucur, președintele asociației HaiCaSePoate.
„Motca – Lețcani și Pașcani – Siret au fost incluse în SAFE. Necesarul este de aproximativ 8 miliarde de euro. România primește în total 16 miliarde de euro, dar este greu de crezut că jumătate va merge doar pe rutier, când există și nevoi pe militar și feroviar. Suma vehiculată pentru rutier este de 1,8 miliarde de euro, adică doar 20% din necesar”, a explicat Irinel Bucur.
El amintește că situația nu este nouă, pentru că și în cazul PNRR s-a pornit de la promisiunea unor „fonduri asigurate”, dar în realitate România a primit doar 30–40% din necesar.
„România va trebui să contribuie cu 50%. Deci 1,8 miliarde SAFE înseamnă un total de 3,6 miliarde de euro cu partea noastră”, a subliniat președintele asociației.
Costurile pentru loturile de autostradă sunt deja estimate: Pașcani – Suceava 1,6 miliarde de euro, Suceava – Siret 1,4 miliarde, Motca – Târgu Frumos 1,4 miliarde, Târgu Frumos – Lețcani 1,2 miliarde, Lețcani -Iași Nord 1,2 miliarde, Iași Nord – Golăiești 0,9 miliarde, iar Golăiești -Ungheni 62 de milioane. În aceste condiții, banii alocați prin SAFE ar acoperi doar câteva loturi. „Matematica este simplă și nu-ți permite să iei 9 mere dintr-o sacoșă unde ai doar 4 mere”, spune Irinel Bucur.
În privința soluțiilor alternative, el amintește Banca de Investiții și Dezvoltare, instituție capabilă să atragă fonduri și să permită garantarea rambursărilor doar pentru partea concretizată.
Acest mecanism ar putea sta la baza unui vehicul special de finanțare (SPV), într-o formă adaptată contextului european. În schimb, parteneriatul public-privat este exclus, pentru că modelul a fost dovedit nociv în experiențele anterioare și nu mai este acceptat de Uniunea Europeană.
TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi
Situația programelor de finanțare existente nu lasă prea mult loc de manevră
„PT 2021–2027 este deja consumat pe jumătate de proiectele fazate, iar restul probabil se va duce pe A1 Pitești – Sibiu, A0 Nord și A3. România are acum un necesar de 26 de miliarde de euro doar pentru proiectele mature. Dacă scădem SAFE, rămân 22,4 miliarde descoperite. La ritmul actual avem nevoie de 21 de ani doar pentru proiectele maturizate, fără să luăm în calcul pe cele viitoare”, avertizează Irinel Bucur.
El insistă că România nu își mai permite amânări și că trebuie să își asume investițiile acum. „Un euro investit în autostrăzi aduce în 4 – 8 ani încă 2 -4 euro la buget. PIB-ul României este de aproximativ 360 de miliarde de euro. Necesarul anual pentru investiții este de 3,2 miliarde, adică 0,9% din PIB timp de 7 ani, o sumă infimă raportat la beneficii. Statul trebuie să prevadă în bugetul anual acești bani. PT trebuie lăsat pentru proiectele noi și pentru CFR. Trei miliarde pe an sunt perfect sustenabili. România are nevoie de eficientizare, nu de amânări”, afirmă președintele asociației.