Investițiile privind reţeaua electrică de transport al energiei electrice vor fi realizate mai simplu din punct de vedere birocratic, ca urmare a unor noi măsuri propuse în regim de urgență.
Astfel, conform unui proiect OUG, vor fi incluse în categoria proiectelor de importanţă națională toate proiectele de infrastructura de transport al energiei electrice, implementate de CNTEE Transelectrica SA.
De asemenea, vor fi luate o serie de măsuri pentru înlesnirea și urgentarea avizelor și acordurilor emise de entități publice pentru aceste proiecte.
Pentru a facilita corelarea documentațiilor pentru amenajarea teritoriului, Transelectrica se va angaja să transmită autorităților locale Planul de Dezvoltare a RET pe o perioada de 10 ani.
Totodată se urmărește scurtarea termenului în care antreprenorul poate să demareze efectiv construirea unui obiectiv.
De multe ori în culoarul de expropriere se regăsesc construcții, care prin decizia de expropriere devin proprietate publică a statului, dar care nu pot fi demolate decât prin obținerea unui certificat de urbanism și cu respectarea întregii proceduri.
Ca exemplu, pentru desființarea unor construcții expropriate identificate pe amplasamentul obiectivului de investiții, este necesar a se obține Certificat de Urbanism și ulterior autorizația de desființare. Or, obținerea unei autorizații de desființare poate dura și 90 de zile, în funcție de avizele stabilite prin Certificatul de Urbanism emis de către unitatea administrativ teritorială pe raza căreia este identificat imobilul.
Punerea la dispoziție a terenului necesar pentru realizarea lucrărilor este o obligație a beneficiarului lucrării.
Orice întârziere în ceea ce privește îndeplinirea obligației de punere la dispoziție a terenului necesar, conferă antreprenorului drept la solicitarea unor extensii de timp și costuri suplimentare.
Se urmărește inclusiv scurtarea termenului în care ar trebui aprobate alte acte normative care să reglementeze schimbarea titularului dreptului de administrare asupra bunurilor proprietate publică a statului, care ar trebui să fie în administrarea expropriatorului.
Beneficiarii au obligația să înceapă execuția lucrărilor, după emiterea autorizației de construire pentru proiectele de infrastructură privind realizarea, dezvoltarea producerii, transportului și distribuției de energie electrică și extinderea interconexiunii cu statele vecine. În situația în care avizele nu sunt emise în termenele prevăzute de lege, acestea vor fi considerate ca fiind acordate.
Efortul financiar al CNTEE Transelectrica S.A pentru modernizarea cu celeritate a rețelei naționale de transport al energiei electrice se ridică la suma de 1,9 miliarde de euro, reprezentând proiecte de investiții în infrastructură, desfășurate din prezent până în 2031. Finanțarea este asigurată în procent de aproximativ 65% din surse proprii și 35% din fonduri europene.
Astfel, în prezent CNTEE Transelectrica S.A. implementează proiecte finanțate din fonduri europene în valoare de peste 430 de milioane euro, prin intermediul cărora vor fi finalizate linii noi de înaltă tensiune, în special în regiunile de est (Dobrogea) si vest (Banat), zonele cele mai importante pentru producția de energie regenerabilă (solară și eoliană), unde rețeaua de transport al energiei electrice trebuie modernizată si extinsă pentru a putea prelua din noile surse.
În același timp se modernizează vechile stații, se dezvoltă proiecte de digitalizare si de colaborare internațională.
Pentru creșterea capacității de evacuare a puterii din această zonă, în Planul de Dezvoltare a RET se află următoarele proiecte care contribuie și la creșterea capacității de transfer pe granița cu Bulgaria:
- LEA 400 kV d.c. (1 c.e) Smârdan – Gutinaş;
- LEA 400 kV d.c. Cernavodă – Stâlpu, cu un circuit intrare/ieşire în Gura Ialomiţei;
- Trecerea la 400 kV a axului 220kV Brazi Vest – Teleajen – Stâlpu;
- LEA 400 kV d.c. (1 c.e) Stâlpu-Braşov.
Pentru evacuarea puterii din județele Tulcea și Constanța sunt necesare următoarele proiecte:
- LEA 400kV Constanța Sud – Medgidia Nord;
- Circuitul 2 al LEA 400kV Isaccea – Tulcea;
- Racordarea stației Medgidia Sud în liniile de interconexiune cu Bulgaria: LEA 400kV Stupina – Varna și LEA 400kV Rahman – Dobrudja
- Mărirea capacității de transport pe tronsonul de 8 km care are o secţiune mai mică, pe LEA 400 kV București Sud – Pelicanu;
- Mărirea capacității de transport pe tronsonul de 53 km care are o secţiune mai mică, pe LEA 400 kV Cernavodă – Pelicanu.
În Planul de Dezvoltare a RET se află următoarele proiecte:
- LEA 400 kV Porţile de Fier-Reşiţa şi extinderea staţiei 220/110 kV Reşiţa prin construcţia staţiei noi de 400 kV;
- trecerea la 400 kV a LEA 220 kV d.c. Reşiţa-Timişoara-Săcălaz-Arad, inclusiv construirea staţiilor de 400 kV Timişoara şi Săcălaz.
Aceste proiecte contribuie și la creșterea capacității de transfer pe granița cu Serbia și Ungaria, alături de LEA 400kV Reșița-Pancevo.
Proiectele menționate formează clusterul „Mid Continental East Corridor” promovat în cadrul planului de dezvoltare european TYNDP și pe lista de proiecte de interes comun a Comisiei Europene.
În vederea eliminării congestiilor pe direcția de la sud la nord este necesară și reconductorarea axului 220 kV Urechești – Tg. Jiu Nord – Paroșeni – Baru Mare – Hășdat, proiect aflat în Planul de Dezvoltare a RET.
De asemenea, este necesară reconductorarea LEA 220 kV Porțile de Fier – Reșița d.c.
Pentru evacuarea în condiţii de siguranţă a puterii de la CHE Porţile de Fier II, s-a convenit cu S.C. Hidroelectrica SA evacuarea la 220 kV, prin construcţia staţiei de 220 kV Ostrovul Mare şi a LEA 220 kV d.c. racord Ostrovul Mare în LEA 220 kV Porţile de Fier – Cetate.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024