Agenția UE pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei –
ACER avertizează că congestia rețelei și întârzierile în infrastructură limitează integrarea energiei regenerabile în Europa, conform Strategic Energy Europe.
Noi date de la ACER arată că țările UE au pus la dispoziție doar 54% din capacitatea de transport pe cele mai congestionate linii în 2024, mult sub pragul de reglementare de 70%, rezultând pierderi de 580 milioane euro și costuri de gestionare a congestiei de 4,3 miliarde euro.
În ciuda progreselor în integrarea pieței, disponibilitatea limitată a capacității de transport trans-zonală continuă să împiedice utilizarea completă a beneficiilor unei rețele interconectate și flexibile. Aceasta este principala concluzie a noului raport de monitorizare publicat de ACER.
„O piață a energiei electrice mai integrată și mai coordonată este esențială pentru a acomoda creșterea producției de energie regenerabilă și pentru a reduce dependența de combustibilii fosili importați,” afirmă agenția.
În acest scop, Regulamentul UE privind energia electrică prevede că cel puțin 70% din capacitatea fizică de transport trebuie pusă la dispoziție pentru comerțul trans-zonal. Cu toate acestea, implementarea efectivă a acestui prag rămâne departe de a fi completă.
Dacă cerința minimă de 70% ar fi fost aplicată integral în regiunea Core în 2024, UE ar fi putut genera un surplus economic suplimentar de 580 milioane euro. Aceasta include o creștere de 664 milioane euro a excedentului consumatorilor, determinată în principal de prețuri mai mici la energie.
În practică, implementarea parțială a dus la realizarea doar a 40% din câștigurile potențiale, deoarece marja medie disponibilă pe cele mai congestionate linii a fost de doar 54%.
„Prioritizarea fluxurilor interne în detrimentul celor trans-zonale duce la pierderi de eficiență și la o distribuție inegală a beneficiilor pieței,” avertizează ACER.
Disponibilitatea insuficientă a capacității trans-zonale nu este doar o oportunitate pierdută. Ea implică și un cost financiar semnificativ. Numai în 2024, operatorii de sistem de transport din UE au cheltuit 4,3 miliarde euro pentru acțiuni corective de gestionare a congestiei rețelei. Aceasta corespunde la 60 TWh, aproximativ echivalentul consumului anual de energie electrică al Austriei.
„Pe măsură ce penetrarea energiei regenerabile crește și dezvoltarea infrastructurii stagnează, dependența de acțiuni corective costisitoare este probabil să crească,” notează raportul.
Mai mult, peste 60% din proiectele de infrastructură urmărite de ACER au fost întârziate față de datele planificate de punere în funcțiune.
Consolidarea rețelei, inclusiv atât cu noi linii, cât și alternative fără cablu, este identificată ca singura soluție durabilă pe termen lung pentru congestia structurală.
Vara anului 2024 a adus un val de creșteri extreme de prețuri în Sud-Estul Europei, mai ales în orele de vârf de seară. Temperaturile au crescut, generarea solară a scăzut brusc după apus, iar prețurile la energie au urcat până la 1.000 euro/MWh. În total, au fost înregistrate 147 de vârfuri majore de preț în regiune.
Potrivit ACER, respectarea cerinței de 70% din capacitate ar fi putut evita aproximativ jumătate dintre aceste evenimente, oferind flexibilitatea necesară pentru importul de energie electrică din zone vecine cu prețuri mai mici.
Pentru a debloca beneficiile complete ale comerțului trans-zonal, ACER subliniază necesitatea implementării urgente a infrastructurii de rețea și a utilizării mai eficiente a activelor existente. Agenția susține, de asemenea, reconfigurarea zonelor de licitație pentru a reflecta mai bine constrângerile fizice ale rețelei.
„Maximizarea capacității trans-zonale este esențială pentru a asigura un sistem de energie electrică eficient, sigur și neutru din punct de vedere climatic,” concluzionează raportul.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025