Noi prevederi au fost introduse de deputați în legea Parteneriatului Public-Privat (PPP). Aceștia susțin că modificările urmăresc în principal să clarifice anumite aspecte pentru a se asigura că pregătirea proiectelor se va realiza în mod riguros, cu respectarea bunelor practici la nivel european (fișier atasat la finalul știrii).
Astfel, prevederile privind PPP-uri vor fi aplicate de către partenerul public pentru fundamentarea demarării procedurii de atribuire a unui contract de parteneriat public – privat și implementarea proiectului, cu condiția aprobării prealabile a studiului de fundamentare a proiectului.
Parteneriatul public-privat
Parteneriatul public-privat va fi realizat în temeiul unui contract încheiat între partenerul public pe de o parte și partenerul privat pe de altă parte, contractul urmând să fie implementat prin intermediul unei societăți de proiect, deținută integral de către partenerul privat.
Partenerul privat va fi investitorul privat sau asocierea de investitori privaţi care a fost desemnat/desemnată câștigător/câștigătoare al/a procedurii de atribuire a unui contract de parteneriat public- privat.
Investitorul privat desemnat câștigător al procedurii de atribuire, în cazul parteneriatului public-privat contractual va înființa societatea de proiect cu care se încheie contractul de parteneriat public-privat, iar în cazul parteneriatului public-privat instituțional va înființa împreună cu partenerul public societatea de proiect care va deveni parte a contractului de parteneriat public-privat.
Fonduri
În vederea asigurării fondurilor necesare realizării parteneriatului public-privat care se referă la costurile de pregătire, investiție și propunerile de credite de angajament și de credite bugetare din surse publice se prevăd în studiul de fundamentare și se aprobă, după cum urmează:
* prin adoptarea hotărârii Guvernului de aprobare a studiului de fundamentare, în cazul proiectelor administrației publice centrale;
* prin adoptarea hotărârii autorității deliberative de aprobare a studiului de fundamentare în cazul proiectelor administrației publice locale, în cazul în care sumele sunt asigurate exclusiv din resurse bugetare ale administrației publice locale;
* prin adoptarea hotărârii Guvernului, în baza hotărârii autorității deliberative de aprobare a studiului de fundamentare în cazul proiectelor administrației publice locale care necesită contribuții de la bugetul de stat.
Cunoscuta cladire monument istoric din Capitala, transformata in hotel
Proiectele de parteneriat public-privat ale autorităţilor publice locale care necesită contribuții de la bugetul de stat pentru investițiile care se realizează în cadrul proiectului și/sau pentru plățile care se efectuează în perioada de operare, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului de aprobare a Listei proiectelor strategice de investiţii care urmează a fi pregătite şi atribuite în parteneriat public-privat.
În cazul parteneriatelor public-private instituționale, în situația în care contractele prevăd proceduri de soluționare a litigiilor de către instanțe arbitrale internaționale, reprezentarea se asigură de către entitățile juridice care administrează participațiile statului în companiile de proiect care implementează respectivele contracte de parteneriat public-privat.
Descarcati aici
Citiți revista Arena Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023