Oferte locuri de munca top

Proiecte din Anghel Saligny cu grad mare de implementare ar putea fi mutate spre finantare din PNRR

Negocierile continuă cu Comisia Europeană pentru salvarea a 11,9 miliarde de euro din investiții aflate în risc de neimplementare.

Autoritățile din România negociază intens cu Comisia Europeană posibilitatea înlocuirii unor investiții din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) care se află în risc de neimplementare, cu proiecte din programele naționale ce au un grad avansat de realizare.

Printre cele luate în calcul se numără investiții din programul „Anghel Saligny”, Administrația Fondului pentru Mediu și fondurile naționale dedicate conectivității locale.

„Progresul fizic pe care l-a solicitat Comisia pentru investiții ca să rămână pe componenta de grant este de 50%, peste 50%. Deci e o condiție destul de dură pentru noi, pentru că avem ritmul acesta lent de implementare a investițiilor, din păcate”, a declarat Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Potrivit acestuia, România a încasat până acum 9,4 miliarde euro din PNRR, la care se vor adăuga încă 1,279 miliarde euro până pe 10 iunie. Din acești bani au fost efectuate plăți către beneficiari în valoare de 8,3 miliarde euro.

Din cauza ritmului lent al unor investiții, Ministerul estimează că proiectele în risc se ridică la 8 miliarde euro.

La această sumă, Comisia Europeană adaugă încă 3,9 miliarde euro, ceea ce înseamnă un total de 11,9 miliarde euro expuse riscului de pierdere.

Pentru a preveni pierderea acestor fonduri, autoritățile române încearcă să convingă Comisia că proiecte din alte surse pot fi preluate în PNRR, cu condiția să fie eligibile și să aibă un grad de implementare de peste 50%.

„Este un proces de negociere extrem de greoi. Mai avem componenta de conectivitate pentru comunitățile locale, care de asemenea este importantă, în valoare de 1,6 miliarde de euro, care este în curs de analiză la Comisia Europeană. De asemenea, la Ministerul Transporturilor, în discuție sunt două aspecte: actualizarea costurilor investițiilor din infrastructura de transport și transferul unei sume importante din bugetul de stat în valoarea proiectelor, în valoare decontată din fonduri PNRR, care este de asemenea în curs”, a explicat Boloș.

Discuțiile sunt în desfășurare, iar ministrul a evitat deocamdată să facă publice valorile exacte ale proiectelor care ar putea fi mutate în PNRR. „N-aș vrea să influențez procesul de renegociere cu Comisia, pentru că separarea aceasta în funcție de progresul fizic este una destul de sensibilă”, a spus ministrul.

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 4/iunie 2025

Revista Arena Constructiilor iunie 2025

 


Etichete:
Sus