Șapte dintre cele 27 de mari proiecte de drumuri de mare viteză au avansat până la primirea finanțării
Dintre cele 27 de mari proiecte de construire drumuri de mare viteză (autostrăzi și drumuri expres), prevăzute în “Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2021–2030”, în prezent numai șapte au ajuns în faza în care au contractul de proiectare și execuție semnat și resursele financiare asigurate.
Acest program investițional reprezintă strategia de dezvoltare a rețelei rutiere din țara noastră, iar finanțarea acestor proiecte este planificată din Programul Transport PT 2021–2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.
Proiectele au fost incluse în program, fiind prioritizate după anumite criterii de punctaj.
Lista proiectelor în ordinea priorităților nu a fost modificată, dat fiind faptul că documentul este o strategie de dezvoltare pe termen lung, aprobată prin HG nr. 1312/2021.
Dar proiectele au evoluat diferit în funcție de semnarea contractelor.
Finanțarea prin Programul Transport se acordă după principiul “primul venit, primul servit”.
Unele proiecte au deja semnate contractele de proiectare și execuție, finanțarea fiind asigurată. Altele sunt încă în licitație pentru proiectare și execuție sau doar la nivel de studiu de fezabilitate.
Semnarea contractelor se poate face numai când finanțarea este “promisă” de Ministerul Finanțelor (prin formularul 29 semnat), altfel spus, asigurată.
Ministerul Finanțelor trebuie să aloce bani din bugetul statului pentru aceste proiecte, bani pe care îi recuperează ulterior, într-o anumită cotă, din fonduri europene.
Date fiind restricțiile generate de măsurile de reducere a deficitului bugetar, unele contracte nu pot fi semnate momentan, deși procedurile de achiziție publică sunt finalizate.
”Toate proiectele se mențin în program, fiind necesară o continuă activitate de identificare a unor surse alternative de finanțare, precum SAFE (Acțiunea pentru securitatea Europei)”, ne-a precizat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
Totodată, el ne-a spus care sunt tronsoanele ce au finanțare asigurată, dintre cele 27 de mari proiecte incluse în program.
Proiecte cu finanțare asigurată
- Autostrada Pitești – Sibiu
 
Boița – Cornetu (31,33 km)
Stadiul fizic al lucrărilor pe acest lot era de 6,34 % la începutul lunii octombrie. Termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor este 1 martie 2028. Contractul are valoarea de 4,25 miliarde lei, fără TVA. Constructorul este asocierea Mapa (lider) – Cengiz.
Cornetu – Tigveni (37,4 km)
Pe acest lot, stadiul fizic al lucrărilor era de 8,45 % la începutul lunii octombrie. Pentru etapa 1 lucrările au început în februarie a.c., iar pentru etapa a II-a autorizația de construire a fost emisă în aprilie.
Termenul de finalizare este în cursul anului 2027.
Valoarea contractului este de 5,32 miliarde lei fără TVA. Constructorul este asocierea Webuild (lider) – Tancrad.
Tigveni – Curtea de Argeș (9,86 km)
Stadiul fizic al lucrărilor era de 78,98 % la începutul lunii octombrie.
Termenul contractual de deschidere este anul 2027. Valoarea contractului este de 2,065 miliarde lei, fără TVA. Constructor este Porr Construct.
- Autostrada A3 Poarta Sălajului – Biharia
 
Poarta Sălajului – Nușfalău, inclusiv Tunelul Meseș (41 km)
Constructorul, asocierea Makyol – Ozaltin, a primit ordin de începere proiectare pe 18 august anul acesta. Durata contractului este de un an și jumătate pentru proiectare și cinci ani pentru execuție. Contractul are valoarea de peste 6,62 miliarde de lei, fără TVA.
Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km)
Stadiul fizic al lucrărilor a trecut de 61,6 %. Termenul de finalizare contractual este octombrie 2026.
Contractul a fost atribuit antreprenorului Construcții Erbașu, la valoarea de peste 884,1 milioane lei, fără TVA.
Chiribiș – Biharia (28,55 km)
Stadiul fizic de execuție al acestui lot a depășit 18 %. Termenul estimat de finalizare este mai 2027.
Contractul, semnat cu Asocierea Precon Transilvania – Citadina 98, are valoarea de 785,16 milioane lei, fără TVA.
- Autostrada A0 București Nord
 
Și acest obiectiv are finanțarea asigurată, potrivit purtătorului de cuvânt al CNAIR.
Lotul 1 Joița – Corbeanca (17,5 km)
Stadiul fizic era de 26,31 %, la începutul lunii octombrie. Termenul contractual este după jumătatea anului 2026.
Valoarea contractului este de peste 1 miliard de lei, fără TVA.
Constructor este asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA Italia (lider), Retter Projectmanagement.
Lotul 3 Afumați – Pantelimon (8,60 km)
Stadiul fizic a trecut de 57 %. Termenul contractual este trimestrul 4 al anului 2025.
Valoarea contractului este de peste 489,5 milioane lei, fără TVA. Constructor este China Civil Engineering Construction Corporation.
Lotul 4 Pantelimon – Glina (4,47 km)
Lucrările aveau stadiul fizic de 86,49 % la începutul lunii octombrie. Termenul contractual de finalizare este primăvara anului 2026, potrivit CNAIR.
Valoarea contractului este de 384,5 milioane lei.
Constructor este asocierea SA&PE Construct SRL, Spedition UMB SRL, Tehnostrade SRL.
Celelalte tronsoane ale autostrăzii A0 București au fost deschise circulației.
- Drumurile radiale
 
Doar cinci drumuri radiale, din cele zece planificate inițial, sunt în etapa de elaborare a Studiului de Fezabilitate, dar și acestea înregistrează întârzieri destul de mari.
Resursele financiare sunt asigurate pentru elaborarea SF-urilor, potrivit purtătorului de cuvânt al CNAIR.
Cel mai aproape de momentul lansării licitației pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție este Drumul Radial 1 – Vest Expres, care va face legătura între Domnești și Ciorogârla – Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Timișoara.
Proiectul a ajuns încă din aprilie în etapa finală de elaborare a Studiului de Fezabilitate, potrivit reprezentanților ADIZMB. Aceștia estimează că SF-ul va fi predat în trimestrul I al anului 2026, iar licitația pentru proiectare și execuție va fi lansată în trimestrul II al aceluiași an.
- Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș – Brașov
 
Cele patru loturi dintre Sibiu și Făgăraș (68 km în total) sunt în execuție, în faze incipiente. Antreprenor este constructorul turc Makyol.
Tronsoanele 1, 2 și 4 au termenul contractual estimat în 2028, iar tronsonul 3 în anul 2027.
Tronson 1 Boița – Avrig
Autorizația de construire a fost emisă în august anul acesta pentru prima etapă.
Contractul de proiectare și execuție a fost semnat la sfârșitul anului 2023, și are valoarea de aproape 1,9 miliarde lei, fără TVA.
Tronson 2 Avrig – Mârșa – Arpașu de Jos
Stadiul fizic al lucrărilor era de 8,97 %, la începutul lunii octombrie, când se lucra la elementele de beton armat.
Contractul a fost semnat pe 28 decembrie 2023 și are valoarea de peste 1,54 miliarde lei, fără TVA.
Tronson 3 Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus
Lotul 3 înregistrează cel mai mare progres dintre toate cele patru tronsoane ale autostrăzii, ajungând la un stadiu fizic de aproximativ 23 %.
Contractul a fost semnat pe 24 august 2023 și are valoarea de peste 1,7 miliarde lei, fără TVA.
Tronson 4 Sâmbăta de Sus – Municipiul Făgăraș
Pe lotul 4, care include și drumul de legătură cu DN1, lucrările au început de curând, stadiul fizic fiind sub 5 %.
Contractul a fost semnat pe 17 noiembrie 2023 și are valoarea de peste 1,1 miliarde lei, fără TVA.
Autostrada Făgăraș – Brașov este în etapa de elaborare a Studiului de Fezabilitate.
- Drum expres Arad – Oradea
 
Teoretic, pentru acest drum este asigurată finanțarea de la Minister, întrucât sunt semnate contractele pentru execuția loturilor 1 și 2. Dar acest proiect este într-o situație mai specială.
Pentru lotul 1 a fost emis ordin de începere cu data anul 2027.
Pentru lotul 2 încă nu a fost stabilită data pentru emiterea ordinului de începere, dar lucrările vor demara tot din 2027, când autoritatea contractantă estimează că situația finanțărilor se va redresa.
Lotul 3 din Arad – Oradea, pentru care CNSC a respins contestațiile, ar putea fi semnat, însă așteaptă ca Ministerul Finanțelor să aloce fondurile.
- Drum expres Suceava – Siret
 
Este în curs de realizare studiul de fezabilitate, fiind asigurate resursele financiare pentru această etapă. Urmează lansarea licitațiilor, însă va mai dura până când proiectul va primi finanțare pentru etapa de execuție.
- Autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț (Miercurea Nirajului – Leghin)
 
“Capetele” administrate de CNAIR ale secțiunii montane Miercurea Nirajului – Leghin a autostrăzii A8 au finanțarea asigurată.
Lotul 1B Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km)
Constructorul Ozaltin (Turcia) a primit ordinul de începere pentru proiectare cu data de 15 septembrie 2025. Are la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție.
Tronsonul va include două tuneluri bidirecționale, în lungime totală de peste un kilometru, precum și 36 de structuri, printre care două ecoducte pentru fauna sălbatică.
Valoarea contractului este de peste 2,98 miliarde de lei, fără TVA.
Lotul 2C Pipirig – Leghin (19,3 km)
Contractul de proiectare (12 luni) și execuție (36 luni) a fost semnat cu UMB în la finele lunii aprilie anul acesta. Durata contractului este de un an pentru proiectare, trei ani pentru execuția lucrărilor.
Valoarea contractului este de 2,69 miliarde de lei (fără TVA).
Pe traseul acestui lot montan de autostradă vor fi construite 7 tuneluri, 46 de poduri, pasaje și viaducte (cel mai lung viaduct va avea o lungime de 428 m), un nod rutier, două parcări.
Proiectele gestionate de CNIR
În ultimii ani, unele dintre proiectele pentru drumuri de mare vitreză, incluse în Programul Investițional 2021–2027, au fost transferate de la CNAIR către noua Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR).
Acestea sunt:
- Drum expres Giurgiu – București: a fost selectat proiectantul pentru faza SF;
 - Autostrada A3 Ploiești – Comarnic și Comarnic – Brașov: CNIR derulează contractul pentru elaborarea SF;
 - Autostrada A8 Tg Neamț – Iași – Ungheni (Sărățeni – Pipirig): CNIR urmează să desemneze constructorii;
 - Autostrada Brașov – Bacău: CNIR derulează contractul pentru elaborarea SF. n
 

