O reformă administrativă se anunță și în domeniul Dezvoltării și Lucrărilor Publice, potrivit noului Program de Guvernare (proiect). Digitalizarea este o prioritate, dar și adoptarea Codului Urbanismului.
Obiective generale
- Digitalizarea activității ministerului, prin intermediul unei platforme digitale pentru formalizarea unor răspunsuri la adrese/petiții/solicitări cu un grad mare de repetiție sau cu conținut general, de natură legislativă sau normativă, precum şi a procedurilor privind derularea programelor din cadrul ministerului.
- Crearea unui punct unic GIS (Geographic Information System – Sistem Informatic Geografic) la nivelul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară pentru toate domeniile (infrastructură/gaz/electricitate) în colaborare cu ministerul, pentru o gestionare optimizată a investițiilor.
- Adoptarea Codului amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, care conține reglementări semnificative cu privire la digitalizare, prevede reducerea termenului procedurilor administrației centrale și locale, asigură și simplifică executarea investițiilor, asigură transparența dezvoltării locale, respectiv, în cazul investițiilor, profesionalizează procedurile de achiziție publică.
- Creşterea calităţii construirii infrastructurilor de transport rutier, apă, gaze precum şi a altor obiective de investiții.
Reforme/reorganizări:
- Crearea unor structuri de suport (juridic, financiar-economic, achiziții publice, managementul resurselor umane, IT) la nivelul ministerelor/ordonatori de credite pentru instituțiile subordonate și UAT-uri cu capacitate mai mare pentru UAT-urile mai mici – adoptare în anul 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026.
- Stabilirea și implementarea unor scheme de personal maximale;
- Reevaluarea proiectelor CNI;
- Evaluare și eșalonare proiecte Anghel Salgny;
- Introducerea cofinanțării APL-uri, în funcție de capacitatea financiară a acestora, pentru prioritizare investiții;
- Introducere indicatori pentru sustenabilitatea proiectelor – ex: număr de locuitori, spor natural, număr de autorizații de construcție,
- Evaluarea utilizării proiectelor finalizate (număr racordați la rețele de apă, canalizare, etc);
- Standarde de cost revizuite;
- Stimulare performanță ex. alocări funcție de grad de încasare impozite, responsabilizare autorizații construire și stabilire corectă a impozitelor;
- Creșterea capacității de încasare a impozitelor. Crearea de pârghii legale pentru reținerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu-și plătesc impozitele;
- Transferarea rețelelor de utilități publice neautorizate către operatorii regionali autorizați;
- Raportarea la numărul real al populației (recensământ);
- Eficientizarea prin corelarea anuală a numărului de personal la UAT-uri, cu numărul persoanelor domiciliate pe raza UAT-ului inclusiv consiliile județene (OUG 63/2010) – adoptare în anul 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026.
- Desființarea funcției de viceprimar la autoritățile administrației publice locale cu o populație mai mică de 1.500 de locuitori – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026.
- Adoptarea Codului Finanțelor Publice Locale pentru asigurarea predictibilității finanțării autorităților locale – adoptare în anul 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026,
- Adoptarea Codului de Procedură Administrativă – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2025,
- Revizuirea/modificarea/completarea Codului Administrativ pentru eficientizarea acestuia după 6 ani de la intrarea sa în vigoare.
- Desființarea structurilor publice din subordinea/coordonarea ministerelor organizate la nivel regional – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026,
- Salarizare după performanță în administrația publică centrală și locală – adoptare în 2026, intrare în vigoare la 1 ianuarie 2027,
- Grile de salarizare naționale pentru UAT-urile care nu acoperă salariile din venituri proprii.
- Adoptarea unei noi legi privind statutul funcționarilor publici.
- Reformarea programelor de formare profesională a salariaților din administrația publică și consolidarea pregătirii aleșilor locali, mai ales a celor care se află la primul mandat – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026,
- Simplificarea procesului de atestare a inventarului bunurilor aflate în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale prin mutarea competenței de emitere a punctului de vedere de la MDLPA la nivelul fiecărui județ, respectiv la Instituția Prefectului – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026,
- Reorganizarea aparatului Instituției Prefectului – adoptare în anul 2025, intrare în vigoare la 1 ianuarie 2026
- Eliminarea indemnizației membrilor Autorităților Teritoriale de Ordine Publică – adoptare în anul 2025, intrare în vigoare la 1 ianuarie 2026.
- Eliminarea remunerării membrilor organismelor cu rol consultativ fără personalitate juridică, constituite la nivel central sau local – intrare în vigoare la 1 ianuarie 2026.
- Armonizarea legislației privind integritatea în funcțiile publice cu decizia CCR in sensul asigurării in sensul transparentizării declarațiilor de avere si de interese – intrare în vigoare la 1 ianuarie 2026.
- Elaborarea cadrului legislativ pentru legea Capitalei.
- Organizarea unei evidențe privind personalul contractual din administrația publică la nivelul MDLPA.
- Reorganizarea și restructurarea sau lichidarea întreprinderilor publice care înregistrează pierderi 3 ani la rând și care nu prestează un serviciu de utilitate publică, cum ar fi transport, termoficare.
- Reducerea cu 20% anvelopei salariale autorităților publice centrale, referitor la anul 2024
- Derularea, desfășurarea procedurilor de selecție a administratorilor la toate întreprinderilor publice și centrale.
- Eliminarea bonusurilor de pensionare la întreprinderi publice și autorități publice.
- Modificarea legilor pentru a elimina plata pensiilor speciale înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare aplicabile în regimul general al pensiilor – decembrie 2025
- Corporatizarea regiilor autonome – Potrivit prevederilor art. IV alin. (1) din Legea nr. 187/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, întreprinderile publice existente prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. a) din OUG 109/2011 se pot reorganiza de către autoritățile publice tutelare competente prin divizarea activităților de serviciu public de cele comerciale în termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a Legii nr. 187/2023. Activitățile comerciale divizate vor fi organizate în societăți pe acțiuni sau în societăți cu răspundere limitată, potrivit prevederilor Legii nr. 187/2023.
- Revizuirea programelor europene în scopul eficientizării fondurilor europene.
- Elaborarea cadru normativ pentru realizarea Inventarului Național al Investițiilor necesare pentru dezvoltarea integrată locală, zonală, gestionat de un departament al reformei administrației publice locale coordonat la nivelul Cancelariei Prim-ministrului sau Secretariatul General al Guvernului.
- Reducerea în medie cu 20% a numărului angajaților din administrația publică centrală.
- Reducerea sporurilor și stimulentelor exagerate în administrația publică centrală și locală.
- Raportarea normei la poliția locală la 1.500 de locuitori și coordonarea cu poliția națională.
- Analiza și eficientizarea prioritizării investițiilor din programele naționale, introducerea cofinanțării UAT-urilor la anumite programe, de ex. construirea de stadioane.
Programe de finanțare/ investiții
- Finalizarea proiectelor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), C5, C10, C11, C15, Program perioada 2025 – 2026;
- Prioritizarea, eșalonarea și finalizarea proiectelor din programele naționale (PNDL, Anghel Saligny), Program multianual perioada 2025 – 2030;
- Modernizarea satului românesc prin, realizarea consorțiilor administrative (Jalon nr. 310 PNRR), Program multianual perioada 2025 – 2029;
- Programul National de Infrastructură Județeană (asfaltarea drumurilor de pământ), Program multianual perioada 2026 – 2029;
- Programul Național de Cadastru, Programul național de cadastru și carte funciară; Program multianual pe perioada 2025 – 2028;
- Programul Național Dezvoltare Metropolitană, Program multianual pe perioada 2026 – 2030;
- Programul Național Consolidarea clădirilor cu risc seismic,Program multianual pe perioada 2025 – 2028;
- Programul privind construcţia de locuinţe de serviciu, pentru tineret și sociale ,Programul național pentru construcția de locuințe pentru tineri, destinate închirierii;Program multianual pe perioada 2025 – 2028;
- Programul național multianual de investiții în așezările informale, Program multianual pe perioada 2025 – 2028;
- Programul național de Construcții de Interes public sau social,Program multianual; surse de finanțare se pot constitui din: buget de stat, fonduri rambursabile contractate sau garantate în condițiile OUG nr.64/2007, venituri proprii.
- Program național de dezvoltare pentru localitățile urbane sub 100.000 de locuitori, Program multianual pe perioada 2026 – 2030;
- Program de dezvoltare a capacității economice a localităților urbane, inclusiv de construiure și înființare de parcuri industriale, Proiect tip de multiplicat.
Descărcați aici