Achizițiile de lucrări de reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale, în cadrul proiectelor finanțate de la bugetul de stat prin Ministerul Muncii, vor fi făcute după noi reguli.
Aceasta potrivit unui nou proiect de act normativ, care vizează totodată și cheltuielile de investiții.
Procedura vine în sprijinul entităților juridice fără calitate de autoritate contractantă care nu intră sub incidența prevederilor art. 6 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice.
Achiziţia directă
Dacă valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât pragurile valorice
prevăzute de lege, solicitantul privat va achiziţiona direct produse, servicii sau lucrări. Pragul pentru servicii și produse este 270.120 lei, fără TVA, respectiv 900.400 lei, fără TVA pentru lucrări.
Achiziţia se realizează pe bază de documente justificative (de exemplu: contract, dacă
este cazul, comandă, bon fiscal/factură, ordin de plată, extras de cont, notă de recepţie, fişă de cont, documente de transport sau altele, după caz).
Pentru achiziţia directă nu este obligatorie semnarea unui contract. În cazul în care
solicitantul privat consideră că pentru predictibilitatea relaţiilor comerciale are nevoie de
clauze contractuale clare, acesta poate semna un contract în acest sens.
Procedura competitivă
Dacă valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este egală cu sau mai mare decât pragurile valorice menționate mai sus, atunci solicitanţii privaţi aplică procedura competitivă prevăzută în cadrul acestui capitol, respectiv:
– în cazul contractelor de furnizare, aplică procedura competitivă fără să existe o limită
valorică superioară de la care să se aplice dispoziţiile legii;
– în cazul contractelor de servicii şi lucrări, aplică procedura competitivă dacă nu
îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) sau (3) din Legea nr 98/2016.
Încadrarea contractelor care au ca obiect cel puţin două tipuri de achiziţie, constând în
lucrări, servicii sau produse, se stabileşte în funcţie de obiectul principal al contractului în cauză. Obiectul principal se determină în funcţie de cea mai mare dintre valorile estimate ale produselor, serviciilor sau lucrărilor respective.
Sunt interzise divizarea în mai multe contracte de valoare mai mică, precum şi utilizarea
unor metode de calcul care să conducă la o subevaluare a valorii estimate, cu scopul de a se încadra sub pragurile prevăzute în lege sau cu scopul de a evita aplicarea prezentei proceduri.
Descărcați aici