Obținerea autorizației de securitate la incendiu reprezintă o obligație esențială în sarcina investitorilor sau a beneficiarilor investițiilor, după caz, autorizația certificând astfel îndeplinirea cerinței esențiale – securitate la incendiu, în cazurile prevăzute de lege în care aceasta este obligatorie.
În contextul în care de-a lungul timpului, în special ca urmare a tragediei din Clubul Colectiv, s-au constatat numeroase situații în care construcțiile nu erau autorizate privind securitatea la incendiu, legiuitorul român a acordat posibilitatea de intrare în legalitate pentru construcțiile și amenajările care au fost puse în funcțiune fără obținerea în prealabil a autorizației.
Termenul propus pentru intrarea în legalitate este 30 septembrie 2017
Inițial, s-a acordat posibilitatea de a obține autorizația de securitate la incendiu, până la data de 31 decembrie 2016 (prin O.U.G. nr. 52/2015 pentru modificarea și completarea Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor). Apoi, acest termen a fost prelungit până la data de 30 iunie 2017, prin Ordonanța Guvernului nr. 17/2016 („O.G. nr. 17/2016”), pentru ca ulterior, prin Proiectul de Lege privind aprobarea O.G. nr. 17/2016 („Proiectul de Lege”) să fie propusă prelungirea termenului până la data de 30 septembrie 2017. Proiectul de Lege a fost trimis către Președintele României la data de 7 iunie 2017 în vederea promulgării.
De asemenea, prin Proiectul de Lege s-a adus un alt amendament în favoarea celor care inițiază procedura de intrare în legalitate. Astfel, solicitanții care depun până la data de 30 septembrie 2017 documentația pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu sau care au proiecte în avizare pentru finanțare, sunt exceptați de la aplicarea amenzilor, sub condiția ca termenul de conformare să nu depășească totuși data de 31 decembrie 2017.
Efectele termenului de grație
Pe perioada termenului de grație (i.e. până la 30 septembrie 2017, dacă Proiectul de Lege este promulgat) lipsa autorizației de securitate la incendiu, în cazurile în care aceasta este obligatorie, nu se sancționează. Răspunderea în ceea ce privește funcționarea construcțiilor și amenajărilor din punctul de vedere al asigurării cerinței de securitate la incendiu revine însă în exclusivitate beneficiarilor investițiilor.
Menționăm de asemenea că, Inspectoratele pentru Situațiile de Urgență competente fac controale iar lipsa autorizației se constată însă nu se sancționează. Orice alte deficiențe constatate pe perioada acestor controale în legătură cu îndeplinirea obligațiilor de prevenție și securitate la incendiu sunt însă sancționate potrivit prevederilor legale aplicabile. Mai mult decât atât, conform informațiilor comunicate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență („IGSU”), numărul controalelor a crescut în anul 2016 cu 13% față de anul anterior.
În plus, termenul de grație nu se aplică în situațiile în care se constată încălcarea gravă a cerinței de securitate la incendiu care impune oprirea funcționării ori utilizării construcțiilor sau amenajărilor, potrivit criteriilor stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Situația actuală
Situația privind autorizațiile de securitate la incendiu obținute până în acest moment în România, nu este una satisfăcătoare. Astfel, enumerând exemplificativ, doar 50% dintre instituțiile care au nevoie de o astfel de autorizație, o dețin, existând peste 2.000 de unități de învățământ care nu au obținut autorizația de securitate la incendiu astfel cum rezultă din dezbaterile asupra Proiectului de Lege ce au avut loc în Camera Deputaților.
Statisticile comunicate de IGSU arată însă că drumul către intrarea în legalitate în acest domeniu, începe a fi urmat de cât mai mulți investitori sau beneficiari cărora le incumbă obligația de obținere a autorizației de securitate la incendiu. Astfel, se observa o creștere majoră a numărului total de autorizații și avize de securitate la incendiu emise în 2016, cu aproximativ 24% mai mare decât în anul anterior. De asemenea, în 2016 s-a înregistrat și o creștere semnificativă a solicitărilor de eliberare a acestor acte administrative față de anul 2015, respectiv de 49%, iar față de anul 2014, de 65%.
Concluzie
În lumina acestor date statistice putem concluziona că se observa o creștere a gradului de conformare voluntară față de obligațiile de autorizare în domeniul securității la incendiu. Implicit aceasta creștere ar putea indica și o conștientizare mai mare a riscurilor derivând din nerespectarea cerințelor de securitate la incendiu și a obligațiilor de prevenție în general.
În concluzie, demersul legiuitorului român transpus prin modificările legislative survenite în acest domeniu, respectiv prin prelungirea termenului pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu, precum și scutirea de la plata amenzilor a celor care au depus documentația până la data de 30 septembrie 2017, are o influență general pozitivă.
Descarcă articolul