Lucrările la autostrada Sibiu – Făgăraș (A13) sunt influențate de ploile continue din ultima perioadă: șantierele aflate în stadii incipiente, unde se lucrează la terasamente, au devenit zone impracticabile, din cauza noroiului.
În aceste condiții, activitatea poate continua doar pe tronsoanele unde s-a ajuns deja la etapa de execuție a structurilor, acolo unde pot fi turnate betoane și realizate lucrări care nu depind de terenul umed.
În ultimele trei săptămâni a plouat aproape zilnic în zona de șantier, ceea ce a blocat intervențiile la terasamente, decopertări și umpluturi, ne-a spus Robert Elekes, purtătorul de cuvânt al DRDP Brașov.
Din acest motiv, avansul antreprenorului s-a concentrat în special pe loturile 2 și 3, unde lucrările la structuri au permis continuarea activității.
Pe lotul 2, care traversează zona Avrig – Arpașu de Jos, progresul fizic a ajuns la aproximativ 9%. Aici se lucrează la fundații și elemente de beton armat, iar echipele sunt mobilizate pentru a recupera eventualele decalaje cauzate de vreme. Chiar dacă ritmul este afectat de condițiile meteo, lucrările sunt în continuare avansate față de graficul lucrărilor.
Lotul 3, între Arpașu de Jos și Sâmbăta de Sus, înregistrează cel mai mare progres dintre toate cele patru tronsoane ale autostrăzii, ajungând la un stadiu fizic de aproximativ 23%. Aici se construiesc 27 de structuri de artă, inclusiv un pod complex de 820 de metri lungime, iar lucrările la suprastructuri au putut continua chiar și în perioadele cu precipitații.
Pe celelalte două loturi, situația este diferită.
Pe lotul 1, în zona Boița – Avrig, ordinul de începere a fost emis recent, iar lucrările se află încă la etapa pregătitoare, fără un progres notabil. Iar pe lotul 4, care include și drumul de legătură cu DN1, lucrările au început de curând, iar stadiul fizic este estimat sub 5%.
În ciuda problemelor cauzate de ploi, reprezentantul DRDP Brașov ne-a transmis că mobilizarea este bună pe șantiere.
Constructorul turc Makyol Insaat, responsabil de execuția tuturor celor patru tronsoane, a adus un număr mare de utilaje și muncitori, asigurând continuitatea lucrărilor acolo unde condițiile o permit.
Autostrada Sibiu – Făgăraș A13, cu o lungime totală de 68 km, are o valoare contractuală de 6,4 miliarde de lei (fără TVA) și este împărțită în patru tronsoane, toate în execuție:
– Tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu – Pitești) – Avrig – Mârșa (DJ105G): 14,25 km,
– Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1): 19,92 km,
– Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ105B): 17,61 km,
– Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ105B) – Municipiul Făgăraș (16,26 km) și drum de legatură cu DN1 (5,6 km).