Oferte locuri de munca top

Platile catre constructori facute in cel mult o luna – propunere legislativa

Termenul de efectuare a plăților de către autoritățile publice constructorilor implicați în lucrări de interes local şi judeţean ar urma să fie reglementat prin lege.

Un proiect legislativ, elaborat de un grup de 42 de parlamentari PSD, are scopul să coreleze termenele și obligațiile de plată din contractele de achiziție publică cu modalitățile de finanțare prevăzute în contractele de finanțare, cele două contracte fiind distincte. (proiect publicat la finalul știrii)

Măsurile vizează plățile dintre primării și consilii județene care au încheiate acorduri de finanţare cu autorităţi centrale şi operatorii economici.

Potrivit propunerii legislative, în raporturile dintre profesionişti, termenul de plată nu va putea fi mai mare de 30 de zile calendaristice.

Prin excepție, părțile vor putea stipula în contract un termen de plată mai mare, sub rezerva ca această clauză să nu fie abuzivă sau pentru situaţiile în care raporturile dintre profesionişti se derulează în baza unor contracte de finanţare nerambursabilă.

În acest sens, pe baza noii legi, profesioniştii şi autorităţile contractante vor putea încheia acte adiţionale la contractele de achiziţie publică încheiate în baza contractelor de finanţare aflate în derulare. Actul adiţional va constitui document justificativ pentru eligibilitatea în aplicarea sistemului TVA la încasare.

Inițiatorii noului proiect legislativ consideră că astfel va fi prevenită acumularea de dobânzi şi penalităţi în sarcina unităţilor administrativ teritoriale, accesorii care, de multe ori, dublează costurile cu investiţia. Prin urmare se reduce și deficitul bugetar.

În plus, operatorul economic, parte a unui contract de achiziţie publică, va avea o viziune clară a modalităţii de plată, fapt ce îi asigură predictibilitate în gestionarea afacerii.

Tot în favoarea operatorului, modificările îi vor permite acestuia să aibă posibilitatea legală de a opta pentru plata TVA la încasare, ceea ce îi asigură continuarea activității.

TOPUL DRUMARILOR – Primele 100 de firme de drumuri si autostrazi

  • Autorităţile centrale finanțatoare întârzie plățile către autorităţile publice locale şi judeţene

Primăriile și consiliile judeţene au accesat fonduri pentru realizarea unor obiective de investiţii de interes public local şi judeţean fie în cadrul programelor naţionale finanţate din bugetul de stat şi gestionate de autorităţi centrale, fie în cadrul axelor de finanţare deschise în cadrul programelor de finanţare din fonduri nerambursabile. Pentru ambele situații au fost încheiate contracte de finanţare, contracte ce au stat la baza demarării procedurilor de achiziţie publică pentru realizarea efectivă a obiectivului de investiţii. Aceste proceduri de achiziţie publică au vizat proiectarea, execuţia şi, în unele cazuri, achiziţia de bunuri.

Inițiatorii noului proiect legislativ subliniază faptul că nu puţine au fost situaţiile în care procesarea cererilor de plată de către autorităţile centrale finanțatoare sau prin care s-au derulat programele de investiţii a depăşit termenul de 30 zile de la data emiterii facturii de către operatorul economic.

Situația a creat premisele ca autorităţile publice locale şi judeţene să fie in imposibilitate de a se conforma termenului de 30 zile prevăzut de lege.

De asemenea, din perspectiva plăţii TVA, actualele reglementări fiscale sunt strict legate de cifra de afaceri a operatorului economic. Acestea reprezintă o imposibilitate a acestuia de a opta pentru TVA la încasare pentru sumele aferente contractelor de achiziţie publică cu sursă de finanţare dependentă de modalităţile prevăzute de programele cu finanţare de la bugetul de stat sau din fonduri europene nerambursabile.

Propunerea legislativă a fost depusă la Senat pentru dezbatere.

 

Descarcati aici

 

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 7/septembrie 2025

Revista Arena Constructiilor octombrie 2025


Etichete:
Sus