Peste jumatate din valoarea contractelor de autostrazi revine constructorilor straini

Mai mult de jumătate din cele peste 11,5 miliarde de euro, la cât se ridică valoarea contractelor pentru autostrăzi aflate în prezent în etapa de proiectare sau execuție în țara noastră, revine antreprenorilor străini.

În acest moment de boom în construirea de autostrăzi nu avem suficiente firme mari autohtone care să poată prelua volumul de lucrări. Acesta este rezultatul unei lungi perioade în care guvernanții nu au acordat prea mare atenție sectorului de construcții, iar in- vestițiile publice au fost la un nivel redus. Ca urmare, sunt puțini constructori români cu capacitatea de a derula proiecte majore, multă forță de muncă specializată a emigrat iar sectorul nu a reușit să atragă tineri specialiști.

 

 

 

Acum sunt în proiectare sau execuție circa 750 de km de autostrada, iar 58% din valoarea lucrărilor este contractată cu firme străine.

Între antreprenorii străini care derulează cele mai mari proiecte pe primul loc sunt firmele din Turcia, cu o valoare totală a contractelor de circa 3,22 miliarde de euro. Acestea sunt urmate de cele din Italia cu 2,56 miliarde de euro. Am inclus aici și costul la care a ajuns Podul suspendat de la Brăila, de peste 584 de milioane de euro, proiect pentru care încă nu s-a făcut recepția.

La distanță destul de mare sunt constructorii din Austria (415 milioane euro) și Bulgaria (309 milioane euro). Grecii au contracte de peste 171 milioane euro, iar constructorii din China de circa 98,5 milioane euro. Topul este alcătuit considerând țara de origine a liderului de asociere.

Valoarea contractelor pentru proiectarea și construirea de autostrăzi derulate în prezent de firmele românești este de peste 4,9 miliarde euro. Din aceasta majoritatea revine grupului de firme UMB din Bacău.

Cele mai scumpe lucrări per kilometru sunt cele pentru importante lucrări de artă

Potrivit analizei făcută de ARENA Construcțiilor, costul mediu per km este de 15 milioane euro, aici intrând însă și prețul tunelurilor și al po- durilor. Analiza a vizat numai contractele de proiectare și execuție în derulare, în prezent. Cel mai scump tronson este Tigveni – Curtea de Argeș, unde pe o lungime de de 9,86 km vor fi nouă poduri, trei pasaje și Tunelul Momaia cu două galerii de 1,3 km. Costul actual este de 41,88 milioane de euro/km, contractul fiind atribuit constructorilor aus- trieci de la Porr.

A doua cea mai mare valoare per kilometru este pentru tronsonul Margina – Holdea de 9,13 km, din care 2,13 km sunt de tunel cu două galerii, pe traseu fiind și două pasaje și trei viaducte. Costul este de aproape 40,02 milioane euro/km, iar lucrările sunt executate de con- structorii români din grupul de firme UMB.

Un alt proiect scump este cel de construire a viaductelor de la Mihăiești și Topa Mică, de pe traseul autostrăzii Nădășelu – Mihăiești, pentru care au ofertat numai constructorii turci de la Ozaltin. Valoarea contractului este de circa 36,89 milioane euro/km.

La polul opus se află autostrăzile de la câm- pie Suplacu de Barcău – Chiribiș și Chiribiș – Biharia ce vor fi realizate de către constructorii români Construcții Erbașu și, respectiv, o asociere condusă de Precon Transilvania. Costul acestor lucrări este de 6,75 milioane euro/km și de 5,53 milioane euro/km.

Sus