Disputa legată de pensiile de serviciu ale magistraților afectează demersurile CNAIR împotriva companiei italiene Webuild SPA pentru recuperarea de penalități de peste 69 milioane de euro.
Trei procese dintre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Webuild SPA au fost suspendate de Curtea de Apel București. Două dintre procesele suspendate au ca obiect litigii privind achizițiile publice, iar al treilea executarea unui contract administrativ.
Toate aceste litigii provin din contractul încheiat în 2018 pentru construirea Podului suspendat peste Dunăre de la Brăila.
Cele trei procese au fost suspendate în aceeași zi, în baza hotărârii nr. 2 din 26 august 2025 a Adunării Generale a Judecătorilor Curții de Apel. Potrivit acestei hotărâri, soluționarea cauzelor este suspendată ”pe termen nedeterminat, până la retragerea proiectului legislativ privind reforma pensiilor de serviciu ale magistraților”.
Măsura face parte dintr-un protest al corpului judecătoresc față de modificările legislative considerate de judecători ca fiind „agresive și lipsite de fundament, cu risc de a submina independența justiției și stabilitatea sistemului judiciar”.
CNAIR cere Webuid penalități de peste 69 milioane de euro
Într-unul dintre dosarele suspendate de instanță, CNAIR solicita ca antreprenorul Webuild să fie obligat la plata penalităților în cuantum de 351.399.785 lei (echivalent a peste 69,3 milioane de euro), în conformitate cu sub-clauza 8.7 din Anexa la ofertă, ca urmare a întârzierii executării contractului cu 185 de zile, din culpa exclusivă a antreprenorului.
CNAIR și Webuild au numeroase procese în instanță
Pe lângă cele trei procese suspendate, între CNAIR și Webuild se mai află pe rol un număr semnificativ de litigii: peste 30 de dosare în diferite stadii – fond, apel sau recurs.
Unele procese au deja sentințe favorabile CNAIR, altele se află încă în derulare, iar în paralel constructorul contestă mai multe certificate negative emise de beneficiar.
De asemenea, CNAIR are la rândul său nouă cereri de chemare în judecată împotriva antreprenorului.
Doar două procese sunt soluționate definitiv. Restul sunt procese care riscă să fie, la rândul lor, blocate de protestul judecătorilor, ceea ce ar amâna soluționarea litigiilor privind penalitățile și obligațiile contractuale asumate pentru proiecte de infrastructură majore.
Penalități pentru Podul de la Braila
Proiectul de construire a Podului suspendat peste Dunăre, în zona Brăila a fost marcat de întârzieri semnificative și numeroase dispute în instanță.
În septembrie 2025, CNAIR a emis un nou certificat negativ privind obligațiile contractuale ale antreprenorului, chiar la recepția la terminarea lucrărilor. Termenul inițial de finalizare, stabilit pentru iulie 2022, a fost amânat de mai multe ori, până în 11 iunie 2025.
Între timp, instanțele au confirmat că antreprenorul a avut o întârziere de 809 zile exclusiv din culpa sa. Până în prezent, Webuild a formulat 84 de revendicări, iar CNAIR 44, dintre care o parte au ajuns deja pe rolul instanțelor.
Valoarea contractului semnat în 2018 este de 1,99 miliarde lei.
În cadrul contractului pentru construirea Podului de la Brăila, CNAIR a aplicat mai multe penalități antreprenorului, ca urmare a neîndeplinirii de către acesta a obligațiilor contractuale asumate. Printre penalitățile de întârziere se regăsesc 85,12 milioane lei pentru neîndeplinirea obligației antreprenorului cu privire la termenul asumat pentru perioada de proiectare; alți circa 2,34 milioane lei pentru neîndeplinirea obligației antreprenorului cu privire la termenul asumat pentru perioada de proiectare, calculate de la prezentarea PAC și până la înaintarea proiectului tehnic de execuție.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 6/septembrie 2025