Sunt în execuție sau în pregătire proiecte rutiere importante care ar putea fi soluții pentru diminuarea traficului de pe veșnicul aglomerat DN1 (Valea Prahovei): centuri ocolitoare, pasaje rutiere, modernizarea DJ102I Valea Doftanei – Brădet.
În prezent, alternativa la DN1 rămâne șoseaua care ocolește pe la Vălenii de Munte și Cheia, folosită de regulă de camioane.
O varianta va fi drumul județean DJ102I, Valea Doftanei – Brădet, unde vor începe anul acesta lucrări de modernizare.
Centura Comarnic
Stadiul fizic de execuție a lucrărilor a depășit 70%, potrivit reprezentanților Consiliului Județean Prahova. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în noiembrie 2023, iar graficul prevede 20 de luni pentru execuție.
Reprezentațtii CJ Prahova estimează finalizarea lucrărilor în luna iunie a anului 2025.
Varianta de Ocolire a orașului Comarnic are lungimea de 6 km și va contribui la degrevarea traficului de pe DN1, accesându-l prin intersecțiile cu DN1, unde sunt prevăzute sensuri giratorii. Acest proiect este complementar proiectului autostrăzii A3 Ploiești – Comarnic – Brașov.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor pentru acces rutier complementar descărcare A3 Comarnic a fost atribuit pe 22 mai 2023 asocierii Frasinul (lider), Artehnis. Valoarea contractului este de 248,47 milioane lei, fără TVA.
Centura Azuga
În martie 2025 este prevăzută începerea lucrărilor de execuție a variantei ocolitoare Azuga.
Centura Azuga – Bușteni urmează să primească avizul de siguranță rutieră.
”Momentan nu sunt dificultăți în implementarea proiectului, contractul fiind în faza incipientă a proiectării”, spun reprezentanții CJ Prahova. Potrivit acestora, lucrările ar putea demara în mai – aprilie 2025.
Traseul propus are lungimea totală de 9,434 km şi datorită intersecţiilor mai importante amplasate pe DN1 este împărțit în patru segmente:
* Segmentul I (1,6 km) va avea un traseu adiacent DN1, separat de acesta printr-o zonă mediană pe care se va amplasa parapet tip NewJersey.
* Segmentul II (5,13 km): început segment: km 1+630 (ieşire din DN1, km. 128+300 prin dreapta), final segment: km 6+760 (ieşire din DN1, km. 133+500 prin dreapta)
* Segmentul III (0,52 km): va avea un traseu adiacent DN1, separat de acesta printr-o zonă mediană pe care se va amplasa parapet tip NewJersey
* Segmentul IV (2,184 km): început segment: km 7+250 (ieşire din DN1, km. 134+050 prin dreapta), final segment: km 9+434 (ieşire din DN1, km. 136+100 prin stânga).
Contractul pentru proiectarea și execuția accesului rutier complementar descărcare A3 Azuga – Bușteni a fost semnat pe 20 iunie 2024, cu asocierea Coni (lider), Gott Strasse SRL, Perfect Consult Europe SRL, Drum Pod Invest, NvoTransinzhiniryng Llc, Automagistral-Pivden.
Patru pasaje rutiere pe DN1: Sinaia Sud, Sinaia Nord, Azuga și Predeal
Pentru toate cele patru proiecte au fost emise autorizații de construire.
Documentația finală (SF /PAC +Autorizație de Construcție /PTE) a fost predată Consiliului Județean Prahova pentru realizarea pasajului rutier la intersecția DN1 cu strada Prahovei (Azuga);
* Elaborare SF și PT pentru pasajul rutier de la intersecția DN1 cu Bulevardul Republicii (Sinaia Sud).
* Sinaia Sud
Documentația finală pentru realizarea pasajului rutier la intersecția DN1 cu DN 73 A Predeal a fost
predată la DRDP Brașov. În ianuarie 2025 urmează să se lanseze licitația pentru execuție.
Sunt în pregătire caietele de sarcini pentru scoaterea la licitație a contractelor de execuție pentru pasajele Sinaia Nord și Predeal.
DJ 102 I, Valea Doftanei, Judeţul Prahova – Brădet, Judeţul Braşov
Pentru emiterea ordinului de începere a lucrărilor este necesară aprobarea proiectului tehnic. Documentaţia a fost predată de către antreprenor și se află în analiza benficiarului, Compania Națională de Investiții (CNI).
„Având în vedere stadiul procedurilor aflate în derulare pe raza celor două judeţe, estimăm emiterea ordinului de începere a lucrărilor în prima jumătate a anului 2025”, ne-a transmis Manuela Pătrășcoiu, director general al CNI
Pentru traseul de pe raza judeţului Prahova se derulează procedura de obţinere a Ordinului de Ministru privind scoaterea suprafeţelor afectate din fondul forestier, iar apoi se va întocmi o hotărâre de Consiliu Judeţean având ca obiect predarea amplasamentului către CNI și, ulterior, către antreprenor. În paralel, CJ Prahova relocă și protejează reţelele de utilităţi aflate în sarcina sa.
Pentru traseul din județul Brașov, culoarul de expropriere a fost intabulat parțial, cu
excepția suprafețelor aflate în proprietatea publică a statului român (suprafețe aparținând
fondului forestier, Apelor Române, Ministerului Apărării).
A fost depusă documentaţia pentru obţinerea Autorizației de construire pe raza UAT județul Brașov doar pe culoarul intabulat, urmând a se obține astfel Autorizația de construire în mai multe etape. În paralel, se află în derulare procedurile de scoatere din fondul forestier a suprafeţelor de teren afectate, procedura de obţinere a dreptului de proprietate asupra terenurilor aflate in proprietatea publică a statului român și procedura de relocare/protejare a reţelelor de utilități.
Contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor de reabilitare și modernizare a drumului județean DJ102 I a fost atribuit firmei Construcții Erbașu, pe 1 martie 2023, la valoarea de peste 312,87 milioane lei, fără TVA.
Modernizarea DJ102I se va realiza pe o lungime totală de 25,63 km.
Astfel va fi asigurată legătura între partea de sud a țării (judeţul Prahova) și partea centrală (judeţul Brașov), traversând Munții Baiului (Gârbova) prin pasul Predeluț la o altitudine de 1285 m.
La finalul lucrărilor, DJ102I va avea o structură rutieră modernizată de la fundaţie şi până la asfalt. Va fi un drum cu o lăţime a platformei de 8 metri, cu două benzi de circulaţie, acostamente şi rigole pe întreaga lungime, de noi poduri şi podeţe transversale.
Proiectul este finanțat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei prin Compania Națională de Investiții, Consiliul Județean Prahova și Consiliul Județean Brașov.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2024