Oferte locuri de munca top

Operatorii din turism – eroii discreți ai unui an dificil. 2026 „ANUL CALITĂȚII ÎN TURISM”

Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), membră a Confederației Antreprenorilor și Investitorilor din România (CAIR), a fost înființată în 1992 și este reprezentativă din 2006 pentru sectorul de negociere colectivă / activitate Turism, hoteluri și restaurante.

Analizând contextul economic dificil în care s-a desfășurat activitatea operatorilor economici din turism în anul 2025, Comitetul Director al F.P.T.R. a concluzionat că:

Turismul românesc a reușit să se stabilizeze datorită eforturilor operatorilor privați și nu prin legiferarea unor reglementări și măsuri suplimentare din partea guvernului.

Pe litoral, numărul total de turiști în perioada mai–septembrie 2025 a crescut cu aproximativ 4,3% față de aceeași perioadă a anului 2024, cu +4% turiști români și +15% turiști străini.

La nivel național, în primele 9 luni din 2025, scăderea a fost modestă (–1,8% sosiri, –0,9% înnoptări) în condițiile unei presiuni fiscale și economice puternice, în timp ce numărul turiștilor străini a crescut cu peste 5%.

Situația de risc ridicat și evaziune fiscală mai mare decât media pe țară, se înregistrează la unitățile de alimentație publică, inclusiv cele de organizare evenimente, care nu sunt clasificate și nu aparțin sectorului de negociere Turism, hoteluri și restaurante.

F.P.T.R. declară anul 2026 – ANUL CALITĂȚII ÎN TURISM, program național construit împreună cu operatorii economici, pentru a consolida raportul corect calitate–preț și pentru a crește încrederea turiștilor în destinațiile românești.

Contextul economic – un an plin de constrângeri

Comitetul Director al F.P.T.R. a monitorizat permanent, în perioada mai–octombrie 2025, evoluția tuturor factorilor care au influențat negativ activitatea operatorilor economici din turism:

  • creșterea inflației din cauza măsurilor de austeritate implementate de guvern;
  • creșterea repetată a prețurilor la utilități, materii prime, materiale și servicii de mentenanță;
  • majorarea unor taxe și impozite locale și centrale, inclusiv creșterea cu două puncte procentuale a cotei reduse de TVA la cazare și alimentație publică începând cu 1 august 2025;
  • scăderea cifrei de afaceri la agențiile de turism cu aproximativ 15,8% în primele opt luni din 2025, comparativ cu aceeasi perioadă din anul 2024;
  • neacordarea unor credite pentru investiții în condiții acceptabile pentru modernizarea structurilor de primire turistice;
  • reducerea dramatică a sumelor provenite din voucherele de vacanță (scădere estimată la 65–70% față de 2024);
  • gestionarea deficitară, de către Administrația Bazinală de Apă Dobrogea – Litoral, a contractelor de închiriere a plajelor, care a condus la practicarea unor tarife foarte mari de către operatorii economici deținători de plaje;

În ciuda acestor constrângeri, operatorii economici din turism au ales să nu transfere integral costurile suplimentare către turiști, ci să își asume o parte importantă din efort.

Măsurile asumate de P.T.R. și o parte din operatorii economici din turism

În urma deciziilor Comitetului Director al F.P.T.R. și a consultărilor cu patronatele membre, au fost implementate următoarele măsuri:

–            Intervenția în mass-media, cu prezentarea unor exemple clare pentru încetarea reclamei negative făcută turismului intern, în special cel de pe litoral.

Publicitatea negativă a încetat imediat, dar a fost reluată în luna august 2025, mult mai timid și cu exemplificarea unor cazuri concrete.

–            Controale de îndrumare, nu de „vânătoare”

S-a solicitat direcțiilor de specialitate din cadrul M.E.D.A.T. ca toate controalele să urmărească, în primul rând, corectarea neregulilor și îndrumarea operatorilor, nu sancționarea cu orice preț.

Efectele pozitive au început să se vadă încă din a doua parte a lunii iunie.

  • S-a solicitat Prim-ministrului și Ministrului Finanțelor menținerea cotei reduse de TVA până la sfârșitul anului și efectuarea unei analize reale pe cifre concrete, în perioada octombrie–noiembrie 2025, pentru a se verifica dacă s-a îmbunătățit conformarea voluntară a plăților impozitelor și taxelor datorate, astfel încât să nu fie pusă în discuție majorarea cotei reduse de TVA începând cu 01.2026.

–            Conformarea voluntară pentru plata taxelor și impozitelor

Membrii F.P.T.R. au fost încurajați să își declare și să își achite integral obligațiile fiscale, inclusiv restanțele, tocmai pentru a demonstra că sectorul turistic clasificat nu este o zonă de risc ridicat la evaziune și pentru a justifica menținerea cotei reduse de TVA.

–            Politici tarifare și de prețuri responsabile

Începând cu luna august – vârful de sezon – s-a recomandat nemajorarea tarifelor și absorbția creșterii TVA din profitul operatorilor. În lunile august–septembrie s-au sugerat chiar reduceri punctuale de tarife pentru păstrarea gradului de ocupare aprobat în BVC.

–            Revizuirea raportului calitate–preț

Majoritatea unităților au ajustat politica tarifara și de preț și au investit în servicii suplimentare, astfel încât turistul să aprecieze îmbunătățirea calității serviciilor: camere modernizate, mic dejun diversificat, servicii de wellness, activități pentru copii, atenție sporită la curățenie, ospitalitate și alte servicii suplimentare.

Eficiența măsurilor propuse de F.P.T.R. confirmate de I.N.S. – meritul operatorilor

Datele oficiale publicate de Institutul Național de Statistică confirmă faptul că deciziile luate împreună cu operatorii economici din turism au avut efecte pozitive:

  • Pe litoralul românesc, în perioada mai–septembrie 2025, numărul total de turiști a crescut cu peste 4% față de aceeasi perioadă din anul 2024, cu un plus de aproximativ 70.000 de turiști.
  • Numărul turiștilor străini care au ales Constanța și stațiunile de pe litoral a crescut, în aceeași perioadă, cu circa 15%.

La nivelul întregii țări, în primele 9 luni din 2025, scăderile la sosiri și înnoptări au rămas moderate (–1,8% și –0,9%), în condițiile în care puterea de cumpărare a populației a fost puternic afectată, iar alte sectoare de servicii au înregistrat reculuri mult mai mari.

Cifra de afaceri a hotelurilor și restaurantelor pe perioada ianuarie–august 2025 este ușor peste nivelul perioadei comparate a anului 2024 (+0,2%), în timp ce agențiile de turism au înregistrat scăderi semnificative de aproximativ 15%.

Aceste rezultate aparțin, în primul rând, operatorilor economici din turism – proprietari și manageri de hoteluri, pensiuni, restaurante clasificate, agenții de turism– care au ales să investească în calitate și să mențină standardele, chiar și atunci când au hotarat să își diminueze profitul.

 2026 „ANUL CALITĂȚII ÎN TURISM”

Pe baza acestor rezultate și la inițiativa mai multor operatori cu cifre mari de afaceri in turism, Comitetul Director al F.P.T.R. a declarat: 2026 „ANUL CALITĂȚII ÎN TURISM”

Programul va include:

  • recunoașterea vizibilă a unităților care și-au asumat raportul corect calitate–preț, prin afișarea în recepție și la intrare a însemnului F.P.T.R. 2026 „Anul Calității în Turism”;
  • continuarea dialogului cu ministerele de resort, pentru menținerea cotei reduse de TVA la structurile de primire turistice clasificate și pentru reintroducerea impozitului specific în locul impozitului pe profit, ca dovadă a dorinței de conformare voluntară și de transparență fiscală;
  • campanii de promovare națională și internațională în care să fie evidențiate unitățile care oferă servicii suplimentare și experiențe memorabile;
  • îmbunătățirea continuă a standardelor de clasificare și a criteriilor de control, astfel încât acestea să reflecte așteptările reale ale turistului modern.

Mesajul Comitetului Director al F.P.T.R. către operatorii din turism

Comitetul Director al Federatiei Patronatelor din Turismul Românesc transmite un mesaj clar:

“Vă mulțumim și vă felicităm.

Dumneavoastră sunteți cei care ați reușit sa evitati prabusirea turismului românesc în anul 2025.

Ați continuat investițiile, ați,menținut locuri de muncă, ați păstrat deschise unități în condiții dificile, ați ales să nu vă retrageți din piață.

Ați demonstrat că turismul românesc este un sector matur, capabil să se autoregleze și să își asume responsabilitatea pentru calitatea serviciilor oferite și pentru plata impozitelor și taxelor datorate.

F.P.T.R. rămâne partenerul dumneavoastră inclusiv în:

  • negocierea și apărarea unui cadru fiscal predictibil și echitabil;
  • promovarea destinațiilor românești în țară și în străinătate;
  • dezvoltarea unui turism de calitate la tarife rezonabile, așa cum merită atât turiștii, cât și operatorii care muncesc zi de zi pentru a-i primi în cele mai bune condiții și a le oferi amintiri de neuitat.”

 

F.P.T.R. – Comitet director

Președinte Dr. Ing. Dragoș Răducan

Prim- Vicepreședinte Nicolae Bucovală

Vicepreședinte Nicolae Istrate

 

 

Etichete:
Sus