Ministerul Transporturilor a publicat mai multe proiecte de Ordin, prin care încearcă să implementeze o serie de Norme și reglementări tehnice. Măsurile privesc proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor, amplasarea lucrărilor edilitare, amplasarea și exploatarea balastierelor din zona drumurilor și a podurilor, precum și proiectarea și dotarea parcărilor noi etc. Proiectele de act normativ au fost lansate pe 7 iulie și sunt supuse dezbaterii publice până pe data de 18 iulie.
Norme tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor
Potrivit proiectului de Ordin, planificarea, proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor publice se fac în funcție de categoriile acestora din punct de vedere funcțional și de clasa tehnică determinată potrivit Normelor tehnice privind stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice.
Elementele geometrice ale traseului drumurilor publice trebuie să asigure desfășurarea circulației în condiții de deplină siguranță și confort și se stabilesc în funcție de clasa tehnică a drumurilor, precum și în funcție de viteza de proiectare. Dimensionarea structurii rutiere se realizează în funcție de intensitatea și de compoziția traficului de perspectivă, de caracteristicile fizico-mecanice și de caracteristicile de deformabilitate ale materialelor. Alegerea tipului de structură rutieră se va realiza pe baza unui studiu tehnico-economic, ținându-se seama și de lucrările de întreținere necesare fiecărui tip de îmbrăcăminte rutieră în exploatare.
Norme tehnice privind amplasarea lucrărilor edilitare, a stâlpilor pentru instalații și a pomilor în localitățile urbane și rurale
Potrivit noilor Norme tehnice propuse, amplasarea rețelelor edilitare subterane se face, de regulă, în afara părții carosabile a drumurilor publice. Totuși, dacă acest lucru nu este posibil din punct de vedere tehnic sau economic, rețelele se pot amplasa și în partea carosabilă, cu următoarea ordine de prioritate: canalizare ape pluviale, canalizare ape menajere, termoficare, alimentare cu apă, gaze naturale, telecomunicații, alte rețele.
Soluția de amplasare a rețelelor în planul de situație coordonator din cadrul proiectelor trebuie justificată din punct de vedere tehnic și economic, în funcție de: caracteristicile terenului de fundare, siguranța în exploatare, categoria drumului public și structura rutieră existentă sau proiectată, posibilitatea proiectării și executării, în mod coordonat, a tuturor rețelelor subterane, etapizarea executării lucrărilor, posibilitatea de deviere sau de întrerupere a circulației.
Reglementarea tehnică privind proiectarea și dotarea parcărilor noi, a locurilor de oprire și staționare, aferente drumurilor publice, situate în extravilanul localităților
În senul proiectului de Ordin, dotările minimale necesare parcărilor noi adiacente drumurilor naționale europene sunt următoarele: sistem de canalizare menajeră și pluvială, surse de energie electrică și apă, sistem de iluminare exterioară, locuri de parcare pentru persoane cu dizabilități locomotorii, wc cu acces și pentru persoane cu dizabilități locomotorii, împrejmuire, zone pentru resturi menajere sau coșuri de gunoi.
În plus, în aczul drumurilor naționale europene, drumurile de acces la parcări și locurile de oprire și staționare, precum și drumurile de circulație internă vor fi cu sens unic. Parcările și locurile de orprire și staționare trebuie să fie separate de drumurile naționale europene printr-o zonă intermediară de protecție, de minimum 5 m.
Norme privind amplasarea și exploatarea balastierelor din zona drumurilor și a podurilor
Astfel, stabilirea distanței dintre limita balastierei și traseul drumului sau podul existent în amonte se realizează, de la caz la caz, în funcție de debitul și de viteza cursului de apă, de configurația și secțiunea transversală a albiei, de natura și caracteristicile fizico-mecanice și granulometrice ale materialelor aluvionare din albie, astfel încât să se evite efectele negative asupra drumurilor și podurilor existente.
În zona podurilor, amplasarea unei balastiere este interzisă la minimum 1 km în amonte și la minimum 2 km în aval. În cazul exploatărilor în terasă, în zona menționată mai sus, este interzis ca exploatarea să se apropie la mai puțin de 100 m de limita albiei majore. Totodată, exploatarea agregatelor naturale este permisă numai din rezerve omologate, cu respectarea condițiilor de scurgere a apelor și de asigurare a stabilității albiilor și malurilor și fără afectarea construcțiilor ce au legătură directă sau indirectă cu regimul de curgere a apelor.
Norme privind stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice
După intensitatea traficului, clasificarea tehnică a drumurilor se realizează în cinci grupe: foarte intens (autostrazi sau drumuri expres), intens (drumuri expres sau drumuri cu patru benzi de circulație), mediu și redus (drumuri cu două benzi de circulație, foarte redus (drumuri cu două benzi de circulație sau drumuri cu o bandă de circulație și platforme de încrucișare.
Încadrarea drumurilor în clase tehnice, procedură care va fi revizuită periodic, se realizează de către unitățile care le administrează, în cazul drumurilor existente, și de către unitățile care le vor administra după darea în exploatare, în cazul drumurilor noi. Încadrarea drumului în clase tehnice se va realiza pe sectoare cât mai lungi, cu caracteristici uniforme. Sectorul de încadrare nu trebuie să fie mai scurt decât distanța dintre două localități urbane sau dintre două intersecții cu drumuri de aceeași clasă sau de clasă tehnică superioară.
Normele privind protecția mediului ca urmare a impactului drum – mediu înconjurător
Impactul drum – mediu înconjurător se analizează și se detaliază în cadrul documentațiilor care se transmit autorității competente de protecția mediului, în cadrul procedurii de solicitare a Acordului de Mediu.
Printre dispozițiile menționate în proiectul de Ordin, o regăsim pe cea potrivit căreia la lucrările de drumuri se va asigura protecția apelor de suprafață, subterane și a ecosistemelor acvatice, care are ca obiect menținerea și ameliorarea calității și productivității naturale ale acestora, în scopul evitării unor efecte negative asupra mediului, sănătății umane și bunurilor materiale. Astfel, vor fi analizate și propuse măsuri pentru protecția la poluări accidentale și sezoniere.
Norme privind încadrarea în categorii a drumurilor de interes național
În acest proiect de Ordin, inițiatorii precizează criteriile după care se realizează încadrarea drumurilor de interes național. Aceste căi rutiere se clasifică în mai multe categorii: autostrăzi, drum expres, drumuri naționale europene, drumuri naționale principale și drumuri naționale secundare.
Spre exemplu, autostrăzile sunt drumurile publice de interes național, rezervate exclusiv circulației autovehiculelor, care nu deservesc proprietățile riverane, prevăzute cu două căi unidirecționale (separate printr-o zonă mediană), având cel puțin două benzi de circulație pe sens și o bandă de staționare de urgență, cu intersecții denivelate și accese limitate, intrarea și ieșirea autovehiculelor fiind permise numai în locuri special amenajate.
Descarcă aici:
Norme tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor
Norme tehnice privind amplasarea lucrărilor edilitare, a stâlpilor pentru instalații și a pomilor în localitățile urbane și rurale
Reglementarea tehnică privind proiectarea și dotarea parcărilor noi, a locurilor de oprire și staționare, aferente drumurilor publice, situate în extravilanul localităților
Norme privind amplasarea și exploatarea balastierelor din zona drumurilor și a podurilor
Norme privind stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice
Normele privind protecția mediului ca urmare a impactului drum – mediu înconjurător
Norme privind încadrarea în categorii a drumurilor de interes național
Revista – Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia iul-aug 2017 (click aici)
TopJobs – Oferte locuri de munca in constructii (click aici)
Newsletter – Primesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!