Ar urma să fie aplicate aceleași sancțiuni pe întreg teritoriul țării pentru neafișarea de către beneficiari a panourilor de identificare a investiției, potrivit unui proiect de lege depus în Parlament.
Inițiatorii spun că în practică s-a constatat că lipsa afișării panoului este o problemă frecventă, în special în cazul lucrărilor executate de persoane fizice, în zone periurbane, rurale sau în zonele cu dezvoltare urbanistică accelerată.
Mai mulți senatori și deputați USR susțin că absența unei sancțiuni contravenționale exprese în legislația națională face ca obligația afișării panoului să fie frecvent ignorată.
Aceștia au înaintat o propunere legislativă pentru calificarea neamplasării a panoului de identificare drept contravenție distinctă în Legea nr. 50/1991.
Propunerea este de introducere a unei sancţiuni directe, constând într-o amendă cuprinsă între 1.000 şi 5.000 lei, proporţională cu gravitatea şi impactul neconfomităţii. Contravenția va fi corelată cu măsura de oprire a lucrărilor, în situaţia în care se constată lipsa panoului de identificare.
Propunerea legislativă este înregistrată la Senat pentru dezbatere.
- De ce contravențiile nu sunt unitare în prezent în țară
Într-o variantă anterioară a legii nr 50/1991 era prevăzută o sancţiune contravenţională cuprinsă între 1.000 şi 2.000 lei pentru neafişarea panoului de identificare a investiţiei. Această dispoziţie a fost însă modificată în 2009, când articolul care prevedea sancțiuni nu s-a mai regăsit în forma actuală a legii.
Chiar și fără această prevedere, autoritățile locale stabilesc, prin regulamente proprii adoptate în consiliul local, cuantumul amenzilor pentru contravenții, dar aplicarea acestor prevederi este neunitară.
Regimul de sancțiuni pentru aceeași faptă variază considerabil de la o localitate la alta, ceea ce contribuie la o aplicare inechitabilă. În unele cazuri, cuantumul amenzilor stabilite este mult prea redus pentru a avea un efect real de descurajare, iar în altele, amenda lipsește.
- Popești-Leordeni și Corbeanca, printre zonele problematice
O analiză orientativă realizată pe baza informațiilor publice disponibile online relevă lipsa de unitate, la nivelul județului Ilfov, în ceea ce privește reglementarea sancțiunilor pentru neafișarea panoului de identificare a investiției, explică inițiatorii.
În unele localități, precum Chiajna, Bragadiru, Mogoșoaia sau Măgurele, aceste sancțiuni sunt prevăzute în mod expres în regulamentele locale.
În schimb, în unități administrativ-teritoriale precum Popești-Leordeni sau Corbeanca, astfel de dispoziții nu sunt menționate explicit în hotărârile adoptate de consiliile locale. În lipsa unor reglementări, poliția locală nu are temei pentru aplicarea sancțiunilor în cazurile de abateri la afișarea panoului, iar autoritățile nu pot colecta date relevante privind frecvența acestor cazuri.
Această lipsă de coerență și predictibilitate în aplicarea legii are efecte negative asupra transparenței, disciplinei în domeniul construcțiilor și capacității administrative a autorităților locale.
Chiar și în localitățile unde sancțiunile sunt reglementate, se constată diferențe semnificative în ceea ce privește cuantumul acestora.
De exemplu, în comuna Chiajna, contravenția este sancționată cu amendă cuprinsă între 1.500 și 2.500 lei sau cu avertisment.
În orașul Măgurele, amenzile variază în funcție de tipul contravenientului, fiind cuprinse între 500 și 1.000 lei pentru persoanele fizice și ajungând până la 2.500 lei pentru persoanele juridice.
În orașul Bragadiru, sancțiunile aplicabile sunt de 200 până la 1.000 lei pentru persoanele fizice și între 500 și 2.000 lei pentru persoanele juridice.
În Mogoșoaia, amenzile se aplică doar persoanelor juridice, pentru persoanele fizice neexistând o prevedere în acest sens.
De asemenea, în forma actuală a legii, neafișarea panoului este sancționată exclusiv cu sistarea lucrărilor, o măsură de restricționare a activității, care produce, de exemplu, efecte similare suspendării temporare a dreptului de a continua activitatea autorizată.
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2025


