După ce a primit aprobarea de principiu a Comisiei Europene, Master Planul General de Transport (MPGT)intra în dezbatere publică. Pasul următor constă în obţinerea avizului de mediu, cel târziu până la 15 decembrie. Între timp, urmează să fie stabilite priorităţile şi ordinea în care vor fi începute proiectele.
În urma dezbaterii publice, vor mai putea fi aduse unele modificări, cu condiţia ca acestea să fie argumentate şi documentate. De asemenea, MPGT va putea fi actualizat în principiu o dată la 5 ani.
Deocamdată nu s-a hotarât dacă MPGT va fi promovat prin hotărâre de guvern sau proiect de lege.
În total, MPGT cuprinde proiecte cu o valoare cumulată de aproape 48,8 miliarde de euro, acoperind toate sectoarele de tranport. Pentru perioada 2014-2030 au fost identificate surse de finaţare în valoare de aproximatv 35 miliarde de euro, din care 9,8 miliarde euro până în 2020 şi 25 miliarde de euro din 2021 până în 2030.
În varianta actuală a Master Planului, pe segmentul rutier este prevăzută realizarea a 656 km de autostradă în valoare de aproximativ 5 miliarde de euro (fără TVA). Tronsoanele de autostradă vizate sunt Sibiu – Braşov (103 km) , Ploieşti – Comarnic (49 km), Craiova – Piteşti (115 km), Comarnic – Braşov (54 km), Braşov – Bacău (158 km) și Gilău – Borș (177 km).
Cele mai mari investiţii se vor axa însă pe realizarea a 2.403 km de drumuri expres, care necesită o investiţie de peste 18,7 miliarde de euro (fără TVA). La acestea se adaugă investiţii în drumuri TransRegionale şi drumuri EuroTrans (care în prezent au statut de drumuri naţionale) şi variante ocolitoare, care necesită investiţii cumulate de 2,37 miliarde de euro (fără TVA).
Pe sectorul feroviar, MPGT include proiecte în valoare de aproximativ 15 miliarde de euro, având ca obiect reabilitarea liniilor de cale ferată şi achiziţia de material rulant, la care se adaugă peste 4,1 miliarde euro pentru electrificarea liniilor de cale ferată, achiziţia de material rulant şi reabilitarea liniilor cu potenţial turistic, aceasta din urmă prin parteneriate public-private.
Pe sectorul naval, MPGT include proiecte în valoare de 2,27 miliarde euro (fără TVA). Cel mai mare proiect vizează finalizarea canalului Dunăre-Bucureşti (1,5 miliarde euro, fără TVA).
MPGT mai include proiecte în valoare de aproximativ 600 milioane de euro pentru sectorul aerian şi proiecte în valoare de 165 milioane euro pe sectorul intermodal.
Master Planul General de Transport reprezintă documentul strategic integrat care stă la baza investiţiilor în transporturi pentru perioada 2014-2030. Fără acest document, nu pot fi accesate fonduri europene pentru transporturi în perioada de finanţare 2014-2020.